ECONOMICS - INDUSTRY & TRADE - EXPORT MARKETS   [Αρχική Σελίδα]










Βασίλης Θωμαϊδης: Ο πρόεδρος του Σ.Ε.Β.Ε. αναφέρεται στην πορεία των ελληνικών εξαγωγών και στην ανάγκη συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα

Στην πορεία των ελληνικών εξαγωγών και στην ανάγκη ουσιαστικής συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την εξειδίκευση των δράσεων του ΕΣΠΑ με στόχο την ανταγωνιστικότητα, την εξωστρέφεια και την περιφερειακή ανάπτυξη αναφέρθηκε σε σημερινή συνέντευξη τύπου ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος κ. Βασίλης Θωμαΐδης.

 

Έπειτα από τη σημαντική αύξηση των εξαγωγών την διετία 2005-2006, βρισκόμαστε στο 2007 να διαπιστώνουμε μία σημαντική κάμψη του ρυθμού ανάπτυξης, ο οποίος σε σταθερές τιμές είναι μόλις 1%, ενώ σε τρέχουσες τιμές η αύξηση είναι 3%. Ως ποσοστό του ΑΕΠ, οι ελληνικές εξαγωγές σημείωσαν πτώση το 2007 και ανήλθαν στο 7,5% (έναντι 7,7% για το 2006). Η σημαντική κάμψη της ανάπτυξης των ελληνικών εξαγωγών οφείλεται κυρίως στην πτώση των εξαγωγών μας προς τρίτες χώρες (20,3%). Σε σχέση με τις εξαγωγές των χωρών που ανήκουν στην ευρωζώνη, η Ελλάδα έρχεται προτελευταία.

 

 

Η ανάλυση όλων των υφιστάμενων στοιχείων αντανακλά τη χαμηλή ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας και το αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η εξωστρέφεια και η ανταγωνιστικότητα είναι έννοιες αλληλένδετες.

 

Ο κ. Θωμαΐδης τόνισε ότι το  Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς 2007-2013 (ΕΣΠΑ) του οποίου η εξειδίκευση ξεκινά ουσιαστικά αυτό το διάστημα και μέχρι τον Ιούνιο αποτελεί την τελευταία εξωτερική χρηματοδοτική ευκαιρία για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, της εξωστρέφειάς της και της ισόρροπης περιφερειακής ανάπτυξής της.

 

«Ο σχεδιασμός της διαχείρισης του ΕΣΠΑ με τη συγκέντρωση όλων των αρμοδιοτήτων στην Αθήνα μας καθιστά καταρχήν επιφυλακτικούς ως προς τα οφέλη που θα έχει η περιφέρεια», επεσήμανε ο κ. Θωμαΐδης, «παρά την αρχικώς προβλεπόμενη κατανομή του 80% των πόρων στην περιφέρεια. Έχει αποδειχθεί, από τα προηγούμενα ΚΠΣ ότι ο αρχικός σχεδιασμός, μολονότι γενικά εύστοχος, σπάνια υλοποιείται. Στο τρέχον ΚΠΣ για παράδειγμα έχουν λάβει χώρα τέσσερις τροποποιήσεις στα έξι χρόνια εφαρμογής του, οι οποίες έχουν αλλοιώσει σημαντικά τον αρχικό στρατηγικό σχεδιασμό. Έχει αποδειχθεί επίσης ότι ως χώρα υστερούμε στην εξειδίκευση των σχεδιασθεισών δράσεων και ακόμη περισσότερο στους μηχανισμούς υλοποίησης αυτών των δράσεων.»

 

Πρόταση του ΣΕΒΕ είναι η εξειδίκευση του ΕΣΠΑ να γίνει με την αξιοποίηση της εμπειρίας και της τεχνογνωσίας όλων των φορέων, δημόσιων και ιδιωτικών, γιατί μόνο έτσι θα επιτευχθούν οι ορθώς τεθέντες στόχοι του ΕΣΠΑ.

 

Ο ΣΕΒΕ θεωρεί ότι ιδιαίτερα κρίσιμα για την ανταγωνιστικότητα, τις εξαγωγές και την περιφερειακή ανάπτυξη είναι τα προγράμματα Ανταγωνιστικότητας και Επιχειρηματικότητας (ΕΠΑΝ ΙΙ) και Αγροτικής Ανάπτυξης «Αλέξανδρος Μπαλτατζής».

 

Η πρόταση του ΣΕΒΕ για τη βέλτιστη αξιοποίηση του ΕΣΠΑ αναπτύσσεται σε πέντε άξονες: 

 

1. Σχεδιασμός και υλοποίηση μιας διευρυμένης εξαγωγικής στρατηγικής. Μιας στρατηγικής που θα πρέπει να ενταχθεί στο συνολικό πρόγραμμα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της χώρας. Προτείνουμε η φετινή έκθεση του Εθνικού Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας και Ανάπτυξης να έχει ως κύριο θέμα τις εξαγωγές και τη διατηρήσιμη ανάπτυξή τους και να αποτελεί έναν μακροχρόνιο σχεδιασμό. Ο ΣΕΒΕ επισημαίνει την ανάγκη στενής συνεργασίας και συντονισμού όλων των συναρμόδιων Υπουργείων, Οικονομίας και Οικονομικών, Εξωτερικών, Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων – και άλλων εμπλεκόμενων όπως το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης και Παιδείας.

 

2. Ανάδειξη της έννοιας της ποιότητας, της τυποποίησης-πιστοποίησης και της αναγνωρισιμότητας των ελληνικών φορέων, του συστήματος ποιότητας και των σημάτων συμμόρφωσης. Πρωτοβουλίες για την επίτευξη του σημαντικού αυτού στόχου αποτελούν:

 

  • η υιοθέτηση προγραμμάτων τύπου «Πιστοποιηθείτε με σήματα συμμόρφωσης» στο ΕΠΑΝ ΙΙ 2007-2013
  • η χρηματοδότηση επιλεγμένων - με βάση τις κοινοτικές Οδηγίες Συμμόρφωσης και τις απαιτήσεις της διεθνούς αγοράς - εργαστηρίων για τη βελτίωση της υποδομής και του προσωπικού τους, την πιστοποίηση και διαπίστευσή τους καθώς και τη δημιουργία νέων εργαστηρίων
  • η παροχή φορολογικών κινήτρων
  • η εκστρατεία αναγνώρισης και αποδοχής ελληνικών σημάτων (ΕΛΟΤ, ΟΠΕΓΕΠ) στο εξωτερικό (κοινοτικές και τρίτες χώρες).

 

3. Περιφερειακά διαφοροποιημένη ελληνική στρατηγική για την ανταγωνιστικότητα-εξωστρέφεια-επιχειρηματικότητα ώστε να μην αναπαράγονται δια-περιφερειακές ανισότητες. Η ανάδυση περιφερειακών πόλων με ισχυρή ανταγωνιστικότητα θα ενισχύσει τη συνολική εθνική ανταγωνιστικότητα. Για το σκοπό αυτό η χρηματοδότηση δράσεων εξωστρέφειας (οργανωμένη και συστηματική προώθηση-προβολή) θα πρέπει να γίνεται σε κλαδικό και περιφερειακό επίπεδο (regional marketing). Από την ανάλυση του εξωτερικού εμπορίου της Ελλάδας ανά Περιφέρεια από το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ για την περίοδο 2003-2006, παρατηρείται συγκεντροποίηση της εξαγωγικής δραστηριότητας τόσο σε επίπεδο περιφερειών, όσο και σε επίπεδο νομών, ενώ προκύπτει ότι το δυναμικό ανάπτυξης της εξωστρέφειας σε περιφερειακό επίπεδο είναι ακόμα πολύ μεγάλο.

 

4. Κωδικοποιημένη και ενιαία πληροφόρηση εξαγωγικών επιχειρήσεων (π.χ. τύπου SITPROwww.sitpro.org.uk για εξαγωγικές διαδικασίες και έγγραφα, πληροφόρηση για ξένες αγορές www.agora.mfa.gr, προβλήματα εισόδου σε ξένες αγορές τύπου Market Access Database, εξειδικευμένα φορολογικά μέτρα, χρηματοδοτικά μέσα, κλπ.).

 

5. Ενίσχυση της δικτύωσης και δομών στήριξης της ελληνικής επιχειρηματικότητας στο εξωτερικό (Γραφεία ΟΕΥ, Γραφεία ΕΟΤ, Ελληνικό Σπίτι στην Κίνα, κ.λ.π.) – Συσπείρωση και δικτύωση των ελληνικών ΜΜΕ και ανάπτυξη μόνιμων συνεργασιών ελληνικών και διεθνών επιχειρήσεων.



Βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον;

 Επιστροφή
 

 
© Copyright 2005-2012 K&B Analysis ΕΠΕ. Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναδημοσίευση / αναπαραγωγή περιεχομένων του παρόντος website με οποιοδήποτε τρόπο χωρίς προηγούμενη έγγραφη άδεια των εκδοτών.