ECONOMICS - INDUSTRY & TRADE - EXPORT MARKETS   [Αρχική Σελίδα]










Όμιλος Carrefour: Προβληματισμοί για την πορεία του 2009, νέο προωθητικό πρόγραμμα με πρωταγωνιστή τον πελάτη και η τύχη της Dia στην Ελλάδα.

 

  

Η Carrefour, ο μεγαλύτερος Ευρωπαϊκός Όμιλος λιανικής και δεύτερος μεγαλύτερος λιανοπωλητής του πλανήτη μας, ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα του 2009 σύμφωνα με τα οποία ο κύκλος εργασιών του Ομίλου το 2009 σημείωσε αύξηση 1,2% σε σταθερές ισοτιμίες εκτός πετρελαιοειδών και σε σταθερές, συγκρίσιμες ημέρες εργασίας, σε σχέση με το 2008.

 

 

 

    

 

 

 

Το αποτέλεσμα όμως αυτό αντιστρέφεται σε -1,2% με την απλή αντιπαράθεση του κύκλου εργασιών 2008 (86,967 δις Ευρώ) με εκείνον του περασμένου χρόνου 2009 (85,963 δις Ευρώ).

 

Τα καθαρά όμως κέρδη του Ομίλου υπέστησαν πραγματική καθίζηση αφού μειώθηκαν τον περασμένο χρόνο κατά 69,8% σε σχέση με τα κέρδη του 2008 (Καθαρά κέρδη 385 εκ. Ευρώ το  2009, έναντι καθαρών κερδών  1,274 δις Ευρώ το 2008), παρ όλο που τον περασμένο χρόνο εξοικονομήθηκαν 590 εκ. Ευρώ από τις συνολικές δαπάνες του Ομίλου.

 

Η καθίζηση αυτή οφείλεται, σύμφωνα με ανακοίνωση του Ομίλου, σε «μη επαναλαμβανόμενες και διαρθρωτικές δαπάνες», όπως η εκτεταμένη ανακαίνιση των καταστημάτων στην Γαλλία –και όχι μόνο-, η αλλαγή στρατηγικής στα σήματα των καταστημάτων κλπ.

 

Οι επί μέρους αγορές του Ομίλου επιβεβαίωσαν τις τάσεις που είχαν καταγραφεί πολύ νωρίτερα:

 

Η Γαλλία, η μητρική αγορά της Carrefour, η οποία συμμετέχει κατά 42,9% στον συνολικό κύκλο εργασιών του Ομίλου, σημείωσε μείωση τζίρου κατά 2,7% (36,943 δις Ευρώ το 2009, έναντι 37,968 δις το 2008). Παρ΄ όλα αυτά, το μερίδιο αγοράς της στην Γαλλική αγορά αυξήθηκε κατά 0,2% λόγω συρρίκνωσης της συνολικής αγοράς από την οικονομική κρίση.

 

Η υπόλοιπη Ευρώπη, η οποία συμμετέχει κατά 35,6% στον συνολικό κύκλο εργασιών του Ομίλου, είχε μεγαλύτερες απώλειες: Ο κύκλος εργασιών της  Ευρώπης (εκτός Γαλλίας) μειώθηκε κατά 5,4% (30,675 δις Ευρώ το 2009, έναντι 32,418 δις το 2008) εξ αιτίας της ύφεσης στην Ισπανία, μια μεγάλη αγορά της Carrefour, αλλά και της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας σε ολόκληρη την  υπόλοιπη Ευρώπη.

 

Αντίθετα, οι δύο αναπτυσσόμενες αγορές του Ομίλου, η Λατινική Αμερική (Αργεντινή, Βραζιλία) και η Ασία (Κίνα, Ταιβάν, Ταϊλάνδη) επιβεβαίωσαν και το 2009 την σημαντική ανάπτυξή τους:

 

Η Λατινική Αμερική, η οποία συμμετέχει κατά 13,7% στον συνολικό κύκλο εργασιών του Ομίλου, υπήρξε η μοναδική «ζώνη» δραστηριοτήτων της Carrefour που αυξήθηκε με διψήφιο αριθμό: Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 11,9% στα 11,758 δις Ευρώ το 2009, έναντι κύκλου εργασιών 10,505 δις Ευρώ το 2008, όταν σημειώθηκε μια εκρηκτική αύξηση 31% σε σχέση με το 2007.

 

Η αύξηση του κύκλου εργασιών στην αγορά της Ασίας, η οποία συμμετέχει κατά 7,6% στον συνολικό κύκλο εργασιών του Ομίλου, ήταν το 2009 επίσης σημαντική: 8,4% σε 6,586 δις Ευρώ, έναντι κύκλου εργασιών 6,076 δις Ευρώ το 2008 (+10,9% σε σχέση με το 2007).

  

 

 

  

 Lars  Olofsson, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Carrefour

 

Σε συνέντευξη τύπου (19/2/2010) που ακολούθησε την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του Ομίλου στο Παρίσι, ο Lars  Olofsson, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Carrefour δήλωσε πως και το 2010 θα αποτελέσει μια πρόκληση και πως ελπίζει στην αύξηση των πωλήσεων του Ομίλου τον φετινό χρόνο, παρά την συνεχιζόμενη αρνητική οικονομική συγκυρία.

 

Παράλληλα, παραδέχτηκε πως ο Όμιλος «Έχασε τα τελευταία χρόνια την ταχύτητα αλλά και την εμπιστοσύνη στον προσανατολισμό του» τονίζοντας, μεταξύ άλλων, και τα εξής:

 

«Το 2009 έχουμε κάνει μια επανατοποθέτηση και «επανεκκίνηση» στις μηχανές μας. Βέβαια το περιβάλλον θα είναι σκληρό και δεν βλέπω βραχυπρόθεσμα μια σημαντική βελτίωση. Οι προτεραιότητές μας φέτος θα είναι να κερδίζουμε μερίδια αγοράς, να περικόπτουμε δαπάνες και να μειώνουμε τα αποθέματα. Παράλληλα, θέλουμε να επεκταθούμε στην Βραζιλία και στην Κίνα με 22 επί πλέον Υπερμάρκετ και 140 εκπτωτικά (hard discount) καταστήματα στην Κίνα καθώς και με νέα καταστήματα στην Βραζιλία».

 

Για την προβληματική αγορά του Βελγίου ο Lars  Olofsson, δήλωσε πως η Carrefour θα συζητήσει για όλες τις αγορές που έχουν ζημιές με τους εκπρόσωπους των εργαζομένων και μάλιστα πολύ σύντομα, τονίζοντας «πως δεν πάει άλλο, δεν μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι».

Λίγα εικοσιτετράωρα μετά την συνέντευξη τύπου ανακοινώθηκε ότι περικόπτονται 1.672 θέσεις εργασίας στο Βέλγιο ενώ 21 καταστήματα θα κλείσουν και 7 ακόμα καταστήματα θα συνεχίσουν να λειτουργούν με το σύστημα του franchise. Οι συνδικαλιστικές ενώσεις των εργαζομένων αντέδρασαν άμεσα με διαμαρτυρίες που αναμένεται να ενταθούν.

 

Η ζημιογόνες δραστηριότητες του Ομίλου στην Ελλάδα (αναφέρθηκε στην Dia Hellas για την οποία γράφουμε παρακάτω αναλυτικότερα) θα μετασχηματιστούν ώστε να φέρουν το σήμα της Carrefour και να αξιοποιήσουν την αυξανόμενη ζήτηση για μικρά, τοπικά καταστήματα μέσα στις πυκνοκατοικημένες περιοχές των πόλεων.

 

Στην μεγαλύτερη, εγχώρια αγορά της Γαλλίας ο Όμιλος συνεχίζει την αναβάθμιση των Υπεραγορών αλλάζοντας διακόσμιση, διευρύνοντας την ποικιλία των τροφίμων, καθώς και τις επιλογές των καταναλωτών σε προϊόντα που πωλούνται σε ειδικές προσφορές. Η Carrefour με ένα νέο software που αφορά την τιμολόγηση, μπορεί πλέον να αναπτύξει μεγαλύτερη δραστηριότητα στον τομέα αυτόν – ήδη υποσχέθηκε φέτος λιγότερες αλλά πολύ μεγαλύτερες προωθητικές ενέργειες.

 

Μια πρώτη γεύση της νέας αυτής τακτικής αποτελεί το πρόγραμμα PromoLibre (έναρξη 23 Φεβρουαρίου 2010). Πρόκειται για το πρώτο πρόγραμμα που αναθέτει στον πελάτη ρόλο πρωταγωνιστή αφού του προσφέρει την ελεύθερη επιλογή να διαλέξει εκείνος ποιο προϊόν θα αγοράσει με τιμές προσφοράς!

 

 

 

 

 

 

 

Το σήμα του νέου προγράμματος PromoLibre της Carrefour

 

 

Με το νέο αυτό πρόγραμμα PromoLibre καταργείται ουσιαστικά η μέχρι σήμερα αποκλειστική «εξουσία» του λιανοπωλητή να επιλέξει ποια προϊόντα θα πουληθούν σε ειδική προσφορά και παρέχεται το δικαίωμα στον καταναλωτή να επιλέξει εκείνος ποιο είναι το προϊόν που εκείνος χρειάζεται σε τιμές ειδικής προσφοράς.

 

Το νέο σύστημα λειτουργεί ως εξής: Κάθε εβδομάδα η Carrefour θα προσφέρει στους πελάτες της το δικαίωμα να διαλέγουν το δικό τους προϊόν μεταξύ όλων των προϊόντων που υπάρχουν στα διάφορα τμήματα με το σήμα  PromoLibre

 

Η προσφορά ισχύει για όλα τα προϊόντα (επώνυμα ή ιδιωτικής ετικέτας) μεταξύ προκαθορισμένων σειρών προϊόντων τα οποία ανανεώνονται κάθε εβδομάδα.

 

Στα είδη παντοπωλείου, ο καταναλωτής θα επιλέγει μόνος του τρία προϊόντα από την σειρά προϊόντων με το σήμα  PromoLibre και θα του επιστρέφεται η διαφορά της χαμηλότερης τιμής σε ένα προϊόν. Εάν επιλέξει έξη προϊόντα, θα του επιστρέφεται η διαφορά της χαμηλότερης τιμής δύο προϊόντων.

 

Στα είδη που δεν είναι παντοπωλείου, το σύστημα είναι διαφορετικό: Εφάπαξ έκπτωση 20% - και στις δύο περιπτώσεις οι διαφορές της έκπτωσης πιστώνονται στην κάρτα «πιστότητας» που έχει ο πελάτης από την Carrefour.

 

Το νέο σύστημα θα δοκιμαστεί σε όλα τα καταστήματα του Ομίλου στην Γαλλία και αφορά 650 προϊόντα σχετικά με πρόγευμα και μικρά τμήματα εγχώριων συσκευών μεταξύ 23 και 28 Φεβρουαρίου καθώς και 2.900 προϊόντα προσωπικής φροντίδας και μεγάλα τμήματα εγχώριων συσκευών μεταξύ 1 και 8  Μαρτίου. 

 

 

 

 

 

 

Όσον αφορά την (ζημιογόνο) Dia Hellas η οποία ανήκει κατά 80% στον Όμιλο Carrefour και κατά 20% στον Όμιλο Carrefour – Μαρινόπουλος, αποφασίστηκε η μετατροπή όλων των καταστημάτων σε  «Carrefour Μαρινόπουλος» ή «Carrefour Express». Υπενθυμίζεται ότι στην Ελλάδα λειτουργούν 381 συνολικά καταστήματα Dia εκ των οποίων τα 126 με το σύστημα Franchise . Η απόφαση των μετόχων της Dia Hellas υπόκειται σε έγκριση από τις αρμόδιες αρχές προστασίας του ανταγωνισμού, αν και δεν αναμένεται το σχέδιο μετατροπής των καταστημάτων Dia να αντιμετωπίσει προβλήματα με την σχετική έγκριση.

 

Εξ άλλου αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με δημοσίευμα της μεγάλης Γερμανικής εφημερίδας Lebensmittel Zeitung η οποία θεωρείται στην Γερμανία «η βίβλος των αγοραστών», ο Όμιλος Carrefour και ο Όμιλος Carrefour – Μαρινόπουλος, μετά από 17 χρόνια συνεργασίας σε Ελλάδα και Κύπρο, αποφάσισαν να δημιουργήσουν μια νέα εταιρία (joint venture), με συμμετοχή 40% της οικογένειας Μαρινόπουλου και 60% της κοινής εταιρίας Carrefour – Μαρινόπουλος για την διείσδυση στις αγορές των Βαλκανίων. Το σχέδιο περιλαμβάνει τις χώρες της Αλβανίας, Βοσνίας, Κροατίας, Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, Μαυροβούνιο, Σερβία και Σλοβενία.

 

Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι οι δραστηριότητες του Ομίλου Carrefour στην Ελλάδα (παρά τις αντίθετες προβλέψεις) το 2009 δεν είχαν τελικά την ανοδική πορεία των τελευταίων ετών, ενώ διατυπώνονται σοβαρά παράπονα για τον τρόπο με τον οποίο ο Όμιλος επιμηκύνει αυθαίρετα τον χρόνο πίστωσης που έχει συμφωνήσει με πολλούς προμηθευτές του, εκδίδοντας 4 φορές τον χρόνο «χρεωστικά σημειώματα» για ποσά πολύ μεγαλύτερα των συμφωνηθέντων.

 

 

Η μεθοδολογία που ακολουθείται (εξ όσων γνωρίζουμε μοναδική σε όλες τις αλυσίδες λιανικής της χώρας μας) υποχρεώνει πολλούς προμηθευτές της Carrefour στην Ελλάδα αφ΄ ενός μεν να αυξήσουν την πίστωσή τους στον Όμιλο πέρα από τα συμφωνηθέντα, αφ΄ ετέρου δε να μην μπορούν να διαμαρτυρηθούν εξ αιτίας της ηγετικής θέσης που κατέχει ο Όμιλος στην χώρα μας. Είναι βέβαιο πως ανάλογες πρακτικές σε άλλες χώρες τίθενται στο μικροσκόπιο της Επιτροπής Προστασίας του Ανταγωνισμού, αλλά στην χώρα μας φαίνεται πως τα θέματα αυτά, εν μέσω οικονομικής κρίσης και έλλειψης ρευστότητας, δεν απολαμβάνουν την δέουσα προσοχή. 

 

 

 

K  Analysis

24 Φεβρουαρίου 2010 /k1049

kb@kbanalysis.com

 

 

 

Άλλα άρθρα μας για την Carrefour:

 

Carrefour: Θόρυβος για ενδεχόμενη πώληση

των ραγδαία αναπτυσσόμενων καταστημάτων του Ομίλου

σε Ασία και Λατινική Αμερική στην Wal-Mart

 

 

Carrefour:

Συμφωνίες «αμοιβαίου» ή «μονόπλευρου» συμφέροντος

 με τους franchisees του Ομίλου στην Ελλάδα;

 

 

«Carrefour Discount» :

Η νέα σειρά ποιοτικών προϊόντων με φθηνές τιμές

 δέχεται τις πρώτες κριτικές.

 

 

Carrefour:

Νέο πρόγραμμα περικοπής δαπανών 2 δις Ευρώ περίπου μέχρι το 2012

 - Logistics & Διαφήμιση η πρώτη προτεραιότητα.  

 



Βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον;

 Επιστροφή
 

 
© Copyright 2005-2012 K&B Analysis ΕΠΕ. Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναδημοσίευση / αναπαραγωγή περιεχομένων του παρόντος website με οποιοδήποτε τρόπο χωρίς προηγούμενη έγγραφη άδεια των εκδοτών.