ECONOMICS - INDUSTRY & TRADE - EXPORT MARKETS   [Αρχική Σελίδα]










Top 10 : Οι δέκα μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής και χονδρικής της χώρας μας - Αναμένονται εξελίξεις για Aldi και Ατλάντικ που θα αλλάξουν τα σημερινά δεδομένα.

  

 

 

 

 

Σημαντικοί είναι οι κλυδωνισμοί που παρατηρούνται στην Ελληνική αγορά λιανικής την τρέχουσα περίοδο:

 

Στις 14/7/2010 η όγδοη σε μέγεθος (έβδομη τον αμέσως προηγούμενο χρόνο) αλυσίδα λιανικής της χώρας μας, η «Ατλάντικ» (147 καταστήματα Super Markets Atlantic, 20 Atlantic Cash & Carry και 688 καταστήματα franchise ΑΡΙΣΤΑ σε όλη την Ελλάδα), ανακοίνωσε την προσφυγή της στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών με το αίτημα της υπαγωγής της στην «διαδικασία συνδιαλλαγής του άρθρου 99 (Ν.3588/2007)».

 

Στις 16/7/2010 η Aldi, μια από τις μεγαλύτερες αλυσίδες Σούπερ Μάρκετ σε ολόκληρο τον κόσμο, ανακοίνωσε την πρόσθεσή της να αποχωρήσει από την Ελληνική αγορά μέχρι το τέλος του έτους εξ αιτίας «προβλημάτων στην εφαρμογή του επενδυτικού της προγράμματος» ύψους 1,3 δις Ευρώ (Βλέπε άρθρο μας Aldi: Τα αίτια της αποχώρησης από την Ελλάδα είναι πράγματι οικονομικά;).

 

Και για τις δύο περιπτώσεις αναμένεται η εκδήλωση ενδιαφέροντος από Ομίλους που δραστηριοποιούνται στην Ελληνική αγορά:

 

Για τα 38 σούπερ μάρκετ της Aldi η Delhaise έχει ήδη εκδηλώσει το ενδιαφέρον της για την εξαγορά τους με δήλωση εκπροσώπου της στις 19/7/2010 «Η εταιρεία είναι πάντα έτοιμη για εξαγορές επιχειρήσεων σε κάθε χώρα όπου δραστηριοποιείται».

 

Όσον αφορά την «Ατλάντικ» φημολογείται ενδιαφέρον της «Μασούτης» - σε περίπτωση πάντως που πραγματοποιηθεί κάτι τέτοιο, θα δημιουργηθεί ο τέταρτος σε μέγεθος Όμιλος στην Ελληνική αγορά και μάλιστα ελληνικών (αποκλειστικά) συμφερόντων.

 

Σε αμέσως προηγούμενο άρθρο μας (Top 5 αλυσίδες λιανικής & χονδρικής: Ποιους επηρέασε η οικονομική κρίση το 2009 και ποιοι συνέχισαν την αναπτυξιακή τους πορεία)  είχαμε αναφερθεί στις πέντε κορυφαίες αλυσίδες λιανικής και χονδρικής πώλησης της χώρας μας, με βάση τους δημοσιευμένους ισολογισμούς της 31/12/2009 (εκτός Lidl που δεν δημοσιεύει καθόλου οικονομικές καταστάσεις ή ισολογισμούς), οι οποίες είναι οι εξής:

 

(1) Carrefour (εκτός Dia), (2) Lidl,  (3) ΑΒ Βασιλόπουλος, (4) Σκλαβενίτης και (5) Βερόπουλος.

 

Σήμερα θα αναφερθούμε συνοπτικά στην εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών των υπόλοιπων πέντε αλυσίδων λιανικής και χονδρικής που συνθέτουν τον πίνακα των «Top 10» οι οποίες είναι οι εξής: 

 

 

 

Metro, Όμιλος Παντελιάδη: Σταθερά στην έκτη θέση

 

Η έκτη σε μέγεθος αλυσίδα λιανικής / χονδρικής της χώρας μας είναι η Metro, του Ομίλου Παντελιάδη (Σχετικά με την ιστορία του Ομίλου Παντελιάδη μπορείτε να διαβάσετε στο άρθρο μας METRO (Όμιλου εταιριών Παντελιάδη): Μια σημαντική Ελληνική παρουσία στον τομέα χονδρικής και λιανικής πώλησης.).

 

Η Metro τον προηγούμενο χρόνο, παρά την οικονομική κρίση, παρουσίασε αύξηση του κύκλου εργασιών της κατά 2,7%. Το 2009 ο κύκλος εργασιών της Metro ανήλθε σε 668,2 Ευρώ, έναντι 650,6 εκ Ευρώ τον αμέσως προηγούμενο χρόνο (2008).  

 

Εν τούτοις το μικτό κέρδος μειώθηκε κατά 9% περίπου (64,6 εκ. Ευρώ, έναντι 71,1 εκ. Ευρώ του 2008) με ταυτόχρονη αύξηση των λειτουργικών δαπανών κατά 10% (107,1 εκ. Ευρώ, έναντι 97,1 εκ. Ευρώ το 2008). Μείωση, και μάλιστα σημαντική, σημείωσαν και τα προ φόρων κέρδη της Metro που διαμορφώθηκαν στα 15,1 εκ. Ευρώ, έναντι 24,7 εκ. Ευρώ το 2008.

 

Η Metro το 2010 θα λειτουργεί 83 συνολικά καταστήματα από τα οποία 36 καταστήματα χονδρικής (Cash & Carry) και 47 καταστήματα λιανικής (My Market).

 

 

 

 

 

Μασούτης: Σκαρφάλωσε στην έβδομη θέση με συνεχή ανάπτυξη

 

Η Μασούτης, με ισχυρά μερίδια αγοράς στην Βόρεια Ελλάδα και το σλόγκαν «οικονομικά και ελληνικά» (Βλπ. άρθρο μας Μασούτης: Ένα ελληνικό διαμάντι λάμπει στην Βόρεια Ελλάδα στον χώρο των αλυσίδων λιανικής.) σημείωσε σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών της κατά 4,99% καταλαμβάνοντας την έβδομη θέση της κατάταξης των Top -10 (από την όγδοη θέση της αμέσως προηγούμενης χρονιάς).  Το 2009 ο κύκλος εργασιών της Μασούτης ανήλθε σε 602,1 Ευρώ, έναντι 573,5 εκ Ευρώ του αμέσως προηγούμενου χρόνου (2008). 

 

Το μικτό κέρδος της αλυσίδας υποχώρησε κατά 3,45% σε 144,1 εκ. Ευρώ το 2009 έναντι 149,3 εκ. Ευρώ το 2008. Αντίθετα, οι λειτουργικές δαπάνες αυξήθηκαν κατά 11,8% σε 152,9 εκ. Ευρώ, έναντι 136,7 εκ. Ευρώ το 2008.

 

Τα προ φόρων κέρδη της Μασούτης για το 2009 ανήλθαν σε 15,3 εκ. Ευρώ μειωμένα κατά 12,5% σε σχέση με το 2008 (17,5 εκ. Ευρώ). 

 

Η Μασούτης στο τέλος του περασμένου χρόνου λειτουργούσε 178 Σούπερ Μάρκετ, 11 «Grand Μασούτης» και 17 καταστήματα Cash & Carry.  

 

 

 

Ατλάντικ, δήλωση για χρήση άρθρου 99 του νέου πτωχευτικού κώδικα

 

Στην όγδοη θέση της κατάταξης βρίσκεται η «Ατλάντικ Σούπερ Μάρκετ» η οποία στις 14/7/2010 με μια λιτή ανακοίνωση γνωστοποίησε ότι υπέβαλε στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών αίτημα υπαγωγής της στην «διαδικασία συνδιαλλαγής του άρθρου 99 (Ν.3588/2007)». Την αμέσως επόμενη (15/7/2010), το ΔΣ του ΧΑΑ αποφάσισε να μεταφέρει τις μετοχές της εταιρίας στην κατηγορία της Επιτήρησης.

 

Η «διαδικασία συνδιαλλαγής» προϋποθέτει οικονομική αδυναμία (χωρίς όμως να έχει σημειωθεί παύση πληρωμών) καθώς και εξασφαλισμένη συναίνεση τουλάχιστον του 50% των πιστωτών της.

 

Η δυσμενής αυτή εξέλιξη έρχεται την στιγμή που η εταιρία προσπαθούσε να διασκεδάσει τις ανησυχίες της αγοράς προβάλλοντας τα σχέδια ανάπτυξης της (Σχετικό άρθρο μας  Atlantic: Επιμένει ελληνικά και αναπτύσσεται με το σλόγκαν «Τα καλύτερα με την καρδιά μας!).

 

Οι οικονομικοί όμως προβληματισμοί της αλυσίδας ήταν γνωστοί: Οι ζημιές του 2007 (8,3 εκατ. Ευρώ) συνεχίστηκαν το 2008 (4,4 εκατ. Ευρώ) και αυξήθηκαν το 2009 (14,7 Εκατ. Ευρώ) ενώ το πρώτο φετινό τρίμηνο, η κατάσταση δεν άλλαξε (ζημιές 2,9 εκατ. ευρώ).

 

Ανάλογη πορεία παρουσίασε και ο κύκλος εργασιών: Από 614,4 εκ. Ευρώ το 2008, μειώθηκε κατά 6,8% σε 572,7 εκ. Ευρώ το 2009. Το μικτό κέρδος υποχώρησε  κατά 6,6% σε 113,5 εκ. Ευρώ, έναντι 121,5 εκ. Ευρώ το 2008 ενώ οι λειτουργικές δαπάνες αυξήθηκαν οριακά: Από 126,4 εκ. Ευρώ το 2008 σε 127,3 εκ. Ευρώ το 2009.

 

Οι συνέπειες του έντονου ανταγωνισμού που παρατηρείται στην Ελληνική αγορά οδηγεί σε προβληματισμό την Ελληνική αυτή αλυσίδα η οποία λειτουργεί 147 καταστήματα Super Markets Atlantic, 20 Atlantic Cash & Carry και 688 καταστήματα franchise ΑΡΙΣΤΑ σε όλη την Ελλάδα απασχολώντας κοντά στους 4.000 εργαζόμενους: Προβλήματα ρευστότητας, διεύρυνση δανειακών υποχρεώσεων, πίεση από τους πιστωτές –μερικοί από τους οποίους απαιτούν άμεση εξόφληση απειλώντας την αλυσίδα με πτώχευση- οδήγησαν στην αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99. Η αίτηση αποσκοπεί σε «πίστωση χρόνου» ώστε να επιτευχθεί η διάσωση της αλυσίδας από την πτώχευση, ενώ δεν λείπουν και οι διαμάχες, αφού ο άλλος βασικός μέτοχος της αλυσίδας (Γαληνός) κατηγορεί την Διοίκηση για κακοδιαχείριση – το θέμα μάλιστα έφθασε και στην βουλή στις αρχές του χρόνου με επερώτηση της Ουρανίας Παπανδρέου, βουλευτή του ΛΑΟΣ στην υπουργό Οικονομικών.

 

Απομένει να δούμε αν θα επαληθευτεί το φημολογούμενο ενδιαφέρον της «Μασούτης» και αν αυτό θα οδηγηθεί σε αίσιο αποτέλεσμα που να ικανοποιεί όλες τις πλευρές.  

 

 

 

 

Makro, σταθερά στην ένατη θέση παρά τα προβλήματα

 

Η προτελευταία αλυσίδα στον πίνακα των Top-10 είναι η Makro Cash & Carry θυγατρική του τρίτου μεγαλύτερου Ομίλου του κόσμου (Βλπ. σχετικό άρθρο μας Metro: Ο Γερμανικός Όμιλος σκαρφάλωσε στην τρίτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης λιανοπωλητών εκτοπίζοντας την Βρετανική Tesco).

 

Η MAKRO Cash & Carry Ελλάς λειτουργεί στην χώρα μας εννέα (9) ιδιόκτητα καταστήματα: δύο στην Αθήνα (Παλλήνη και Κηφισός όπου βρίσκεται και η διοίκηση της), δύο στη Θεσσαλονίκη (Εγνατία, Ιωνία) και από ένα σε Ηράκλειο Κρήτης, Πάτρα, Λάρισα, Ξάνθη και Βόλο. Απασχολεί πάνω από 1.400 άτομα, κατέχοντας την πρώτη θέση στην αγορά των C&C στην χώρα μας με κύκλο εργασιών o οποίος το 2009 υποχώρησε κατά 11,1% στα 419,6 εκ. Ευρώ, έναντι 472,2 εκ. Ευρώ το 2008.

 

Τα μικτά κέρδη πάντως της αλυσίδας δεν είχαν ανάλογη μείωση αφού διαμορφώθηκαν στα 57,7 εκ. Ευρώ έναντι 58,6 εκ. Ευρώ του 2008, σημειώνοντας ελαφρά υποχώρηση μόλις κατά 1,5%. Παράλληλα, περιορίστηκαν κατά 4,7% οι δαπάνες διάθεσης στα 62 εκ Ευρώ έναντι 65,1 εκ. Ευρώ το 2008. 

 

Τα μικτά κέρδη (ζημιές) της MAKRO Cash & Carry Ελλάς διαμορφώθηκαν σε -8,1 εκ Ευρώ έναντι 65 χιλιάδων Ευρώ (κέρδη) το 2008. Σύμφωνα πάντως με σχετική διευκρίνιση της αλυσίδας, η καταγραφείσα απώλεια κερδών οφείλεται κατά κύριο λόγο στην έκτακτη υποτίμηση της αξίας των ακινήτων της και δεν αφορά την επιχειρησιακή της λειτουργία.

 

Τέλος αξίζει να σημειωθεί πως τον Νοέμβριο του 2009 σημειώθηκε σημαντική διοικητική αλλαγή στην MAKRO Cash & Carry Ελλάς (Σχετικό άρθρο μας Makro Cash & Carry Ελλάς: Εσωτερικός έλεγχος και απομάκρυνση τριών κορυφαίων στελεχών) γεγονός που ενδεχομένως να επηρέασε εν μέρει τα αποτελέσματα που δημοσιεύτηκαν.

 

 

 

Πέντε ΑΕ: Στην δέκατη θέση με αύξηση πωλήσεων

 

Τον κατάλογο των Top -10 συμπληρώνει η «Πέντε ΑΕ» (διακριτικός τίτλος Γαλαξίας) η οποία οφείλει την επωνυμία στους πέντε αρχικούς μετόχους της. Η εταιρία συστάθηκε το 1971 – σε Ανώνυμη Εταιρία μετατράπηκε το 1982 και σήμερα η πλειοψηφία των μετόχων της «Πέντε ΑΕ» είναι εργαζόμενοι σε αυτήν.

 

Η εταιρία «Πέντε ΑΕ», μαζί με την «Αργώ Μάρκετ ΑΕΕ» στην οποία συμμετέχει κατά 99,83%, λειτουργεί 128 καταστήματα σε ολόκληρη την ηπειρωτική Ελλάδα, απασχολώντας 3.500 υπαλλήλους.

 

Η «Πέντε ΑΕ» το 2009 παρουσίασε αύξηση του κύκλου εργασιών της κατά 3% περίπου (413,2 εκ. Ευρώ, έναντι 401,2 εκ. Ευρώ το 2008).

 

Το 2009 τα μικτά κέρδη της «Πέντε ΑΕ» αυξήθηκαν σε 69 εκ. Ευρώ (από 64 εκ. Ευρώ το 2008), οι λειτουργικές δαπάνες σε 81,2 εκ Ευρώ (από 73 εκ. Ευρώ το 2008) ενώ τα προ φόρων κέρδη της αλυσίδας διατηρήθηκαν στα ίδια περίπου επίπεδα: 15,3 εκ. Ευρώ το 2009 έναντι 15,5 εκ Ευρώ το 2008.

 

Ο δημιουργός της «Πέντε ΑΕ» Βασίλης Χειμωνίδης αν ζούσε σήμερα (πέθανε το 2008) θα έβλεπε με μεγάλη ικανοποίηση την πετυχημένη πορεία της αλυσίδας που δημιούργησε, παρά τα καθόλου «ήρεμα» νερά της ελληνικής αγοράς. (Σχετικά με το ιστορικό της αλυσίδας Γαλαξίας μπορείτε να διαβάσετε το άρθρο μας Γαλαξίας, το Ελληνικό Σούπερ Μάρκετ: Το 80% των τροφίμων που διαθέτει είναι ελληνικής παραγωγής και οι εργαζόμενοι, ο μεγαλύτερος μέτοχος της αλυσίδας!).

 

Συμπέρασμα: Η οικονομική κρίση δεν δημιουργεί μόνο προβλήματα αλλά και ευκαιρίες – ιδίως για όσους έχουν την δύναμη και την πρόνοια να τις αξιοποιήσουν!

 

Λεωνίδας Κουμάκης*

23 Ιουλίου 2010

kb@kbanalysis.com 

 

 

 

 

*Ο Λεωνίδας Κουμάκης, γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και επί τρεις δεκαετίες, με την ιδιότητα του Διευθυντού Εξαγωγών Ελληνικής Οινοβιομηχανίας, ταξίδευσε στις 4 από τις 5 ηπείρους του πλανήτη μας, δημιουργώντας ένα εκτεταμένο δίκτυο διανομής σε 32 χώρες. Είναι συγγραφέας των βιβλίων «Το Θαύμα-Μια πραγματική ιστορία» (1992, η τέταρτη έκδοση το 2008) και «Ματιές στις ρίζες του Ελληνισμού» (1997).   

 

 



Βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον;

 Επιστροφή
 

 
© Copyright 2005-2012 K&B Analysis ΕΠΕ. Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναδημοσίευση / αναπαραγωγή περιεχομένων του παρόντος website με οποιοδήποτε τρόπο χωρίς προηγούμενη έγγραφη άδεια των εκδοτών.