ECONOMICS - INDUSTRY & TRADE - EXPORT MARKETS   [Αρχική Σελίδα]










Wal-Mart: Ο ηγέτης του παγκόσμιου λιανεμπορίου εξυπηρετεί 100 εκ. καταναλωτών ετησίως σε 15 χώρες του κόσμου, αλλά απέτυχε παταγωδώς να διεισδύσει στην Γερμανική αγορά.

  

 

 

 

 

 

 

Στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης των Ομίλων λιανεμπορίου βρίσκεται η Wal-Mart η οποία απασχολεί πάνω από 2 εκατομμύρια εργαζόμενους (ο μεγαλύτερος ιδιώτης εργοδότης του πλανήτη μας), εξυπηρετεί κάθε χρόνο πάνω από 100 εκατομμύρια καταναλωτές και λειτουργεί 8.000 περίπου καταστήματα σε 15 συνολικά χώρες του κόσμου. Το 40% των προϊόντων που διαθέτει έχουν «ιδιωτική ετικέτα» με πολλά και διαφορετικά σήματα – όχι μόνο στις ΗΠΑ αλλά και σε αγορές εκτός ΗΠΑ.

 

Δεύτερος σε μέγεθος Όμιλος της παγκόσμιας κατάταξης είναι η Carrefour και τρίτος ο Γερμανικός Όμιλος Metro που εκτόπισε πλέον από την τρίτη θέση την Βρετανική αλυσίδα Tesco.

 

 

 

Sam Walton, ο ιδρυτής της Wal-Mart

 

 

Η Wal-Mart ιδρύθηκε το 1962 από τον Sam Walton και δέκα μόλις χρόνια αργότερα (1972) εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Σήμερα η Wal-Mart εκτός από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής (όπου βρίσκεται φυσικά στην πρώτη θέση), δραστηριοποιείται στο Μεξικό σαν Walmex, στην Βρετανία σαν Asda, στην Ιαπωνία σαν Seiyu και στην Ινδία σαν Best Price καθώς επίσης με δικές της αλυσίδες στην Αργεντινή, Βραζιλία, Καναδά και Πόρτο Ρίκο. Οι επιχειρήσεις της σε Βρετανία, Νότια Αμερική και Κίνα θεωρούνται εξαιρετικά επιτυχημένες. Αντίθετα, η Wal-Mart υποχρεώθηκε να αποσυρθεί από την Νότιο Κορέα και την Γερμανία όταν απέτυχε να διεισδύσει. 

 

 

 

Wal-Mart στην Γερμανία

 

Ειδικότερα στην Γερμανία, η Wal-Mart ξεκίνησε την δραστηριότητά της το 1998 με την ελπίδα να επαναλάβει την πολύ μεγάλη επιτυχία που σημείωνε στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Τον αμέσως προηγούμενο χρόνο (1997) εξαγόρασε 21 καταστήματα της Wertkauf καταβάλλοντας 750 εκατομμύρια Γερμανικά Μάρκα και το 1998 εξαγόρασε 74 καταστήματα της Interspar με 1,3 δις Γερμανικά Μάρκα.

 

Σύντομα όμως ανακάλυψε πως το πείραμα δεν είχε καμιά πιθανότητα επιτυχίας στην «ιδιόρρυθμη» Γερμανική αγορά. Στις φθηνές τιμές, τομέα στον οποίο είχε τεράστια δύναμη, οι ανταγωνιστές της ήταν πολύ ισχυροί.

 

Ο κυριότερος ανταγωνιστής της (Aldi) ήταν δικτυωμένος παντού και ο μεγάλος πόλεμος τιμών που εγκαινίασε η Wal-Mart έπεσε στο κενό γιατί οι Γερμανοί καταναλωτές προτιμούσαν να πληρώσουν κάτι παραπάνω στην κοντινή τους Aldi παρά να πάνε σε μακρύτερες αποστάσεις για να αγοράσουν φθηνότερα από τα Supercenters της Wal-Mart.

 

Έτσι το καλοκαίρι του 2006, η Wal-Mart αποφάσισε να «πληρώσει» ένα τσουχτερό λογαριασμό (υπολογίζεται μεταξύ του 1 και των 3 δις $) και να αποχωρήσει από την Γερμανική αγορά πουλώντας τα 85 καταστήματά της στην Metro (τον δεύτερο σε μέγεθος Όμιλο της Γερμανίας  (βλπ άρθρο μας Γερμανικό λιανικό εμπόριο: Δέκα Όμιλοι -όλοι Γερμανικών συμφερόντων- ελέγχουν το 85,7% της Γερμανικής αγοράς!) η οποία τα μετέτρεψε σε Real.

 

Αντίθετα με ότι συνέβη στην Γερμανία με την Wal-Mart, η Aldi σημειώνει καταπληκτική επιτυχία στην Αμερική η οποία είναι πλέον η μεγαλύτερη εκτός Γερμανίας αγορά της με 1.000 καταστήματα και ταχύτατο ρυθμό επέκτασης με δύο νέα καταστήματα ανά εβδομάδα! (βλπ. άρθρο μας Aldi: Πανίσχυρος και ενισχυμένος από την οικονομική κρίση – η περίπτωση της Ελλάδος).  

 

 

Η Wal-Mart το οικονομικό έτος που έληξε στις 30 Ιανουαρίου 2010 ανακοίνωσε συνολικές πωλήσεις 405 δις $ (από τα οποία περισσότερα από 100 δις στις αγορές του εξωτερικού) έναντι πωλήσεων  401 δις $ του προηγούμενου οικονομικού έτους που έληξε στις 31 Ιανουαρίου 2009. Την ίδια περίοδο, τα καθαρά κέρδη του Ομίλου διαμορφώθηκαν σε 14,2 δις $ (έναντι 13,5 $) σημειώνοντας αύξηση της τάξεως του 7%. 

 

Μια σύντομή ματιά στα καταστήματα και στις δραστηριότητες του Ομίλου μας δίνει μια ικανοποιητική εικόνα του μεγαλύτερου λιανοπωλητή του πλανήτη μας.   

 

 

Wal-Mart Supercenters

 

 

Τον Δεκέμβριο του 2009 λειτουργούσαν στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής 2.737 καταστήματα Wal-Mart Supercenters, με το μεγαλύτερο να καλύπτει έκταση 24.000 τετραγωνικών μέτρων και δύο επίπεδα (Albany, Nέα Υόρκη). Στα πλαίσια της πολιτικής «συγκράτησης» στον τομέα των Supercenters τα καταστήματα αυτά αναφέρονται πλέον απλά σαν Wal-Mart

 

 

 

Wal-Mart Discount Stores

 

Τα καταστήματα αυτά της  Wal-Mart (ξεκίνησαν να λειτουργούν από το 1990 και μετατράπηκαν σε Wal-Mart Discount Stores το 1997) καλύπτουν μια μέση έκταση 9.500 περίπου τετραγωνικών μέτρων και πωλούν σε χαμηλές τιμές διάφορα εμπορεύματα (είδη κηπουρικής, φάρμακα, οπτικά, ταχεία εμφάνιση φωτογραφιών, κινητά τηλέφωνα, Τράπεζα, fast food κλπ.κλπ) καθώς και μια επιλογή τροφίμων. Τον Δεκέμβριο του 2009 λειτουργούσαν στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής 810 καταστήματα Wal-Mart Discount Store 

 

 

Wal-Mart Neighborhood Market

 

Τα καταστήματα Wal-Mart Neighborhood Market δημιουργήθηκαν για να καλύψουν την απόσταση μεταξύ των Wal-Mart Supercenters  και των Wal-Mart Discount Stores . Έχουν μια μέση επιφάνεια 4.000 περίπου τετραγωνικών μέτρων και διαθέτουν πλούσια ποικιλία τροφίμων, προϊόντα φροντίδας υγείας, ομορφιάς και σπιτιού κ.α. Το πρώτο κατάστημα άνοιξε τις πύλες του το 1998 στο Αρκάνσας και τον Δεκέμβριο του 2009 λειτουργούσαν στις ΗΠΑ 151 καταστήματα της κατηγορίας αυτής.  

 

 

Marketside

 

Από το 2008 ξεκίνησαν την δοκιμαστική λειτουργία τους τέσσερα νέα καταστήματα Marketside στην Αριζόνα σαν πιθανό «αντίδοτο» στην επεκτεινόμενη αλυσίδα Fresh & Easy της Βρετανικής Tesco. Τα καταστήματα αυτά είναι μικρά (στο μισό μέγεθος ενός συμβατικού Σουπερμάρκετ), διαθέτουν είδη παντοπωλείου και παραμένουν ανοικτά από τις 7 το πρωί μέχρι τις 10 το βράδυ. 

 

 

 

Sam's Club

 

Πρόκειται για μια αλυσίδα 605 καταστημάτων (Δεκέμβριος 2009) στις Ηνωμένες Πολιτείες τα οποία απευθύνονται στα μέλη τους διαθέτοντας ευρύτατο πρόγραμμα προϊόντων σε μεγάλες ποσότητες. Μπορεί κανείς να γίνει «μέλος μιας ημέρας» και να κάνει αγορές από τα καταστήματα αυτά ή απλά να αγοράσει χωρίς να γίνει μέλος, πληρώνοντας όμως ένα αξιόλογο «καπέλο» στις τιμές.

 

Το πρώτο κατάστημα της αλυσίδας άνοιξε το 1983 στο Μισούρι και έκτοτε εξαπλώθηκε σαν ο πιο σημαντικός συνεργάτης των επαγγελματιών, ενώ δραστηριοποιήθηκε και σε άλλες αγορές – σήμερα λειτουργούν 100 ακόμα καταστήματα σε Βραζιλία, Κίνα, Μεξικό και Πόρτο Ρίκο.

 

Η αλυσίδα Sam's Club εγκαινίασε για πρώτη φορά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας του Ομίλου το 1991 με την κυκλοφορία μιας σειράς ποτών με την επωνυμία Sam's Choice.

 

 

Στις διεθνής αγορές η Wal-Mart International σήμερα λειτουργεί σε 14 χώρες με 3.000 περίπου καταστήματα και για πρώτη φορά στην ιστορία της κατέγραψε κύκλο εργασιών πάνω από 100 δις $, ποσοστό που αντιπροσωπεύει το 25% του συνολικού κύκλου εργασιών του Ομίλου.

 

Στην Αγγλία η εξαγορά της Asda που έγινε το 1999 θεωρείται ιδιαίτερα πετυχημένη. Η αλυσίδα διατηρεί το όνομα που την καθιέρωσε στην Αγγλική αγορά, χωρίς να μετονομαστεί σε Wal-Mart, είναι πλέον η δεύτερη σε μέγεθος αλυσίδα της Βρετανίας (400 καταστήματα) και η πρώτη στις διεθνείς αγορές του Ομίλου με συμμετοχή της τάξεως του 40% στον κύκλο εργασιών των διεθνών αγορών και μια σημαντική δυναμική ανάπτυξης (το 2009 είχε αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 5,6%)

 

Στον Καναδά η είσοδος της Wal-Mart έγινε με την εξαγορά 122 καταστημάτων της Woolco (Woolworth Canada) το 1994. Κάπου 15 χρόνια αργότερα, διαθέτει 310 καταστήματα από τα οποία τα 39 είναι Wal-Mart Supercentres και απασχολεί 77.500 εργαζόμενους.

 

Πάντως σε αντίθεση με τον πλήρη έλεγχο των διεθνών δραστηριοτήτων του Ομίλου, η Wal-Mart έχει αρκετές εταιρίες με την μορφή joint venture στην Κίνα και στην Ινδία καθώς και αρκετές θυγατρικές εταιρίες στις οποίες διατηρεί πλειοψηφικό μερίδιο όπως η Walmex στο Μεξικό, η Seiyu στην Ιαπωνία (διατηρεί το 53%), και η Carhco μια εταιρία Holding που λειτουργεί περισσότερα από 360 καταστήματα στην Γουατεμάλα, το Ελ Σαλβαδόρ, την Ονδούρα, την Νικαράγουα και την Κόστα Ρίκα (ελέγχει το 51%).

 

Στην Βραζιλία, η Wal-Mart αγόρασε το 2004 116 καταστήματα της αλυσίδας Bompreco. Ένα χρόνο αργότερα (τέλη 2005) εξαγόρασε τις αλυσίδες Nacional και Mercadorama ενώ βρίσκεται πλέον στην τρίτη θέση της αγοράς της Βραζιλίας πίσω από την Carrefour και την τοπική Pao de Acucar.

 

Στην Χιλή, η Wal-Mart εξαγόρασε τον μεγαλύτερο λιανοπωλητή Distribucion y Servicio D&S SA (με πλειοψηφικό μερίδιο) τον Ιανουάριο του 2009, ενώ μόλις τον Φεβρουάριο του 2010 την εταιρία Vudu, στον τομέα της βιομηχανίας του θεάματος.  

 

 

 

 

Αυτός είναι λοιπόν ο «παγκόσμιος γίγαντας» που απέτυχε να εγκατασταθεί στην αγορά της Γερμανίας, παρ΄ όλο που έριξε τις τιμές περισσότερο από όλους τους ανταγωνιστές του, και υποχρεώθηκε τελικά να αποχωρήσει πληρώνοντας ένα άγνωστο τίμημα που μετριέται σε δισεκατομμύρια. 

 

 

 

Κ & Β Analysis

7 Απριλίου 2010 (Κ/1067)

kb@kbanalysis.com

 

 

 

 

Άλλα άρθρα μας:

Wal-Mart:

Εγκαταλείπονται σταδιακά οι επενδύσεις στα Supercenters

και κατευθύνονται στα καταστήματα μικρού μεγέθους.



Βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον;

 Επιστροφή
 

 
© Copyright 2005-2012 K&B Analysis ΕΠΕ. Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναδημοσίευση / αναπαραγωγή περιεχομένων του παρόντος website με οποιοδήποτε τρόπο χωρίς προηγούμενη έγγραφη άδεια των εκδοτών.