
Ο πολυθενικός Όμιλος Delhaize ιδρύθηκε το 1867 στο Βέλγιο από τον Jules Delhaize ένα καθηγητή εμπορικών επιστημών ο οποίος οραματίστηκε μια επαναστατική ανατροπή στο τότε ισχύον σύστημα λιανικής πώλησης τροφίμων με την δημιουργία ενός δικτύου καταστημάτων που θα διένειμαν τρόφιμα από μια κεντρική αποθήκη, περιορίζοντας ή καταργώντας τον ρόλο των μεσαζόντων. Ο αδελφός του, Edouard Delhaize και ο γαμπρός του, Jules Vieujant (και οι δύο καθηγητές) τον βοήθησαν σημαντικά ώστε οι οραματισμοί του να μετατραπούν σε πράξη.
Κάπου ενάμισυ αιώνα αργότερα, στις 31/12/2011 ο Όμιλος Delhaize λειτουργούσε 3.408 καταστήματα σε 10 χώρες του κόσμου και απασχολούσε 160.000 περίπου εργαζόμενους. Στην χώρα μας ο όμιλος επεκτάθηκε το 1992 με την εξαγορά της αλυσίδας καταστημάτων ΑΒ Βασιλόπουλος από τις οικογένειες Γεράσιμου & Χαράλαμπου Βασιλόπουλου (βλπ. σχετικό άρθρο μας 13/4/2009 ΑΒ Βασιλόπουλος: Ο Κωνσταντίνος Μαχαίρας συνεχίζει την μεγάλη παράδοση….).
Ο Όμιλος Delhaize, σύμφωνα με την έκθεση Ιανουραίου 2012 της Deloite, βρίσκεται για το έτος 2011, στην 37η θέση της παγκόσμιας κατάταξης, με συνολικές πωλήσεις 24,9 δις Δολάρια ΗΠΑ.
Το 2011 ο Βεγικός όμιλος επεκτάθηκε σε 5 νέες χώρες ταυτόχρονα (Σερβία, Βουλγαρία, Βοσνία / Ερζεγοβίνη, Αλβανία, Μαυροβούνιο) διπλασιάζοντας τις χώρες που δραστηριοποιείται (από 5 σε 10) και αυξάνοντας τον αριθμό των καταστημάτων που λειτουργεί κατά 22% μέσα σε ένα χρόνο, όπως προκύπτει από τον πίνακα με τον αριθμό των καταστημάτων που ακολουθεί:
ΠΙΝΑΚΑΣ 1 : ΑΡΙΘΜΟΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ ΟΜΙΛΟΥ DELHAIZE 2010 & 2011
|
ΧΩΡΑ |
31/12/2010 |
31/12/2011 |
ΝΕΑ ΚΑΤ. 2011 |
|
Η.Π.Α. |
1.627 |
1.650 |
+ 23 |
|
ΒΕΛΓΙΟ |
805 |
821 |
+ 16 |
|
ΕΛΛΑΔΑ |
223 |
251 |
+ 28 |
|
ΡΟΥΜΑΝΙΑ |
72 |
105 |
+ 33 |
|
ΣΕΡΒΙΑ |
0 |
366 |
+366 |
|
ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ |
0 |
42 |
+ 42 |
|
ΒΟΣΝΙΑ / ΕΡΖΕΓ |
0 |
44 |
+ 44 |
|
ΑΛΒΑΝΙΑ |
0 |
18 |
+ 18 |
|
ΜΑΥΡΟΒΟΥΝΙΟ |
0 |
22 |
+ 22 |
|
ΙΝΔΟΝΗΣΙΑ |
73 |
89 |
+16 |
|
ΣΥΝΟΛΑ |
2.800 |
3.408 |
+608 |
Πίνακας: Λ. Κουμάκης - Πηγή: Delhaize
Ο συνολικός κύκλος εργασιών του Ομίλου Delhaize το 2011 αυξήθηκε σε Ευρώ μόνο κατά 1,3%, από 20,8 δις Ευρώ το 2010 σε 21,1 δις Ευρώ το 2011, ενώ τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 475 εκατ. Ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση 17,4% σε πραγματικές συναλλαγματικές ισοτιμίες (-14,9% στις ίδιες συναλλαγματικές ισοτιμίες) σε σύγκριση με το 2010. Ανά μετοχή, τα βασικά καθαρά κέρδη ήταν 4,71 ευρώ (5,73 ευρώ το 2010).
Ειδικότερα ανά περιοχές, η εξέλιξη που σημειώθηκε έχει ως εξής (σχετικός ο Πίνακας 2 που παρατίθεται στην συνέχεια):
Οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, η μεγαλύτερη αγορά του Ομίλου, αυξήθηκε κατά 2,2% σε Δολάρια ΗΠΑ (από 18,8 δις το 2010 σε 19,2 δις το 2011) αλλά σε Ευρώ μειώθηκε κατά 2,6% λόγω συναλλαγματικών διαφορών (από 14,2 δις Ευρώ το 2010 σε 13,8 δις Ευρώ το 2011).
Το Βέλγιο (η μητρική αγορά του Ομίλου) αυξήθηκε κατά 0,9% (από 4.800 εκατομμύρια Ευρώ το 2010 σε 4.845 εκ. Ευρώ το 2011).
Η υπόλοιπη (εκτός Βελγίου) Ευρώπη και η Ασία (Ινδονησία) παρουσίασαν εκκρηκτική αύξηση κατά 32% με την προσθήκη 5 νέων χωρών και την σταδιακή λειτουργία 492 καινούργιων καταστημάτων (από 1.863 εκ Ευρώ το 2010, σε 2.459 εκ. Ευρώ το 2011). Το 2010 από τον συνολικό κύκλο εργασιών υπόλοιπης Ευρώπης & Ασίας (1.863 εκ. Ευρώ) η Ελλάδα μόνη της έκανε το 85% περίπου (1.574 εκ. Ευρώ), παραμένοντας σταθερά η τρίτη καλύτερη αγορά του Ομίλου.
ΠΙΝΑΚΑΣ 2: ΚΥΚΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΟΜΙΛΟΥ DELHAIZE (σε εκατ. Ευρώ)
|
ΧΩΡΑ |
2010 |
2011 |
ΔΙΑΦΟΡΑ |
|
ΗΠΑ |
14.187 |
13.815 |
-2,6% |
|
ΒΕΛΓΙΟ |
4.800 |
4.845 |
+0,9% |
|
Υπολ. ΕΥΡΩΠΗ & ΑΣΙΑ |
1.863 |
2.459 |
+32% |
|
ΣΥΝΟΛΟ |
20.850 |
21.119 |
+1,3% |
Πίνακας: Λ. Κουμάκης - Πηγή: Delhaize
Για το 2012, παρά την επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας ο Όμιλος Delhaize προγραμματίζει την λειτουργία 50 νέων καταστημάτων στις 10 πλέον χώρες που δραστηριοποιείται.
Κων. Μαχαίρας: Από το 1997 στο τιμονι της ΑΒ
Όσον αφορά την Ελλάδα, η «ΑΒ Βασιλόπουλος» (τρίτη σε μέγεθος αγορά του Ομίλου) παρουσιάζει μια σταθερή, συνεχή πορεία ανάπτυξης ακόμα και μέσα στην περίοδο της οξύτατης οικονομικής κρίσης (Το 2010 ανεδείχθη πρωταθλητής στο ποσοστό αύξησης του κύκλου εργασιών της κατά 6,8% - βλπ. άρθρο μας Top 10 αλυσίδες λιανικής & χονδρικής για το 2010 – Μέρος Πρώτο: Ποιοι πλήττονται από την οικονομική κρίση και ποιοι ωφελούνται διευρύνοντας τα μερίδια τους στην ελληνική αγορά. Μέρος πρώτο και Μέρος δεύτερο). Το 2011, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Ομίλου που δόθηκε στην δημοσιότητα πριν από λίγες μέρες, η σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών στην ενότητα «Υπόλοιπη Ευρώπη & Ασία» είναι, μεταξύ άλλων, αποτέλεσμα «..... της αύξησης των εσόδων στην Ελλάδα, παρά το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, στην Ρουμανία καθώς και στην λειτουργία νέων καταστημάτων...». Στην έκθεση επίσης αναφέρεται ότι το μερίδιο αγοράς της «ΑΒ Βασιλόπουλος» στην ελληνική αγορά αυξήθηκε κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, παρά το γεγονός ότι η συνολική ελληνική αγορά λιανικής πώλησης τροφίμων βρέθηκε κάτω από ισχυρή πίεση, κατά 120 μονάδες βάσης σε 19,3%. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε συγκρίσιμα μεγέθη (καταστημάτων και κύκλου εργασιών) ο Όμιλος το 2011 πέτυχε συνολική αύξηση μόλις 0,7% ενώ η Ελλάδα, παρά την οικονομική κρίση, θεωρείται βέβαιο πως πέτυχε μεγαλύτερη αύξηση!

Δίκαια λοιπόν η «ΑΒ Βασιλόπουλος» θεωρείται το αστέρι του ομίλου Delhaize το οποίο λάμπει παρά τα τεράστια προβλήματα της ελληνικής οικονομίας (εκκρηκτική ανεργία, μεγάλη ύφεση, συρρίκνωση καταναλωτικής δαπάνης κ.π.α). Οι λόγοι της επιτυχίας αυτής είναι πολλοί και διαφορετικοί, μεταξύ των οποίων οι σημαντικότεροι (κατά την γνώμη μας) είναι οι εξής:
(1) Το υψηλό image, δηλαδή η πολύ καλή εικόνα που έχει η αλυσίδα στην συνείδηση του έλληνα καταναλωτή χάρις στις πολύ γερές βάσεις που έθεσε ο ιδρυτής της Γεράσιμος Βασιλόπουλος (1917-2006) μαζί με τον αδελφό του Χαράλαμπο και τους συνεργάτες τους.
(2) Οι τακτικές διαφημιστικές καμπάνιες που συνδυάζουν αποτελεσματικά την πολύ καλή εικόνα του μέσου καταναλωτή για την αλυσίδα με τις προσιτές ή πολύ φθηνές τιμές σε βασικά προϊόντα με την μέθοδο των έκτακτων προσφορών, της κάρτας αγορών με προνόμοια κ.π.α.
(3) Το εξαιρετικό περιβάλλον των καταστημάτων με έμφαση στους πεντακάρους, ευρείς χώρους αγορών αλλά και στάθμευσης.
(4) Στο έντονο «κοινωνικό πρόσωπο» της αλυσίδας που θεμελίωσε ο ιδρυτής της με την Τράπεζα Τροφίμων και διεύρυναν οι διάδοχοί του με πλήθος δραστηριοτήτων σε πολλούς και διαφορετικούς τομείς.
(5) Στην σταδιακή ενίσχυση των προϊόντων ελληνικής παραγωγής σε βάρος εισαγομένων με κορυφαίο παράδειγμα την σειρά ποιοτικών, παραδοσιακών ελληνικών προϊόντων με το σήμα «Η ΑΒ κοντά στην Ελληνική γή» (Βλπ. σχετικό άρθρο μας 3/12/2010 ΑΒ Βασιλόπουλος: «Η ΑΒ κοντά στην Ελληνική γη», μια εξαιρετική σειρά αυθεντικών, Ελληνικών τροφίμων). Η σημαντική αποδοχή της σειράς αυτής από τον έλληνα καταναλωτή καταγράφεται στις πολύ σημαντικές αυξήσεις πωλήσεων – μόνο τα δύο τελευταία χρόνια (2010 & 2011) τα ποσοστά αύξησης που κατέγραψε η σειρά ανέρχονται σε 19% και 7,5% αντίστοιχα! Σε όλα αυτά προστίθεται η (αυτονόητη για άλλες εποχές) συνεπής και συμφωνημένη εξόφληση όλων των προμηθευτών της αλυσίδας οι οποίοι σίγουρα δεν αντιμετωπίζονται με την «υπεροψία» ενός πολυεθνικού μεγαθήριου.
(6) Την χρηστή διοίκηση του Κωνσταντίνου Μαχαίρα (είναι ταυτόχρονα Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του Ομίλου Delhaize και Διευθύνων Σύμβουλος Νοτιοανατολικής Ευρώπης) που παραμένει στο τιμόνι της «ΑΒ Βασιλόπουλος» από το 1997 χωρίς να έχει δώσει δικαιώματα αρνητικής κριτικής για 15 ολόκληρα χρόνια.
(7) Στην επιλογή μιας σειράς προϊόντων «ιδιωτικής ετικέτας» (με διάφορα σήματα) σε άριστη σχέση ποιότητας και τιμής, η οποία οδήγησε τα προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας» της ΑΒ στο 21% περίπου του συνολικού κύκλου εργασιών το 2011.
Αυτή λοιπόν είναι η «εικόνα» της «ΑΒ Βασιλόπουλος», η οποία πολύ πιθανόν το 2011 να κατέλαβε την δεύτερη θέση της ελληνικής αγοράς εκτοπίζοντας την Γερμανική «Lidl» από την θέση αυτή. (βλπ. σχετικό άρθρο μας 23/2/2012 με τίτλο Αλυσίδες χονδρικής & λιανικής: Το σύνολο των καταστημάτων των κορυφαίων αλυσίδων τα έτη 2010 & 2011, ο μέσος κύκλος εργασιών ανα κατάστημα το 2010 και οι πρώτες εκτιμήσεις των αποτελεσμάτων του 2011 & της πορείας για το 2012).
Λεωνίδας Κουμάκης*
13 Μαρτίου 2012
kb@kbanalysis.com
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:

Κάντε κλικ εδώ
Επισκεφθείτε το e-shop της ιστοσελίδας μας με επιλεγμένα βιβλία