ECONOMICS - INDUSTRY & TRADE - EXPORT MARKETS   [Αρχική Σελίδα]










Kik Ομίλου Tengelmann: Μεθοδεύσεις που προκαλούν σάλο και αντιδράσεις.

 

 

                                      

 

 

Ο Γερμανικός Όμιλος Tengelmann αποτελεί εδώ και 140 χρόνια μια οικογενειακή επιχείρηση που βρίσκεται στην πέμπτη γενιά της και έχει καταφέρει να αναρριχηθεί στις κορυφαίες θέσεις του παγκόσμιου χάρτη λιανεμπορίου με παρουσία σε 15 χώρες, 7.500 περίπου καταστήματα κάθε κατηγορίας, 116.447 εργαζόμενους και ετήσιες πωλήσεις της τάξεως των 20 δις Ευρώ.

 

Μεταξύ των σημάτων της περιλαμβάνονται τα Σουπερμάρκετ Kaiser's και Tengelmann, τα καταστήματα OBI DIY,  η αλυσίδα καταστημάτων A & P στην Βόρεια Αμερική και η ραγδαία αναπτυσσόμενη εκπτωτική αλυσίδα σε είδη ρουχισμού και non-food, η Kik.

 

Η τελευταία αλυσίδα δημιουργεί πονοκέφαλο στον Όμιλο γιατί παρά την οικονομική της άνθηση προκαλεί σάλο με την μεθοδολογία που ακολουθεί προκειμένου να πετύχει τις χαμηλές τιμές που πουλάει σε συνδυασμό με τα υψηλά κέρδη που επιθυμεί.

 

Πέρσι τον Νοέμβριο, σε άρθρο μας με τίτλο Lidl, Kik, Discount: Υψηλά κέρδη με πολύ χαμηλές τιμές, μέσω μαζικής παραβίασης των διεθνών κοινωνικών στάνταρντ - Το παράδειγμα Μπανγκλαντές είχαμε αναφερθεί σε δημοσίευμα έγκυρου Γερμανικού περιοδικού το οποίο αφορά αυτήν ακριβώς την μεθοδολογία.

 

Φέτος την άνοιξη ένα Γερμανικό δικαστήριο στο Hamm ήρθε να «ρίξει λάδι στην φωτιά»: Χαρακτήρισε σαν προσβολή και σαν αισχρή συμπεριφορά που προσβάλλει τα χρηστά ήθη την αμοιβή που κατέβαλλε η Kik σε δύο πωλήτριες, την  Martina K., 47 ετών και την Ursula Grunwald, 62 ετών, οι οποίες αμειβόταν με 5,20 Ευρώ την ώρα.  Το δικαστήριο διέταξε την αναδρομική πληρωμή τους μεταξύ 8,90 και 10,5 Ευρώ και την αύξηση των μισθών τους στην βάση των 8,21 Ευρώ την ώρα.

 

Ήδη, η απόφαση αυτή, σε συνδυασμό με τις γνωστές, μεσαιωνικές συμβάσεις με Ασιάτες κατασκευαστές -συμπεριλαμβανομένης της παιδικής και της επταήμερης εργασίας με εξευτελιστικές αμοιβές- καθώς και τους πάγκους των πωλήσεων της αλυσίδας στο σχήμα της σβάστικας,  πυροδότησαν ένα κύμα αντιδράσεων από συνδικάτα και μη κυβερνητικούς οργανισμούς το οποίο παίρνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις. Πολλές αντιρατσιστικές οργανώσεις κατηγορούν την αλυσίδα σαν Ναζιστική, αν και εκπρόσωπός της θεωρεί πως η Kik έχει «αντιναζιστική δέσμευση».

 

Σύμφωνα με το συνδικάτο των εργαζομένων Verdi οι 3.500 εργαζόμενοι στην Kik Γερμανίας (αλλά και το σύνολο των 15.000 που εργάζονται και εκτός Γερμανίας) αμείβονται με 5 Ευρώ την ώρα και έχουν την ελάχιστη δυνατή κάλυψη υγείας και σύνταξης. Δεν υπάρχουν επιτροπές εργαζομένων στα καταστήματα (μια απόπειρα δημιουργίας στην Αυστρία κατέληξε στα δικαστήρια), το προσωπικό παρακολουθείται προσεκτικά, ελέγχονται συχνά όχι μόνο οι τσάντες αλλά και τα αυτοκίνητά τους ενώ είναι διάσπαρτες οι συστάσεις προς το προσωπικό «να παραδίδουν αμέσως τους κλέφτες που θα αντιληφθούν».

 

Η αλυσίδα, η οποία την τελευταία 15ετία έχει κερδίσει σημαντικά μερίδια αγοράς επιτυγχάνοντας τζίρο 1,4 δις Ευρώ πέρσι,  έχει σαν οδηγό της την ρήση «ο πελάτης είναι βασιλιάς»  και απευθύνεται σε πελάτες «που διακρίνονται από πνεύμα οικονομίας και προέρχονται από κοινωνικά ασθενέστερες ομάδες».

 

 

                    

 

 

 

Η Kik συνεργάζεται μόνο με παραγωγούς που μπορούν να παράγουν σε πολύ χαμηλές τιμές (κυρίως από την Ασία), τους οποίους αλλάζει συχνά ανάλογα με την ικανότητά τους να ανταποκριθούν στα «κοστολογικά» κριτήρια της αλυσίδας. Οι αγορές γίνονται απ΄ ευθείας, χωρίς ενδιάμεσους πωλητές και καταφθάνουν σε ένα κεντρικό σημείο στο Boenen στα δυτικά της Γερμανίας.

Σε ορισμένα καταστήματα τα εμπορεύματα στοιβάζονται στο ύψος ή μένουν μέσα στα κιβώτια ενώ στα 2.700 καταστήματα της αλυσίδας η διακόσμιση είναι πολύ λιτή, χωρίς μουσική και χωρίς air-condition.

 

Η επίπτωση βέβαια της γενικευμένης «οικονομίας» στις τιμές πώλησης είναι εκπληκτική: Μπορεί να αγοράσει κανείς ένα ζευγάρι παιδικών jeans με 2,99 Ευρώ, ένα πουκάμισο που έχει και εκτύπωση με 3,99 Ευρώ ή ένα μικρό βαμβακερό φόρεμα (λευκό ή μαύρο), απροσδιόριστης προέλευσης, στην τιμή των 4,99 Ευρώ!

 

Ο συν-ιδρυτής της Kik Stefan Heinig ο οποίος θεωρείται ότι έχει πάθος με το πνεύμα οικονομίας και τις μειωμένες τιμές, δεν φαίνεται να επηρεάζεται και πολύ: «Οι εργαζόμενοι μας πιθανόν να πρέπει να κάνουν περισσότερα πράγματα από αυτά που κάνουν άλλοι αλλά έχουν σαν αντιστάθμισμα μια σίγουρη εργασία». Παλαιότερα (το 2007), είχε δηλώσει στην Γερμανική εφημερίδα Die Welt σχετικά με τα πρότυπα των επιχειρήσεων που εγκρίνει: «Επιχειρηματικά μοντέλα είναι για μένα τα Mc AlKea. McDonalds, Aldi και Ikea». Ο ίδιος πάντως, επίσης παλαιότερα, δεν αρνήθηκε καθόλου την πιθανότητα οι Ασιάτες προμηθευτές της αλυσίδας να απασχολούν εργαζόμενους αλλά και παιδιά επτά μέρες την εβδομάδα!

 

Η συνείδηση της «προοδευμένης» κοινωνίας θα παραμείνει άραγε απαθής στις ψυχρές και κυνικές μεθοδολογίες που επιτυγχάνουν «και τον σκύλο χορτάτο και την πίτα ατόφια» θυσιάζοντας χιλιάδες ανθρώπους σε μεσαιωνική σκλαβιά; Η αντίδραση που καταγράφεται είναι ένα θετικό δείγμα. Η οριστική όμως «απάντηση» της «προοδευμένης» κοινωνίας αναμένεται με αγωνία. 



Βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον;

 Επιστροφή
 

 
© Copyright 2005-2012 K&B Analysis ΕΠΕ. Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναδημοσίευση / αναπαραγωγή περιεχομένων του παρόντος website με οποιοδήποτε τρόπο χωρίς προηγούμενη έγγραφη άδεια των εκδοτών.