ECONOMICS - INDUSTRY & TRADE - EXPORT MARKETS   [Αρχική Σελίδα]










Aldi: Τα αίτια της αποχώρησης από την Ελλάδα είναι πράγματι οικονομικά;

  

 

 

 

 

 

Στις 15/7/2010 η Aldi, μια από τις μεγαλύτερες αλυσίδες Σούπερ Μάρκετ σε ολόκληρο τον κόσμο, ενημέρωσε τα στελέχη της στην Ελλάδα ότι δρομολογείται η αποχώρησή της από την Ελληνική αγορά μέχρι το τέλος του έτους εξ αιτίας «προβλημάτων στην εφαρμογή του επενδυτικού της προγράμματος» ύψους 1,3 δις Ευρώ. Το επενδυτικό πρόγραμμα προέβλεπε, μεταξύ άλλων, την δημιουργία 42 καταστημάτων μέχρι τέλους 2009 (έναντι 38 καταστημάτων που λειτουργούν σήμερα) και δύο logistic centers εκ των οποίων σήμερα λειτουργεί μόνο το ένα (Θεσσαλονίκη).

 

Την σχετική ενημέρωση έκανε προσωπικά το αφεντικό της Hofer Αυστρίας στην οποία υπάγεται και η Ελλάδα Hans Moerwald ο οποίος αντικατέστησε τον A. Burger (Βλπ. άρθρο μας Νοεμβρίου 2009 Aldi Ελλάς: Σημαντικές διοικητικές αλλαγές -  αποχώρηση των Armin Burger και Κωνσταντίνου Ρόζου).

 

Την επόμενη, 16/7/2010, ακολούθησε επίσημη ανακοίνωση της Aldi Ελλάς η οποία αναφέρει τα εξής:

 

Η ALDI αποχωρεί από την ελληνική αγορά. Ο όμιλος επιχειρήσεων ALDI Sud σκοπεύει να διακόψει την λειτουργία των 38 καταστημάτων της στην Ελλάδα. Διεξάγονται συνομιλίες με ενδιαφερόμενους για την εξαγορά και την συνέχιση των

δραστηριοτήτων. Ο όμιλος επιχειρήσεων ALDI Sud θα επικεντρωθεί στην περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου της στις υπόλοιπες εννέα χώρες (Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία, Σλοβενία, Ουγγαρία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία, Η.Π.Α, Αυστραλία), όπου δραστηριοποιείται με μεγάλη επιτυχία, με συνολικά 4200 καταστήματα. Η ALDI Ελλάς ευχαριστεί όλους τους πελάτες της για την εμπιστοσύνη τους.

 

Η εξέλιξη αυτή είναι πρωτοφανής στα χρονικά της Aldi: Ποτέ μέχρι σήμερα δεν έχει αποχωρήσει από αγορά στην οποία αποφάσισε να εγκατασταθεί, σε αντίθεση με άλλες μεγάλες αλυσίδες του παγκόσμιου λιανεμπορίου που δεν διστάζουν να αποχωρούν από «ζημιογόνες αγορές» όπως η Carrefour (αποχώρησε από Ρωσία, Ιαπωνία, Ν. Κορέα, Μεξικό) ή ο ηγέτης της παγκόσμιας αγοράς λιανεμπορίου Walmart ο οποίος αποχώρησε από την Γερμανία πληρώνοντας υψηλό τίμημα για την απόπειρά του να διεισδύσει στην Γερμανική αγορά. 

 

Τα αίτια της αποχώρησης της Aldi από την χώρα μας εμφανίζονται κατ΄ αρχή «οικονομικά»: Δεν κατέστη δυνατόν να προχωρήσει ομαλά ο σχεδιασμός του επενδυτικού προγράμματος στην Ελλάδα η οποία εμφανίζεται «ακατάλληλη» για το hard discount concept της Aldi με αποτέλεσμα η παρουσία του Ομίλου στην χώρα μας να μην είναι «βιώσιμη». Σαν αιτίες αναφέρονται πράγματα γνωστά σε όλους: Ασταθές φορολογικό και οικονομικό πλαίσιο (αυξήσεις σε ΦΠΑ, αυξήσεις σε ΕΤΑΚ, αυξήσεις στην φορολογία, δυσλειτουργία μηχανισμών ανταποδοτικότητας όπως οι επιστροφές ΦΠΑ, υψηλές αξίες ακινήτων κ.α.). Άλλωστε είναι γνωστό πως για τους ίδιους περίπου λόγους αποχώρησαν από την Ελλάδα και άλλες μεγάλες εταιρίες (BP, Schell, Fnac, Plus κ.α.).

 

Αν η πρακτική αυτή ήταν συνηθισμένη και για την Aldi, τότε τα πράγματα θα ήταν απλά. Αντίθετα, η πρακτική αυτή δεν «εφαρμόζεται» μέχρι σήμερα στην Aldi αφού και σε άλλες αγορές που παρουσίασαν προβλήματα, ο Όμιλος επέμενε μέχρι να καθιερωθεί  - κάτι που έχει πετύχει παντού!

 

Επί πλέον η μεγάλη επιτυχία της Lidl (του μεγαλύτερου ανταγωνιστή της Aldi) στην Ελλάδα, όπου βρίσκεται μια ανάσα από την κορυφή, καθώς επίσης και οι συνθήκες της Ελληνικής αγοράς οι οποίες σήμερα δημιουργούν περισσότερες προϋποθέσεις «επέκτασης» παρά «αποχώρησης» για ένα πανίσχυρο Όμιλο όπως η Aldi, προκαλούν εύλογες απορίες. Άλλωστε είναι δεδομένο πως στην μέχρι σήμερα γνωστή φιλοσοφία της Aldi δεν υπάρχει «δεν μπορώ» αλλά «δεν θέλω». 

 

Αν στα παραπάνω προστεθεί και το ότι τα λιγοστά (38) καταστήματα της αλυσίδας στην Ελλάδα είχαν ικανοποιητικό τζίρο (μερικά μάλιστα στην Β. Ελλάδα εξαιρετικό) και πολύ καλύτερο από άλλες χώρες όπως η Ουγγαρία που συνεχίζουν, δημιουργούνται αμφιβολίες αν η αποχώρηση οφείλεται πράγματι στους οικονομικούς λόγους που προβάλλονται.

 

Η «άλλη άποψη» που φημολογείται είναι πως το «πρόβλημα» της Ελληνικής αγοράς οφείλεται σε «εσωτερική διαμάχη» διευθυντικών στελεχών του Ομίλου. Άλλωστε το «ιστορικό» είναι πολύ πρόσφατο:

 

Η απόφαση για την επέκταση στην Ελλάδα ελήφθη από την προηγούμενη Διοίκηση της Aldi σε πολύ υψηλό επίπεδο με την ενεργό συμμετοχή του Armin Burger (μέλος της πανίσχυρης τριμελούς επιτροπής η οποία είχε την ευθύνη όλων των εκτός Γερμανίας θυγατρικών της Aldi Sud και επικρατέστερος διάδοχος του 64χρονου σήμερα Jurgen Kroll στο πενταμελές, ανώτατο όργανο του Ομίλου) ο οποίος επέλεξε τον Κωνσταντίνο Ρόζο για την διεύθυνση της θυγατρικής του Ομίλου στην χώρα μας (αργότερα –αρχές του 2009- αναβαθμίστηκε σε Γενικό Διευθυντή της Aldi Einkauf με έδρα το Μουλχάιμ στον τομέα  των οικονομικών ολόκληρης της Aldi Sud  – φημολογείται μάλιστα πως είχε αποκτήσει απ΄ ευθείας επαφή με τον ιδρυτή της αλυσίδας, τον υπέργηρο  Karl Hans Albrecht).

 

Τα πρώτα καταστήματα της Aldi άνοιξαν στην Ελλάδα στις 13 Νοεμβρίου 2008 (Σχετικό άρθρο μας Aldi, ο ιδρυτής των discount: 13 Νοεμβρίου 2008 ανοίγουν τα πρώτα καταστήματα στην Βόρεια Ελλάδα).

 

Σύμφωνα πάντα με την «άλλη άποψη» η ραγδαία άνοδος των δύο στελεχών προκάλεσε «εσωτερική διαμάχη» που τους οδήγησε τελικά στην έξοδο τον Νοέμβριο του 2009 με αποτέλεσμα το «δημιούργημά» τους, η Ελλάδα, να μείνει ακέφαλη. Τυπικά την ευθύνη της χώρας μας ανέλαβε ο Hans Moerwald, αντικαταστάτης του Armin Burger, ο οποίος δεν φαίνεται πως ήταν και από τους θερμότερους υποστηρικτές της επέκτασης στην Ελλάδα – το αντίθετο μάλιστα.

 

Ήδη από την αναβάθμιση του Κωνσταντίνου Ρόζου στις αρχές του 2009, η Ελληνική εταιρία του Ομίλου είχε διοικητικές αλλαγές και αλληλοκαλύψεις, αλλά οι εξελίξεις επιταχύνθηκαν μετά την έξοδο των Burger και Ρόζου από την Aldi τον Νοέμβριο του 2009: Τον Γενάρη του 2010 ανακοινώθηκε η αναστολή της λειτουργίας του κέντρου διανομής στην Πάτρα (Βλπ. άρθρο μας της 19/1/2010 Aldi: Αναστέλλεται η λειτουργία του κέντρου διανομής στην Πάτρα και επανεξετάζεται το σχέδιο επέκτασης στην Ελλάδα) και λίγους μήνες αργότερα (16/7/2010) ανακοινώθηκε η αποχώρηση του Ομίλου από την Ελλάδα.

 

Τα πραγματικά αίτια της «πρωτοφανούς» αυτής απόφασης γνωρίζουν μόνο τα λιγοστά μέλη της διοικητικής ομάδας που την έλαβαν.

 

Είναι όμως πολύ πιθανό να μην «καταφέραμε» να οδηγήσουμε την Aldi στην έξοδο –για πρώτη φορά σε όλες τις χώρες που δραστηριοποιείται- για τους «οικονομικούς» λόγους που προβάλλονται, αλλά για κάποιους άλλους που ίσως δεν θα μάθουμε ποτέ.

 

K& B Analysis

19 Ιουλίου 2010

kb@kbanalysis.com

 

 

 



Βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον;

 Επιστροφή
 

 
© Copyright 2005-2012 K&B Analysis ΕΠΕ. Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναδημοσίευση / αναπαραγωγή περιεχομένων του παρόντος website με οποιοδήποτε τρόπο χωρίς προηγούμενη έγγραφη άδεια των εκδοτών.