ECONOMICS - INDUSTRY & TRADE - EXPORT MARKETS   [Αρχική Σελίδα]










Μικρά και μεσαία Σουπερμάρκετ: Αντιστέκονται στην οικονομική κρίση με συσπείρωση και άλλες πρωτοβουλίες.


 


Η ανάλυση της πορείας των δέκα κορυφαίων αλυσίδων λιανικής / χονδρικής της χώρας μας το έτος 2011 καταγράφηκε σε σειρά άρθρων μας με γενικό τίτλο Top-10  (Σχετικός πίνακας με παραπομπές για κάθε αλυσίδα, υπάρχει στο τέλος του παρόντος άρθρου).       

Η εγχώρια όμως αγορά καλύπτεται και από ένα μεγάλο πλήθος μικρών και μεσαίων Σουπερμάρκετ που αντικατέστησαν τις τελευταίες δεκαετίες το παραδοσιακό παντοπωλείο σε κάθε γωνιά της Ελλάδος. Τα μικρά και μεσαία αυτά καταστήματα αντιμετωπίζουν ένα πολύ σκληρό ανταγωνιστικό περιβάλλον που εντείνεται από την σφοδρότητα της οικονομικής κρίσης και την συρρίκνωση της καταναλωτικής δαπάνης. Τα καταστήματα αυτά «της γειτονιάς» προσπαθούν να βρουν τρόπους  επιβίωσης στην οικονομική θύελλα που διέρχεται η χώρα μας αλλά και θωράκισης της πορείας τους μέσα από πολλές και διαφορετικές πρωτοβουλίες που αποβλέπουν στην συγκέντρωση αγοραστικής δύναμης η οποία θα επιτρέπει καλύτερες τιμές αγοράς και φυσικά πώλησης. Οι «συνήθειες» του παρελθόντος (μικροσυμφέροντα, εσωτερικοί ανταγωνισμοί κα) φαίνεται να ισοπεδώνονται από την ένταση της οικονομικής κρίσης και να αναζητούνται επειγόντως πρακτικές και αποδοτικές λύσεις στην επιτυχή αντιμετώπιση των νέων συνθηκών που διαμορφώνονται στην Ελληνική αγορά.                      

Σύμφωνα με την επεξεργασία που έκανε η εταιρία Direction Business Reports στους ισολογισμούς (2011) περισσότερων από εκατό επιχειρήσεων Σουπερ Μάρκετ και Cash & Carry με πωλήσεις άνω των 5 εκατομμύριων Ευρώ, στα προ φόρων καθαρά αποτελέσματα καταγράφονται ζημιές (186 εκ. Ευρώ, έναντι κερδών 31,4 εκατ. ευρώ το 2010) αλλά τόσο ο συνολικός κύκλος εργασιών όσο και τα μικτά κέρδη αυξήθηκαν (2,68% και 0,38% αντίστοιχα).  Από τις 115 εταιρίες του δείγματος στο οποίο έγινε επεξεργασία (79 κερδοφόρες, 36 ζημιογόνες), κύκλο εργασιών άνω των 100 εκατομμυρίων Ευρώ είχαν 15 εταιρίες, από 30 έως 100 εκατομμύρια Ευρώ είχαν 19 εταιρίες, από 10 εκατ. έως 30 εκατ. Ευρώ είχαν 40 εταιρίες και από 5 εκατ. έως 10 εκατ. Ευρώ είχαν 41 εταιρείες.                   

Οι περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου είχαν απώλειες στον κύκλο των εργασιών τους κατά το 2011. Υπάρχουν όμως και μικρά ή μεσαία καταστήματα τα οποία πέτυχαν αύξηση του τζίρου τους, αξιοποιώντας πλήρως τα μικρά λειτουργικά τους κόστη αλλά προσφέροντας ταυτόχρονα  και κάτι διαφορετικό: σχολαστική καθαριότητα, καλό σέρβις που «ενισχύεται» από τις προσωπικές σχέσεις καταστήματος – πελατών, πολύ ικανοποιητική εικόνα σε όλους τους προσβάσιμους χώρους των πωλήσεων και φυσικά, πολύ προσεγμένες τιμές.

Στο παρελθόν είχαμε ασχοληθεί με τον σημαντικό αυτό τομέα των μικρομεσαίων Σουπερ Μάρκετ σε σειρά άρθρων μας (7 Νοεμβρίου 2011 Small Shops Week: Παγκόσμια εβδομάδα μικρών καταστημάτων 21 έως 27 Νοεμβρίου 2011 – μια καθαρά Ελληνική πρωτοβουλία ,  25 Νοεμβρίου 2011 ΕΛΟΜΑΣ, ο Ελληνικός ‘Ομιλος Αλυσίδων Σούπερ Μάρκετ: «Η δύναμη του Έλληνα καταναλωτή» που εξυπηρετεί 650 περίπου καταστήματα των μελών του σε ολόκληρη την Ελλάδα! , 12 Δεκεμβρίου 2011 Ελληνική Διατροφή: Διαφόρων μορφών συνεταιρισμοί (και όχι μόνο) από ολόκληρη την Ελλάδα προωθούν και προβάλλουν Ελληνικά προϊόντα  , 19 Σεπτεμβρίου 2012 Γαληνός Λαουτάρης: Μια «μικρή» αλυσίδα με μεγάλη παράδοση κ.α.) υπογραμμίζοντας την χρησιμότητα που έχουν τα «καταστήματα της γειτονιάς» για την Εθνική μας Οικονομία. Τα καταστήματα αυτά στις μέρες μας είναι πολύ ευαίσθητος «δέκτης» του αρνητικού κοινωνικού κλίματος αφού δέχονται άμεσα τις καθημερινές συνέπειες της οικονομικής κρίσης (αιτήματα για πίστωση, δωρεές τροφίμων σε άπορους, γνωστούς σε όλη την γειτονιά, που δεν έχουν να φάνε, μικρο-εξυπηρετήσεις σε πελάτες-φίλους κλπ), ενώ αποτελούν πολύτιμο συνεργάτη των τοπικών παραγωγών κάθε περιοχής αφού προωθούν είδη διατροφής της περιφέρειας τους, στηρίζοντας σημαντικά την τοπική οικονομία.

Η αποτελεσματική αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης, η πρακτική «αντίσταση» σε αυτήν από τους χιλιάδες οργανωμένους αυτοαπασχολούμενους επαγγελματίες του κλάδου επιχειρείται με διάφορες πρωτοβουλίες, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται:


  

(1)   Η δημιουργία (2011) του Ομίλου «ΕΛΔΙΑΡ ΑΕ» με την συμμετοχή της «Ελληνικής Διατροφής» (49%) και της «Βήτα Πι ΑΕ» – Άριστον (51%). Η αλυσίδα καταστημάτων «Άριστον» αφού ελευθερώθηκε από την μεγάλη περιπέτεια της «Ατλάντικ», εντάχτηκε στην εταιρία διανομών «Βήτα-Πι» η οποία με την σειρά της εξαγοράστηκε τον Ιούλιο του 2010 από την ΕΛΓΕΚΑ. Ο Όμιλος «ΕΛΔΙΑΡ ΑΕ» που συνέστησαν με την «Ελληνική Διατροφή» προβλέπει πενταετή υποχρεωτική παραμονή των μελών του και συνένωσε περισσότερα από 1.800 καταστήματα στα οποία εργάζονται τουλάχιστον 8.000 αυτοαπασχολούμενοι και εργαζόμενοι.

 

(2)   Η δημιουργία (2011) από την ΠΑΣΕΓΕΣ σειράς μικρών καταστημάτων (μέσο μέγεθος 150 τμ) τα οποία διαθέτουν συνεταιριστικά προϊόντα από ολόκληρη την Ελλάδα με το σήμα «Επιλογή». Η πρωτοβουλία αυτή, εμπνευσμένη από το «κίνημα της πατάτας», έχει σαν στόχο να αποτελέσει το σημείο πώλησης προϊόντων παραγωγών απ΄ ευθείας στον καταναλωτή σε φθηνές τιμές και διαθέτει από τα ράφια των καταστημάτων (μέχρι σήμερα) 300 περίπου κωδικούς προϊόντων που προέρχονται από 28 Ενώσεις Αγροτικών Συνεταιρισμών ολόκληρης της Ελλάδος και από ανεξάρτητους παραγωγούς. Καταστήματα «Επιλογή» λειτουργούν (επί του παρόντος) μόνο στην Αττική σε Αργυρούπολη (Γερουλάνου 17), Κολωνό (Ιωαννίνων 55 και Άργους), Κορυδαλλό (Πλατεία Αγίου Γερωργίου), Ίλιον (Αίαντος 59) και Καματερό (Ασκληπιού & Β. Γεωργίου). Την οργάνωση και την λειτουργία των καταστημάτων ανέλαβε η «Ελληνική Διατροφή» η οποία αξιοποιώντας την ιδιαίτερα ενθαρρυντική ανταπόκριση του καταναλωτικού κοινού, που δεν διστάζει να πηγαίνει στα λιγοστά σημεία των καταστημάτων «Επιλογή» από μακρινές περιοχές, προτίθεται να επενδύσει στην δημιουργία νέων καταστημάτων μέσα στο 2013 μέσω ενός ολοκληρωμένου Συστήματος Franchise. Σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της νέας αλυσίδας (Λεωνίδας Καρίγιαννης) «Η Επιλογή συνδυάζει ποιοτικά χαρακτηριστικά που για πρώτη φορά συνυπάρχουν σε ένα εγχείρημα. Είναι μια οργανωμένη αλυσίδα λιανικής πώλησης τροφίμων που προσφέρει ποιοτικά συνεταιριστικά προϊόντα και προϊόντα Ελλήνων μικρών παραγωγών, τιμολογιακή πολιτική Soft Discount, προσωπική επαφή και εξυπηρέτηση, προσβασιμότητα καθώς και σιγουριά μιας καλά οργανωμένης αλυσίδας».

 


(3)   Από το «κίνημα της πατάτας» είναι εμπνευσμένη και η πρωτοβουλία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης να μεταφέρει στην Ελλάδα ένα πολύ πετυχημένο θεσμό του εξωτερικού: Τα «Farmers Markets». Πρόκειται για μια σημαντική πρωτοβουλία υποστήριξης κάθε τοπικής αγροτικής παραγωγής και κάθε τοπικής οικονομίας που έχει σαν στόχο «να φέρει στο ράφι του καταναλωτή το χωράφι του γεωργού!». Μόνο οι παραγωγοί ενός συγκεκριμένου Νομού έχουν πρόσβαση στην αγορά που θα δημιουργείται σε πόλη / πόλεις του ίδιου Νομού και μόνο σε περίπτωση έλλειψης κάποιων προϊόντων θα επιτρέπεται η πρόσβαση παραγωγών από όμορους Νομούς και η διάθεση των προϊόντων τους. Η πρώτη αγορά με το σύστημα  «Farmers Markets» λειτουργεί σήμερα στην Πρέβεζα, μια πόλη που δεν διαθέτει ούτε καν λαϊκή αγορά, ενώ σχεδιάζεται η λειτουργία ανάλογης αγοράς στην Κοζάνη, την Δράμα και στα Χανιά. Η πιλοτική εφαρμογή του θεσμού με την λειτουργία τεσσάρων  «Farmers Markets» θα επιτρέψει την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων πριν επεκταθεί και στα μεγάλα αστικά κέντρα.   

 


(4)   Η κινητικότητα συμπληρώνεται με την πρωτοβουλία της εταιρίας «Ελληνική Διατροφή» να τεθεί προς συζήτηση η πιθανότητα συσπείρωσης και συνένωσης των μεγαλύτερων Ομίλων Αγορών, οι οποίοι συγκεντρώνουν χιλιάδες μεμονωμένα Σουπερ Μάρκετ σε ολόκληρη την Ελλάδα όπως ο «Αστέρας Εμπορική Α.Ε.» με 179 καταστήματα, ο Ελληνικός Όμιλος Αγορών «ΕΛΕΤΑ» με 610 καταστήματα, ο Όμιλος «Σύμμετρον» με 450 καταστήματα, ο Όμιλος «Ασπίδα» με 200 καταστήματα ή ο «ΕΛΟΜΑΣ» με 650 καταστήματα. Πιθανόν όχι μόνο οι μεγαλύτεροι Όμιλοι Αγορών όπως οι παραπάνω αλλά και μικρότεροι (όπως η προμηθευτική συνεργασία «Μesis Ελλάς» με άγνωστο αριθμό καταστημάτων) συνειδητοποιούν πλέον πως η επιβίωση μέσα στις έντονα ανταγωνιστικές συνθήκες όπου οι μεγάλες αλυσίδες λιανικής & χονδρικής δίνουν σκληρή μάχη προκειμένου να διαφυλάξουν τα μερίδια τους σε μια συνολική πίτα που μικραίνει, επιβάλλει ευρύτερες συνεργασίες που βάζουν υποχρεωτικά στην άκρη τον μεταξύ τους ανταγωνισμό.  Η εξέλιξη των οικονομικών αποτελεσμάτων των παραπάνω Ομίλων Αγορών μέσα στο φετινό, πιο δύσκολο χρόνο της οικονομικής κρίσης, θα κρίνει πιθανότατα και την τύχη της κινητικότητας αυτής.  Ακολουθεί πίνακας με τα οικονομικά αποτελέσματα των παραπάνω Ομίλων Αγορών για τα έτη 2010 και 2011:

 

ΠΙΝΑΚΑΣ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΟΜΙΛΩΝ ΑΓΟΡΩΝ 2010 & 2011

 

Κύκλος εργασιών

Μικτά Κέρδη

Κέρδη προ Φόρων

Συν. Υποχρεώσεις

ΕΛΟΜΑΣ 2010

23.209.939

7.998.116

57.908

18.367.429

ΕΛΟΜΑΣ 2011

24.245.652

6.918.889

553.674

16.763.298

 

 

 

 

 

ΕΛΕΤΑ 2010

7.236.394

2.322.850

187.101

3.069.510

ΕΛΕΤΑ 2011

7.695.026

2.154.191

390.665

2.454.610

 

 

 

 

 

Ελλ. Διατροφή 2010

2.784.937

1.048.559

32.250

2.632.341

Ελλ. Διατροφή 2011

2.696.443

1.093.382

137.817

2.565.643

 

 

 

 

 

ΣΥΜΜΕΤΡΟΝ 2010

1.582.203

129.807

13.048

1.033.430

ΣΥΜΜΕΤΡΟΝ 2011

1.879.784

154.861

18.996

1.847.367

 

 

 

 

 

AΣΠΙΔΑ 2010

1.193.813

770.040

14.213

396.266

AΣΠΙΔΑ 2011

1.161.803

705.922

14.975

461.692

 

 

 

 

 

Messis Ελλάς 2010

515.052

466.365

20.017

516.275

Messis Ελλάς 2011

455.229

364.756

2.771

505.334

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης

 


Συμπέρασμα: Με μια συνολική «δύναμη» που ξεπερνάει 4.000 μικρά και μεσαία καταστήματα, ο συντονισμός και η συνεργασία των διαφόρων Ομίλων Αγοράς μόνο οφέλη μπορεί να προσφέρει στα μέλη τους, με την απαραίτητη βέβαια προϋπόθεση μια απόλυτα ελεγχόμενη οικονομική διαχείριση γιατί οι δύσκολες εποχές που ζούμε δεν επιτρέπουν το παραμικρό λάθος!

 

Λεωνίδας Κουμάκης*

30 Νοεμβρίου 2012

lk@kbanalysis.com

 

TOP-10 ΑΛΥΣΙΔΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Νο 1 Carrefour – Μαρινόπουλος

Νο 2 ΑΒ Βασιλόπουλος / Delhaize

No 3 Lidl Hellas / Scwarz Group

Νο 4 Σκλαβενίτης

Νο 5 Βερόπουλος

Νο 6 έως Νο 10

Μασούτης, ΜΕΤΡΟ / My Market, Γαλαξίας, MAKRO, Αρβανιτίδης

  

Top 25 Worldwide Food Retailers 2012:

Οι 25 γίγαντες του παγκόσμιου λιανεμπορίου (τρόφιμα, μη-τρόφιμα, χονδρική)

 

The Supermarket of the future:

Πλησιάζει η νέα εποχή των Σουπερμάρκετ με τεχνολογικές καινοτομίες που θα αλλάξουν τελείως την σημερινή τους μορφή

 

ΕΡΕΥΝΕΣ / ΑΡΘΡΑ

 ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΑ 2011  ,  ΑΠΟΡΡΥΠΑΝΤΙΚΑ  ,  ΥΓΡΑ ΠΙΑΤΩΝ  ,  ΤΣΙΠΟΥΡΟ  ,

ΚΡΑΣΙ  ,  ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ  ,  ΜΠΥΡΑ , ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΑ 2010  ,

ΦΕΤΑ  ,  ΜΕΛΙ  ,

ΕΜΦΙΑΛΩΜΕΝΑ ΝΕΡΑ  ,  ΑΛΚΟΟΛΟΥΧΑ ΠΟΤΑ

 

 

 

 

Κάντε κλικ εδώ


Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρία (Ι.Κ.Ε):

Η νέα μορφή εταιρίας, με κεφάλαιο μόλις ενός Ευρώ, τα βήματα & το κόστος δημιουργίας της καθώς και οι προθεσμίες υποχρεωτικής απογραφής όλων των εταιριών – Συνέντευξη του Μιχάλη Γιάγκα, Προέδρου της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπαλλήλων Επιμελητηρίων

  

ΑΡΘΡΑ ΓΙΑ ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ 

 Λαθρομετάνστευση ,  Ελλάδα Ώρα Μηδέν , Business Exit , 

Τουρκική Δημοκρατία , Σκοπιανό: Δημοκρατία της ψευτο-Μακεδονίας ,

 Οικονομική Γενοκτονία  , Ελλάδα, ενώπιοι ενωπίω    

 

…. και μην ξεχνάτε:

 

 


 

Επισκεφθείτε το e-shop της ιστοσελίδας μας με επιλεγμένα βιβλία

 

 

 

Ο Λεωνίδας Κουμάκης, γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη.Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και επί τρεις δεκαετίες, με την ιδιότητα του Διευθυντού Εξαγωγών Ελληνικής Οινοβιομηχανίας, ταξίδευσε στις 4από τις 5 ηπείρους του πλανήτη μας, δημιουργώντας ένα εκτεταμένο δίκτυο διανομής σε 32 χώρες. Είναι συγγραφέας των βιβλίων «Το Θαύμα-Μια πραγματική ιστορία» (1992, η τέταρτη έκδοση το 2008) και «Ματιές στις ρίζες του Ελληνισμού» (1997). 




Βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον;

 Επιστροφή
 

 
© Copyright 2005-2012 K&B Analysis ΕΠΕ. Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναδημοσίευση / αναπαραγωγή περιεχομένων του παρόντος website με οποιοδήποτε τρόπο χωρίς προηγούμενη έγγραφη άδεια των εκδοτών.