
Με την ανακοίνωση της 16ης Ιουλίου 2010 η Aldi γνωστοποίησε την πρόθεσή της να αποχωρήσει από την Ελλάδα στο τέλος του χρόνου προκαλώντας μεγάλη έκπληξη στην αγορά για πάρα πολλούς λόγους:
Η μεγάλη σε παγκόσμιο επίπεδο Γερμανική αλυσίδα δεν τα έχει παρατήσει ποτέ σε καμιά άλλη αγορά μέχρι σήμερα. Συνεπώς ενώ έχει ένα πολύ πλούσιο know how στην δημιουργία νέων αγορών και νέων καταστημάτων, δεν έχει καθόλου know how στην αποχώρηση από μια αγορά, κάτι που είναι πολύ πιθανό να της στοιχίσει πανάκριβα.
Το logistic center των 54.000 τ.μ. στην Βόρεια Ελλάδα της Aldi αποτελεί ένα πραγματικό «έργο τέχνης» που σχεδιάστηκε και δημιουργήθηκε όχι μόνο για τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς αλλά και για τις μελλοντικές ανάγκες επέκτασης του Ομίλου στις γειτονικές Βαλκανικές χώρες. Θεωρείται το πιο σύγχρονο και το καλύτερο που έχει δημιουργήσει ποτέ ο Όμιλος στις χώρες που δραστηριοποιείται.

Ο (μέσος) τζίρος των καταστημάτων που λειτουργούν στην Ελλάδα βρίσκεται σε αρκετά ικανοποιητικά επίπεδα (υπολογίζεται σε 350.000 Ευρώ/μήνα) και πάντως πολύ υψηλότερα από τον μέσο τζίρο της Ουγγαρίας και, πιθανόν, άλλων αγορών. Μερικά μάλιστα καταστήματα της Ελλάδος «σπάνε ταμεία» (Καλαμαριά, Σταυρούπολη) με τζίρο που υπολογίζεται στα επίπεδα του 1 εκ. Ευρώ τον μήνα!
Η βιασύνη με την οποία αποφασίστηκε και εκτελείται η απόφαση της αποχώρησης της Aldi από την Ελλάδα μετά την έξοδο των Armin Burger και Κωνσταντίνου Ρόζου, (Νοέμβριος 2009) φαντάζει τουλάχιστον αφύσικη:
Δύο μόλις μήνες μετά την «έξοδο» των 2 στελεχών, τον Ιανουάριο του 2010, ανακοινώθηκε η αναστολή της λειτουργίας του κέντρου διανομής της Πάτρας (Βλπ. άρθρο μας της 19/1/2010 Aldi: Αναστέλλεται η λειτουργία του κέντρου διανομής στην Πάτρα και επανεξετάζεται το σχέδιο επέκτασης στην Ελλάδα).
Τέσσερις μήνες αργότερα, (Μάιος 2010) ο Johann Mohrwald (υφιστάμενος του Armin Burger μέχρι τον Νοέμβριο του 2009 και αντικαταστάτης του στην ανώτατη διοικητική ομάδα) επισκέφτηκε την χώρα μας και καθησύχασε τα διευθυντικά στελέχη όσον αφορά το ενδεχόμενο αποχώρησης της αλυσίδας από την Ελλάδα.
Ο ίδιος όμως άνθρωπος, λίγους μήνες αργότερα (16/7/2010) ανακοίνωσε αιφνιδιαστικά την αποχώρηση του Ομίλου από την Ελλάδα!
Τα «αίτια» που προβλήθηκαν ήταν οικονομικά (Βλπ. άρθρο μας Aldi: Τα αίτια της αποχώρησης από την Ελλάδα είναι πράγματι οικονομικά;).
Κάτι τέτοιο όμως, σύμφωνα και με δημοσιεύματα του Γερμανικού τύπου, δεν πρέπει να ισχύει. Πως είναι δυνατόν το discount concept της Lidl κυριολεκτικά να «σαρώνει» στην Ελλάδα και το αντίστοιχο discount concept της Aldi να μην είναι «βιώσιμο»; Πολύ δε περισσότερο όταν σε καταστήματα που ήδη λειτουργούν στην Ελλάδα επιτυγχάνονται τζίροι που θα τους ζήλευαν ακόμα και «καθιερωμένες» αλυσίδες στην ελληνική αγορά!
Η έκπληξη όμως της αποχώρησης κορυφώνεται από την φημολογούμενη διαπραγμάτευση με την Lidl για την πώληση του logistic center της Βόρειας Ελλάδας - ένα πραγματικό δώρο και ένα «κόκκινο χαλί» ταυτόχρονα, στον μεγαλύτερο ανταγωνιστή της για να οργανώσει καλύτερα την διείσδυση του στις Βαλκανικές αγορές!
Όλα αυτά πρέπει να κρύβουν κάποιους πολύ σοβαρούς λόγους που είναι φυσικό να μην γνωρίζουμε. Μπορούμε όμως να επιχειρήσουμε μια «εσωτερική ματιά» στην διοικητική δομή της Aldi η οποία ίσως και να μας δίνει κάποιες ενδείξεις για τις πρωτοφανείς εξελίξεις που παρακολουθούμε:
Όπως έχουμε ήδη αναφέρει σε παλαιότερο άρθρο μας (Aldi, ο ιδρυτής των discount: 13 Νοεμβρίου 2008 ανοίγουν τα πρώτα καταστήματα στην Βόρεια Ελλάδα) η Aldi ιδρύθηκε το 1946 και 15 χρόνια αργότερα (1961) διασπάστηκε σε δύο αδελφές εταιρίες:
- Την Aldi Nord, με πρόεδρο και ιδιοκτήτη τον Theo Albrecht. Η εταιρία Aldi Nord ελέγχεται από το Ίδρυμα «Theo Albrecht Stiftung» ή «Marcus Stiftung» που εδρεύει στο Nortorf με (μέχρι πρότινος) Πρόεδρο τον Theo Albrecht ο οποίος απεβίωσε πρόσφατα - η σύζυγός του Cacilie Albrecht τον διαδέχτηκε στην Προεδρία του Ιδρύματος.
- Την Aldi Sud, με πρόεδρο και ιδιοκτήτη τον Karl Albrecht. Η εταιρία Aldi Sud ελέγχεται από το Ίδρυμα «Karl Albrecht Stiftung» ή «Siepmann Stiftung» που εδρεύει στο Eichenau με Πρόεδρο τον Karl Albrecht.

Στην Aldi Sud (στην οποία υπάγεται και η Ελλάδα μέσω της θυγατρικής Hofer Αυστρίας), το 2009 η ανώτατη διοικητική ομάδα είχε 3 μέλη:
(1) Τον Jurgen Kroll (θα αποχωρούσε σύντομα λόγω συνταξιοδότησης),
(2) τον Armin Burger (οδηγήθηκε στην έξοδο τον Νοέμβριο 2009)
(3) τον Norbert Podschlapp (θεωρείται «ευνοούμενος» του Jurgen Kroll).
Μετά την «έξοδο» του Armin Burger τον Νοέμβριο του 2009, η ανώτατη διοικητική ομάδα μετατράπηκε σε πενταμελή:
(1) Ο Jurgen Kroll δεν συνταξιοδοτήθηκε, αλλά παρέμεινε στην πενταμελή πλέον ανώτατη διοικητική ομάδα.
(2) Ο Norbert Podschlapp, παρέμεινε επίσης και ανέλαβε την «προς τα έξω» ενημέρωση.
(3) Ο Johann Mohrwald (υφιστάμενος του Armin Burger μέχρι τον Νοέμβριο του 2009) έλαβε θέση στο ανώτατο διοικητικό όργανο του Ομίλου. Έχει την ευθύνη 4 χωρών (Αυστρία, Σλοβενία, Ουγγαρία, Ελλάδα) και υπήρξε πολέμιος της απόφασης επέκτασης του Ομίλου στην Ελλάδα,
(4) O Robert Ochsenschlager αποτελεί νέο μέλος στην ανώτατη διοικητική ομάδα του Ομίλου. Έχει την ευθύνη της Γερμανίας, της μεγαλύτερης αγοράς της Aldi Sud καθώς και άλλες σημαντικές αρμοδιότητες (αγορές εμπορευμάτων, διοικητικά θέματα κ.α.) και
(5) Ο Michael Kloters αποτελεί και αυτός νέο μέλος στην ανώτατη διοικητική ομάδα του Ομίλου. Έχει την ευθύνη των ΗΠΑ (η δεύτερη σε μέγεθος αγορά της Aldi Sud) Αγγλίας, Ιρλανδίας, Αυστραλίας.
Έμπειροι παρατηρητές πριν από ένα περίπου χρόνο θεωρούσαν «φυσιολογική» την αντικατάσταση του Jurgen Kroll από τον Armin Burger και την αναβάθμιση του Κωνσταντίνου Ρόζου στο πανίσχυρο, ανώτατο συμβούλιο της Aldi Sud.
Οι ραγδαίες εξελίξεις που ακολούθησαν είναι πολύ πιθανόν να σημαίνουν ότι η «αναβάθμιση» του πρώην υφιστάμενου του Armin Burger αποτελεί «ανταμοιβή» στην αντίθεση του για επέκταση στην Ελλάδα.
Αυτό σημαίνει πως θυσιάστηκαν εκατοντάδες εργαζόμενοι στην χώρα μας, ένας πακτωλός χρημάτων και μια σημαντική ρωγμή στην εικόνα μιας από τις μεγαλύτερες αλυσίδες του κόσμου.
Όλα αυτά φαίνεται πως υπήρξαν λίγα στην μια πλευρά της ζυγαριάς όταν στην άλλη πλευρά βάρυνε η «καριέρα» ενός ανθρώπου μέσα σε μια «ομάδα», η οποία όπως φαίνεται από την ραγδαία εξέλιξη των γεγονότων έχει κερδίσει κατά κράτος και ολοκληρωτικά την «μάχη». Απομένει να δούμε αν έχει ήδη κερδίσει και τον «πόλεμο»!
K& B Analysis
17 Αυγούστου 2010
kb@kbanalysis.com
updated 19/8/2010