
Οι τάσεις της παγκόσμιας αγοράς στο λιανεμπόριο έχουν ένα δείκτη με ειδικό βάρος: Πρόκειται για τις ενέργειες, τις πρακτικές και τις νέες κατευθύνσεις που υιοθετεί η Αμερικανική Wal-Mart, ο μεγαλύτερος λιανοπωλητής του πλανήτη μας (8.000 καταστήματα σε 15 χώρες, 2.100.000 εργαζόμενοι παγκοσμίως -ο μεγαλύτερος ιδιώτης εργοδότης του κόσμου- και 401 δις Δολάρια ο αναμενόμενος κύκλος εργασιών του 2009).
Πριν από ένα περίπου χρόνο είχαν κυκλοφορήσει αρκετά δημοσιεύματα που υποστήριζαν πως η Wal-Mart αποφάσισε να επεκτείνει μέσα στο δίκτυο της τα μικρά καταστήματα, σε βάρος των τεράστιων Supercenters που κυριαρχούν – ειδικά στην Αμερική. Αφορμή αποτέλεσε η δημιουργία και η εφαρμογή ενός νέου τύπου μικρών καταστημάτων (κάτω από 1.000 τ.μ.) με το σήμα Marketside, ένα σήμα με δοκιμαστική προοπτική 10 πιλοτικών καταστημάτων το οποίο δεν θα συνδεόταν καθόλου με το γενικό, εταιρικό μάρκετιγκ του σήματος Wal-Mart.
Η Wal-Mart είχε ήδη εγκαινιάσει ένα τύπο μικρών καταστημάτων έως 1.400 τ.μ. (Wal-Mart Neighborhood) από το 1998 με πολύ μικρότερο αριθμό προϊόντων σαν ένα ενδιάμεσο «κρίκο» μεταξύ των τεράστιων Supercenters, αλλά θεωρεί πως υπάρχει ένα «κενό αγοράς» το οποίο πρέπει να καλυφθεί με ένα νέο, ανεξάρτητο, σήμα που δεν θα «συνδέεται» μαζί της, ώστε να μην αφήσει χωρίς κάλυψη κανένα «τμήμα» της αγοράς.
Η ανάγκη δημιουργίας ενός νέου σήματος με ένα νέο τύπο καταστημάτων υπαγορεύτηκε, σύμφωνα με τα σχετικά δημοσιεύματα, από την σειρά των μικρών καταστημάτων Fresh & Easy της Tesco, του Ευρωπαίου ανταγωνιστή της Wal-Mart, τα οποία ξεκίνησαν να λειτουργούν στην Πολιτεία της Αριζόνα.

Τα πρώτα καταστήματα Marketside λειτούργησαν πέρσι στην ίδια Πολιτεία, δεν περιλαμβάνουν καθόλου προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας» (εκτός από μια μικρή ποικιλία έτοιμων φαγητών / σαλατών) και είναι προσαρμοσμένα σε ένα προσεκτικά επιλεγμένο πρόγραμμα επώνυμων και ποιοτικών προϊόντων – σε τιμές όμως που είναι πάρα πολύ καλές. Αντίθετα, τα αντίστοιχα καταστήματα της Tesco διαθέτουν το 70% των προϊόντων σε «ιδιωτική ετικέτα» και είναι μικρότερου μεγέθους (έως 1.000 τ.μ.). Τα καταστήματα Marketside διαθέτουν 5.000 έως 7.000 προϊόντα (το ένα τέταρτο περίπου των προϊόντων που διαθέτει ένα συμβατικό Supermarket).
Ήδη γίνεται γνωστό πως η Wal-Mart στρέφεται ολοένα και περισσότερο στον τύπο μικρότερων καταστημάτων ενισχύοντας συνεχώς τις επενδύσεις για την μελλοντική της ανάπτυξή στον τομέα των μικρότερων καταστημάτων σε βάρος των τεράστιων Supercenters, με στόχο την βελτίωση της κερδοφορίας της, αλλά και την επέκτασή της σε αγορές (όπως Σικάγο, Νέα Υόρκη, Καλιφόρνια) όπου παρουσιάζονται προβλήματα στην ανάπτυξη Supercenters για διάφορους λόγους.

Εσωτερικό των καταστημάτων Mareketside
Μέσα στα πλαίσια της παραπάνω στρατηγικής δημιουργείται στις ΗΠΑ μια νέα ομάδα διευθυντικών στελεχών και αγοραστών οι οποίοι θα ασχοληθούν αποκλειστικά και μόνο με τα «μικρά καταστήματα» τα οποία σήμερα αποτελούν ένα μικρό τμήμα στον συνολικό τζίρο της Wal-Mart στην Αμερική. Ταυτόχρονα εκπαιδεύονται διευθυντές οι οποίοι θα μπορούν να αναπτύξουν και να εκπαιδεύσουν με την σειρά τους νέο προσωπικό, θα μπορούν να σχεδιάσουν νέα καταστήματα και να εγκαταστήσουν όλα τα αναγκαία συστήματα για τις ανάγκες ενός «μικρού» καταστήματος.
Μέχρι σήμερα τα «μικρά» καταστήματα φρόντιζαν αγοραστές και στελέχη που είχαν παλαιότερα την ευθύνη σε κάποιο από τα 2.700 υπέρ καταστήματα της Wal-Mart με αποτέλεσμα να μην έχουν την ικανότητα να «προσαρμοστούν» στις ανάγκες που επιβάλλουν μικρότερα μεγέθη καταστημάτων – π.χ. τα φαγώσιμα και τα είδη παντοπωλείου είχαν την ίδια περίπου φιλοσοφία παρουσίασης τόσα στα «μικρά» καταστήματα όσο και στα Supercenters – ή να υιοθετήσουν προϊόντα τοπικού ενδιαφέροντος για κάθε περιοχή ξεχωριστά κλπ.
Οι νέες αυτές «τάσεις» που εκδηλώνει η Wal-Mart σίγουρα αποτελούν ένα αξιόλογο σήμα για την παγκόσμια αγορά των αλυσίδων λιανικής.
Κ & Β Analysis
(2 Νοεμβρίου 2009/k1011)
Άλλο άρθρο μας:
Wal-Mart: Νέο περιβαλλοντολογικό πρόγραμμα
σήμανσης προϊόντων για την επόμενη δεκαετία.