
Η Wal-Mart, ο μεγαλύτερος λιανοπωλητής του πλανήτη, ιδρύθηκε το 1962 με το πρώτο κατάστημα Wal-Mart discount στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής (Rogers, Ark). Επτά χρόνια αργότερα (31 Οκτωβρίου 1969) μετατράπηκε σε Α.Ε. με την επωνυμία Wal-Mart Stores, Inc. και τον επόμενο χρόνο άρχισε η διαπραγμάτευση των μετοχών της στην παράλληλη αγορά του ΧΑ Ν. Υόρκης ενώ το 1972 εισήχθη στην κύρια αγορά του Χρηματιστηρίου Αξιών της Νέας Υόρκης.
Στο τέλος της δεκαετίας του 70 μετρούσε 270 καταστήματα σε 11 πολιτείες των ΗΠΑ. Το 1983 άνοιξε το πρώτο κατάστημα Sam’s Club membership warehouse και το 1988 λειτούργησε το πρώτο κατάστημα supercenter – η σημερινή κυρίαρχη «έκφραση» της αλυσίδας.
Το 1991 άρχισε η επέκταση εκτός Η.Π.Α. με το πρώτο κατάστημα που λειτούργησε στο Μεξικό με το σήμα Sam's Club.

Τα διάφορα λογότυπα της αλυσίδας από το 1969 μέχρι σήμερα
Σήμερα, η αλυσίδα εξυπηρετεί πελάτες και μέλη περισσότερες από 200 εκατομμύρια φορές την εβδομάδα σε περισσότερα από 8.000 καταστήματα, με 55 διαφορετικά σήματα σε 15 χώρες του κόσμου!
Οι συνολικές πωλήσεις του οικονομικού έτους 2009 υπολογίζονται σε 401 δισεκατομμύρια Δολάρια, ενώ απασχολούνται 2.100.000 εργαζόμενοι παγκοσμίως.
Οι διάφορες μορφές των καταστημάτων της Wal-Mart.
Η πολιτική που ακολουθεί μια τόσο μεγάλη επιχείρηση είναι φυσικό να προκαλεί το ενδιαφέρον του παγκόσμιου λιανεμπορίου: Η Wal-Mart λοιπόν αποκάλυψε το πρόγραμμα που θα εφαρμόσει τα επόμενα χρόνια στον τομέα της «περιβαλλοντολογικής σήμανσης» των προϊόντων που διαθέτει. Πρόκειται, σύμφωνα με την εφημερίδα The Wall Street Journal, για ένα βήμα που θα μπορούσε να επαναπροσδιορίσει το design και την παρουσίαση των καταναλωτικών προϊόντων που πωλούνται σε ολόκληρο τον κόσμο!
Η Wal-Mart προγραμματίζει να επιβάλλει στους 100.000 προμηθευτές της να υπολογίζουν και να αποκαλύπτουν όλες τις «περιβαλλοντολογικές δαπάνες» που πραγματοποιούνται για την παραγωγή των προϊόντων τους και να επιτρέψουν στην Wal-Mart να εμφανίζει την πληροφορία αυτή σε ένα κατάλογο αξιολόγησης για τους πελάτες της στον οποίο θα εμφανίζονται πλάι-πλάι η τιμή του προϊόντος και η «περιβαλλοντολογική δαπάνη» που συνεπάγεται – από τις μπλούζες μέχρι τις τηλεοράσεις!
Η Wal-Mart ανακοίνωσε πως το νέο περιβαλλοντολογικό πρόγραμμα σήμανσης είναι ένα νέο και σημαντικό βήμα στην προσπάθεια μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας, του περιορισμού των αποβλήτων και της προώθησης βιώσιμων προϊόντων.
Η πλήρης εφαρμογή του προγράμματος θα απαιτήσει, σύμφωνα με την Wal-Mart τουλάχιστον μια δεκαετία παρόλο που ειδικοί στον τομέα της παραγωγής θεωρούν πως το πρόγραμμα αυτό μπορεί να αρχίσει σύντομα – ίσως και στις αρχές του 2011.
Όλοι οι προμηθευτές της Wal-Mart -δεν πρόκειται να υπάρξει καμία απολύτως απαλλαγή- θα εφαρμόσουν και θα επιβαρυνθούν το κόστος των περιβαλλοντικών σχεδίων της αλυσίδας. Είναι χαρακτηριστική η απάντηση που έδωσε ο Matt Kistler, Senior Vice President of Sustainability της αλυσίδας όταν ρωτήθηκε ποιες πρόκειται να είναι οι σχέσεις της αλυσίδας με τους προμηθευτές εκείνους που δεν θα καταφέρουν να ανταποκριθούν στην νέα απαίτηση μέτρησης «περιβαλλοντολογικής δαπάνης» : «Προφανώς, δεν πρόκειται να έχουμε καμιά απολύτως σχέση!»
Οι υπεύθυνοι της αλυσίδας υπόσχονται να δημιουργήσουν μια επισήμανση που θα είναι εύκολα κατανοητή από τον καταναλωτή. Όπως δήλωσε σχετικά ο John Fleming, Chief Merchandising Officer της αλυσίδας, «Προβλέπω την ημέρα που θα εξετάζετε προσεκτικά ένα κομμάτι φορέματος, θα κοιτάζετε την τιμή του, θα σηκώνετε την ένδειξη της τιμής και θα βλέπετε από κάτω πόσο θα μπορούσε να διατηρηθεί. Θα είναι κάτι σαν τις θρεπτικές ενδείξεις που υπάρχουν σήμερα στα τρόφιμα, αλλά υπάρχει ένα σύστημα τυποποίησης που θα πρέπει να εφαρμοστεί».
Ο στόχος πάντως της Wal-Mart , όπως ανακοινώθηκε, δεν είναι άλλος από το να καθιερώσει ένα δείκτη επίπτωσης που έχει στο περιβάλλον κάθε ένα από τα προϊόντα που διαθέτει η αλυσίδα. Παραδείγματος χάριν, ένας δείκτης θα σηματοδοτεί πόσο το συγκεκριμένο προϊόν συμβάλλει στην αύξηση της θερμοκρασίας επηρεάζοντας το φαινόμενο του θερμοκηπίου ή εάν περιέχει ξύλο που συλλέγετε με τρόπους που μειώνουν τα φυσικά αποθέματα του πλανήτη.
Η εφαρμογή του προγράμματος αυτού είναι βέβαιο πως θα επηρεάσει, τουλάχιστον μακροπρόθεσμα, το παγκόσμιο λιανεμπόριο!
Κ & Β Analysis