
H Aldi (το όνομα προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων Albrecht και Discount, συνδέοντας ευρηματικά το επίθετο των προέδρων και ιδρυτών της Karl & Theo Albrecht με το τότε πρωτοεμφανιζόμενο discount – concept.), ιδρύθηκε το 1946 από τα αδέλφια Karl και Theo Albrecht στο Essen της Γερμανίας και αποτελούνταν αρχικά από ένα μόνο μικρό μαγαζί τροφίμων.
Αργότερα, το 1961, η τότε αλυσίδα Supermarket Aldi διασπάστηκε σε δυο αδελφές εταιρίες (Aldi Nord και Aldi Sued, με κάθε μια να ανήκει σε έναν από τα δύο αδέλφια Albrecht), ένας διαχωρισμός που προήλθε από τη διαφορά απόψεων για το εάν έπρεπε να επιτραπεί η πώληση τσιγάρων στα μαγαζιά τους.
Η Aldi Nord, με πρόεδρο και ιδιοκτήτη τον Theo (το Supermarket στο οποίο η πώληση τσιγάρων ήταν αποδεκτή), και την Aldi Sud, με πρόεδρο και ιδιοκτήτη τον Karl (μη αποδεκτή η πώληση τσιγάρων, κάτι που διατηρήθηκε μέχρι το 2003). Τα αδέλφια, όπως και κάποια από τα παιδιά τους, μένουν μαζί σε ένα ακριβό προάστιο του Essen, πηγαίνουν κάθε Κυριακή στην Εκκλησία, παίζουν Γκολφ και ψωνίζουν πάντοτε από τα καταστήματα τους ενώ οι δύο αδελφές εταιρίες συνηθίζεται να αντιμετωπίζονται σαν μία «οντότητα», παρά το διαφορετικό ιδιοκτησιακό καθεστώς τους.
O Theodor Paul Albrecht (Αldi Nord) γεννήθηκε στις 28 Μαρτίου του 1922 και το 2004 κατέλαβε, με βάση την αξιολόγηση του περιοδικού Forbes, τη 14η θέση μεταξύ των πλουσιότερων ανθρώπων του κόσμου, με συνολική καθαρή περιουσία ύψους 18 δις $. Το έτος 1977 έγινε η απαγωγή του, η οποία διήρκεσε 17 ημέρες με αποτέλεσμα να απελευθερωθεί μετά την πληρωμή λύτρων ύψους 3 εκατ. $. Σήμερα οι γιοι του Berthold (53 ετών, πατέρας τετραδύμων το 1990) και Theo Junior (55) ευρίσκονται στο Δ.Σ. της Aldi Nord χωρίς εκτελεστική εξουσία, αφού η εταιρεία διοικείται πλέον από εξωτερικούς managers.
Ο Karl Hans Albrecht (Aldi Sud) γεννήθηκε το 1920 και η συνολική περιουσία του υπολογίσθηκε από το ίδιο περιοδικό στα 18,5 εκατ. $. Ο γιος του Karl Junior (60) εγκατέλειψε ήδη από πολύ πριν την εταιρεία λόγω ασθενείας, αν και οι γνώστες της οικογένειας αναφέρουν ότι του έλειπε εντελώς η επιχειρηματικότητα. Βασικό χαρακτηριστικό του γνώρισμα, όπως και όλης της οικογένειας, η «οικονομία». Όποιος συναντιόνταν μαζί του για γεύμα δεν πήγαινε σε κάποιο εστιατόριο, αλλά σε κάποιο παγκάκι με πρόχειρο φαγητό. Η κόρη του Beate Heister (56) δεν εργάσθηκε ποτέ στην επιχείρηση.

ΟΙ δυο αλυσίδες κάλυψαν μεθοδικά τις διάφορες περιοχές της τότε Δυτικής Γερμανίας, για να καταλήξουν σήμερα σε μία επέκταση παγκοσμίου κλίμακας ( στις υπόλοιπες αγορές της Ευρώπης, της Αμερικής και της Αυστραλίας). Παρά το ότι φαίνεται (αποτελεί μάλλον στρατηγική επιλογή) πως οι δυο εταιρίες δεν μοιράζονται τίποτα παραπάνω από τη κοινή ονομασία τους, αν κανείς τις αναλύσει προσεκτικά θα παρατηρήσει όχι μόνο το πόσο στενά συνεργάζονται μεταξύ τους, αλλά και το ότι ποτέ τους δεν επεκτείνονται (με εξαίρεση τη Γερμανία) στην ίδια χώρα. Σύμφωνα μάλιστα με το περιοδικό «manager-magazine», τα δύο αδέλφια ενημερώνονται πλήρως μεταξύ τους ενώ, εάν ο ένας από αυτούς επιτύχει να ενσωματώσει στην επιχείρηση του κάτι διαφορετικό και καινούργιο ( για παράδειγμα την αυτόματη κυλιόμενη πόρτα), θα ακολουθήσει αργά η γρήγορα και ο άλλος.
Παρά την πρωτοτυπία και το μέγεθος της η Aldi δεν είχε πάντοτε την καλή φήμη που απολαμβάνει εν μέρει σήμερα. Στη Γερμανία, πριν από το 1990, τα καταστήματα της θεωρούνταν «φτηνο-μάγαζα» που πουλούσαν μη ποιοτικά προϊόντα στους εισοδηματικά χαμηλότερου επιπέδου καταναλωτές, οι οποίοι δεν είχαν την οικονομική άνεση να αγοράσουν από πιο «ποιοτικά» καταστήματα.
Όμως, παρά της αρνητικές αυτές αρχικές αντιλήψεις, η Aldi κατάφερνε και παρέμενε εξαιρετικά κερδοφόρα επιχείρηση ενώ αργότερα, μετά τη Γερμανική επανένωση, πολλοί ήταν αυτοί (από τα μεσαία κυρίως οικονομικά στρώματα) που έπρεπε να μειώσουν τα έξοδά τους ψωνίζοντας από την αλυσίδα, με αποτέλεσμα η φήμη και η κοινωνική αποδοχή της να αυξηθεί σημαντικά. Η «αναστροφή» αυτή εντάθηκε ακόμη περισσότερο με την έκδοση μιας σειράς βιβλίων μαγειρικής, τα οποία χρησιμοποιούσαν ως συστατικά μόνο προϊόντα της Aldi.
Αποτέλεσμα της επιτυχίας αυτής ήταν να αποδίδει το κάθε ένα από τα περίπου 4.160 καταστήματα (τα 2.500 περίπου Aldi Nord) της αλυσίδας στη Γερμανία 230.000 € ετήσιο κέρδος προ φόρων.
Το 2007 η Aldi είχε στην Γερμανία συνολικό τζίρο ύψους 23 δις € με ένα μερίδιο αγοράς της τάξεως του 10,6%. (Ο κυριότερος ανταγωνιστής της Aldi, ο Όμιλος Schwarz με συνολικά 3.250 καταστήματα Lidl, Kaufland, KaufMarket, Handelshof, Concord, Mega Cent είχε συνολικό τζίρο 24 δις Ευρώ και μερίδιο αγοράς 11%).
Η «κουλτούρα» τώρα της εταιρείας αντικατοπτρίζεται στην εμφάνιση των κεντρικών γραφείων της στο Essen-Kray της Ρηνανίας Βεστφαλίας. Ένα απλό, παλαιό κτίριο, αρχιτεκτονικής μεταξύ γυμναστηρίου και Νοσοκομείου, με μία απλή αίθουσα αναμονής, διακοσμημένη με παλαιές δερμάτινες πολυθρόνες, γύρω από δύο καφετί μεταχειρισμένα τραπέζια. Μία γυναίκα πίσω από ένα απλό γραφείο υποδοχής με γυάλινο παράθυρο ασφαλείας, η οποία σημειώνει το όνομα του επισκέπτη και ένας πίνακας στον τοίχο, ο οποίος εξηγεί τους κανόνες : Ημέρες και ώρες επισκέψεων Τρίτη, Τετάρτη και Παρασκευή, από τις 9.30 έως τις 12.30.
Το concept των καταστημάτων ανάλογο των κεντρικών γραφείων που στεγάζουν από ανέκαθεν τους δισεκατομμυριούχους ιδιοκτήτες: Ένας αυστηρά περιορισμένος και προκαθορισμένος αριθμός φθηνών τροφίμων καθημερινής ανάγκης και καλής ποιότητας σε ασυναγώνιστες τιμές, σε καταστήματα self service με ελάχιστο προσωπικό και ανύπαρκτη διακόσμηση, αλλά και ελάχιστου κόστους λειτουργίας.
Η Aldi διακρίνεται ιδιαίτερα για το μυστικισμό της, ενώ σπάνια δημοσιεύει αποτελέσματα και μόνο όπου και όταν αναγκάζεται.
Η Aldi σήμερα φαίνεται να εφαρμόζει ένα πρόγραμμα διαρκούς επέκτασης στο εξωτερικό, νέων μεθόδων προσέγγισης των υποψήφιων πελατών της και (το πιο ενδιαφέρον) σταδιακής απομάκρυνσης της από το Hard-Discount, το concept λιανικής που η ίδια δημιούργησε.
Η Aldi του μέλλοντος δοκιμάζεται σε ένα από τα 8 «πιλοτικά» καταστήματα της αλυσίδας (Aldi Sued), στο Pfaeffikon της Ζυρίχης. Οι ταμίες φορούν κομψά, μπλε πουκάμισα από ακριβό ύφασμα, οι άνδρες με γραβάτες και οι γυναίκες με όμορφα φουλάρια. Τα κρασιά και τα οινοπνευματώδη δεν βρίσκονται πια μέσα στα κιβώτια, αλλά σε πολυτελή ράφια φωτισμένα από κάτω. Ένα τετράχρωμο ενημερωτικό (sales folder) με εξειδικευμένο design, παρουσιάζει όλα τα 15 κρασιά, τα οποία προσφέρονται από την Aldi Suisse. Τα ψυγεία μέσα στο κατάστημα είναι εξαιρετικής ποιότητας και εμφάνισης, ενώ τα υπόλοιπα ράφια είναι από φυσικό ξύλο. Οι τιμές είναι μόλις 7% χαμηλότερες από αυτές των υπολοίπων καταστημάτων λιανικής της χώρας.
Σύμφωνα με την άποψη αυτών που γνωρίζουν και ερευνούν την αλυσίδα, αυτό ακριβώς το concept θα επιδιώξει να εφαρμόσει στη Γερμανία, ίσως και στις υπόλοιπες χώρες. Υψηλότερο τζίρο δηλαδή και μεγαλύτερα ποσοστά μικτού κέρδους μέσω ενός μεγαλύτερου προγράμματος προϊόντων (κάτι δηλαδή μεταξύ Discount και παραδοσιακού Supermarket), μίας καλύτερης παρουσίασης των εμπορευμάτων και μέσω της συμπλήρωσης κάποιων περισσότερο αποδοτικών ειδών convenience.

Η Aldi στα πλαίσια της στρατηγικής της διαρκούς επέκτασης στο εξωτερικό έφθασε και στην Ελλάδα.
Η Aldi Hellas σε προγραμματισμένη συνέντευξη που θα δοθεί την Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2008 σε εκπροσώπους των Ελληνικών ΜΜΕ από τον Γενικό Διευθυντή Κωνσταντίνο Ρόζο, θα ανακοινώσει το πρόγραμμα λειτουργίας της στην Ελληνική αγορά το οποίο θα ξεκινήσει με την ταυτόχρονη λειτουργία 12 καταστημάτων από την Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2008. Τα καταστήματα θα διαθέτουν ένα μεγάλο αριθμό εγχώριων προϊόντων αλλά θα διατίθενται και προϊόντα τα οποία θα εισάγονται από την Γερμανία και την Αυστρία.
Υπενθυμίζεται ότι η Aldi Hellas ολοκληρώνει ένα αποθηκευτικό κέντρο στην Σίνδο Θεσσαλονίκης, συνολικής έκτασης 54.000 τετ. μέτρων με μια επένδυση ύψους 85 εκ. Ευρώ – η συνολική επένδυση της Aldi Hellas στην Ελλάδα υπολογίζεται συνολικά σε 1,3 δις Ευρώ.
Το βασικό concept της Aldi Hellas δεν μπορεί να διαφέρει από εκείνο της μητρικής εταιρίας: Υψηλή ποιότητα, χαμηλές τιμές, ανάπτυξη προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, διάθεση φρούτων και φρέσκων τροφίμων. Επί πλέον, δύο φορές την εβδομάδα αναμένεται να προσφέρονται διάφορα χρήσιμα προϊόντα (εκτός τροφίμων) σε ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές.
Η είσοδος της Aldi στην χώρα μας αναμένεται να ενισχύσει τον ανταγωνισμό στις τιμές των προϊόντων που διατίθενται από τις αλυσίδες λιανικής – ιδιαίτερα από τον μεγαλύτερο ανταγωνιστή της στην Γερμανία (Lidl) η οποία δραστηριοποιείται στην χώρα μας εδώ και πολλά χρόνια, έχοντας αποσπάσει αξιόλογα μερίδια αγοράς.
Κ & Β Analysis