
Μια αναλυτική ματιά στην Γερμανική αγορά του τομέα του λιανικού εμπορίου αποκαλύπτει ότι δέκα Όμιλοι –όλοι Γερμανικοί- ελέγχουν το 85,7% της συνολικής αγοράς, ενώ κανένας μεγάλος (μη Γερμανικός) Όμιλος από αυτούς που δραστηριοποιούνται στις διεθνείς αγορές, δεν κατάφερε να διεισδύσει μέσα στην Γερμανία, σε αντίθεση με τις μεγάλες Γερμανικές αλυσίδες που εξαπλώνονται όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο!
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύει η μεγάλη Γερμανική εφημερίδα Lebensmittel Zeitung, η οποία θεωρείται η βίβλος των αγοραστών και των στελεχών του Γερμανικού λιανικού εμπορίου, η εικόνα της Γερμανικής αγοράς, με βάση τα στοιχεία του 2008 που επιβεβαιώθηκαν το προηγούμενο έτος 2009, διαμορφώθηκε ως εξής:

Ο Όμιλος Edeka κατέχει την πρώτη θέση της Γερμανικής αγοράς με εκτιμώμενο κύκλο εργασιών 37,6 δις Ευρώ, εκτιμώμενο μερίδιο αγοράς 17% και μια στρατιά καταστημάτων σε διάφορους τομείς, με διαφορετικά εμπορικά σήματα:
Marktkauf (178 Υπερμάρκετ), E-center (238 Υπερμάρκετ), Comet, Edeka, E-neukauf, Reichelt (464 μεγάλα Σουπερμάρκετ), E-aktiv Markt, Edeka Markt, Kupsch (109 Σουπερμάρκετ), Netto, NP, Diska, Treff, Treff 3000, Plus (2.045 discount), K&U, Wunsche, Bush, Thurmann, Schafer’s κ.α. (1.857 Αρτοποιία), Schwarzwaldhof (135 κρεοπωλεία), Top Getranke, Profi (129 καταστήματα ποτών), Hercules (23 καταστήματα Do it yourself), Sport Treff (20 καταστήματα με αθλητικά είδη), Technik Partner (23 καταστήματα με ηλεκτρικά είδη), E-C&C Grossmarkt (111 καταστήματα Cash & Carry), 6.390 χονδρέμπορους μέσω των καταστημάτων Edeka, E-aktiv Markt, Spar, E-neukauf, Nah & gut, CSK κ.α., ενώ διαθέτει και άλλες εταιρίες (διαφήμιση, παραγωγή τροφίμων κλπ).
Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου σημείωσε αύξηση κατά 2,6% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο έτος.
Ο Όμιλος Metro κατέχει την δεύτερη θέση της Γερμανικής αγοράς με εκτιμώμενο κύκλο εργασιών 31,6 δις Ευρώ, εκτιμώμενο μερίδιο αγοράς 14,3% και τα εξής καταστήματα, με διαφορετικά εμπορικά σήματα:
Real, Food-Welt der Lebensmittel (344 Υπερμάρκετ), Galeria Kaufhof, Kaufhof, Lust for Life, Carsch-Haus (113 Department stores), Media-Markt, Saturn (367 καταστήματα ηλεκτρικών ειδών), Adler (102 καταστήματα με είδη ρουχισμού), Sportarena (13 καταστήματα με αθλητικά είδη), Metro, Metro-Berolina, C+C Schaper (63 Cash & Carry), Dinea, Grillpfanne, Axxe (203 καταστήματα γαστρονομίας).
Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου σημείωσε μείωση κατά 1% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο έτος.

Ο Όμιλος Rewe κατέχει την τρίτη θέση της Γερμανικής αγοράς με εκτιμώμενο κύκλο εργασιών 29,6 δις Ευρώ, εκτιμώμενο μερίδιο αγοράς 13,4% και τα εξής καταστήματα, με διαφορετικά εμπορικά σήματα:
Toom, Rewe Center, Akzenta (101 Υπερμάρκετ και Σουπερμάρκετ), Rewe, Kaufpark, Standa (1.761 μεγάλα Σουπερμάρκετ), Vierlinden (6 Σουπερμάρκετ), Perfetto, Karstadt (61 καταστήματα), Penny, Netto, Plus (2.080 discount), Toom, Kolner Weinkeller (75 καταστήματα ποτών), Τοοm, Β1, Μarktkauf (360 καταστήματα Do It Yourself), Kressner (11 καταστήματα ειδών ρουχισμού), ProMarkt, Komet (61 καταστήματα με ηλεκτρικά είδη), SB Handelshof, Fergro, Selgros, C-Gro (47 καταστήματα Cash & Carry), 3.619 χονδρέμπορους μέσω των καταστημάτων Rewe, Nahkauf, Akzenta, Comet, Bole κ.α.
Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου σημείωσε αύξηση κατά 4,8% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο έτος.

Ο Όμιλος Schwarz κατέχει την τέταρτη θέση της Γερμανικής αγοράς με εκτιμώμενο κύκλο εργασιών 26,5 δις Ευρώ και εκτιμώμενο μερίδιο αγοράς 12%.
Ο Όμιλος, εκτός από τα 3.036 Σουπερμάρκετ με το σήμα Lidl , διαθέτει ακόμα και 546 καταστήματα με τα σήματα Kaufland, KaufMarkt και Handelshof ενώ έχει και 4 καταστήματα discount σε είδη non food με το σήμα Mega Cent.
Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου σημείωσε αύξηση κατά 5,8% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο έτος.

Ο Όμιλος Aldi κατέχει την πέμπτη θέση της Γερμανικής αγοράς με εκτιμώμενο κύκλο εργασιών 24,5 δις Ευρώ και εκτιμώμενο μερίδιο αγοράς 11,1%.
Ο Όμιλος με τις δύο ανεξάρτητες εταιρίες Aldi Nord (κύκλος εργασιών 11,275 δις Ευρώ) και Aldi Sud (κύκλος εργασιών 13 δις Ευρώ) διαθέτει συνολικά 4.254 καταστήματα με τα σήματα Aldi Markt και Aldi Sud.
Παρ΄ όλο που στο σύνολο της Γερμανικής αγοράς ο Όμιλος βρίσκεται στην 5η θέση είναι ο αδιαφιλονίκητος ηγέτης στην αγορά των discounters. (Βλπ. άρθρο μας Aldi: Πανίσχυρος και ενισχυμένος από την οικονομική κρίση – η περίπτωση της Ελλάδος)
Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου σημείωσε αύξηση κατά 0,9% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο έτος.
Ο Όμιλος Tengelmann κατέχει την έκτη θέση της Γερμανικής αγοράς με εκτιμώμενο κύκλο εργασιών 14 δις Ευρώ και εκτιμώμενο μερίδιο αγοράς 6,3%.
Ο Όμιλος διαθέτει 711 Σουπερμάρκετ με τα σήματα Kaiser’s και Tengelmann, 2.670 καταστήματα Plus (Σχετικό άρθρο μας για την πώλησή τους στην Edeka Plus και Netto: Η γερμανική επιτροπή ανταγωνισμού ενέκρινε την εξαγορά της Plus από την Edeka, αν και με πολύ αυστηρές προϋποθέσεις ), 2.421 καταστήματα ρουχισμού με το σήμα Kik , 334 καταστήματα Do It Yourself & κηπουρικής με τα σήματα Obi και Obi Gartenparadies καθώς και ένα Χονδεμπορικό (Mema).
Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου σημείωσε μείωση κατά 2,6% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο έτος.

Ο Όμιλος Karstadt/Primondo κατέχει την έβδομη θέση της Γερμανικής αγοράς με εκτιμώμενο κύκλο εργασιών 8,8 δις Ευρώ και εκτιμώμενο μερίδιο αγοράς 4%.
Ο Όμιλος διαθέτει 100 μεγάλα Department Stores με τα σήματα Karstadt, KaDeWe, Wertheim και Alsterhaus, 28 καταστήματα με αθλητικά είδη (Karstadt Sports), 3 καταστήματα ηλεκτρολογικών ειδών (Schaulandt, WOM, Karstadt Multimedia) 14 καταστήματα γαστρονομίας (Le Buffet) καθώς και μια εταιρία τηλεφωνικών ή ηλεκτρονικών παραγγελιών (Quelle a.o.)
Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου σημείωσε αύξηση κατά 1,7% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο έτος.
Ο Όμιλος Lekkerland κατέχει την όγδοη θέση της Γερμανικής αγοράς με εκτιμώμενο κύκλο εργασιών 7,9 δις Ευρώ και εκτιμώμενο μερίδιο αγοράς 3,6%.
Ο Όμιλος διαθέτει στο πελατολόγιό του 66.600 Χονδρεμπόρους σε ολόκληρη την Γερμανία. Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου σημείωσε αύξηση κατά 0,5% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο έτος.
Ο Όμιλος Schlecker κατέχει την ένατη θέση της Γερμανικής αγοράς με εκτιμώμενο κύκλο εργασιών 5,1 δις Ευρώ και εκτιμώμενο μερίδιο αγοράς 2,3%.
Ο Όμιλος διαθέτει 5 Υπέρμαρκετ (Schlecker), 19 καταστήματα στον τομέα φαγητού με το ίδιο σήμα, 10.624 καταστήματα ποτών με τα σήματα Schlecker, Ihr Paltz, Drospa, Ihr Platz Express καθώς και 84 χονδρεμπορικά με το σήμα Ihr Paltz .
Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου σημείωσε μείωση κατά 5% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο έτος.

Τέλος, ο Όμιλος Globus κατέχει την δέκατη θέση της Γερμανικής αγοράς με εκτιμώμενο κύκλο εργασιών 3,9 δις Ευρώ και εκτιμώμενο μερίδιο αγοράς 1,8%.
Ο Όμιλος διαθέτει 40 Υπέρμαρκετ (Globus), 82 καταστήματα Do It Yourself με τα σήματα Globus Baumarkt και Hela καθώς και 9 καταστήματα με ηλεκτρικά είδη (Alpha Tecc).
Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου σημείωσε αύξηση κατά 8,5% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο έτος.
Σύμφωνα πάντα με την μεγάλη Γερμανική εφημερίδα Lebensmittel Zeitung, οι πρώτοι πέντε Γερμανικοί Όμιλοι αποτελούν το 67,7% της συνολικής Γερμανικής αγοράς, ενώ οι 50 πρώτοι καλύπτουν το σύνολο σχεδόν της αγοράς σε ποσοστό 95%!
Κ&Β Analysis
24 Μαρτίου 2010 (Κ 1061)
kb@kbanalysis.com