
Πληθαίνουν τα δημοσιεύματα τόσο στον Γαλλικό όσο και στον διεθνή τύπο για το ενδεχόμενο πώλησης των καταστημάτων του Ομίλου Carrefour στις ραγδαία αναπτυσσόμενες αγορές της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής στον μεγαλύτερο λιανοπωλητή του πλανήτη μας, την Αμερικανική Wal-Mart. (Διαβάστε σχετικά με την Wal-Mart κάνοντας κλικ εδώ)
Οι πληροφορίες και τα σενάρια που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, συνοψίζονται στα εξής:
(1) Ο δεύτερος σε μέγεθος Όμιλος του πλανήτη μας, η Carrefour, το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους 2009 σημείωσε απώλειες 58,1 εκ. Ευρώ, έναντι κερδών 744 εκ. Ευρώ την αντίστοιχη περσυνή περίοδο, σαν συνέπεια της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Το 2008 ο Όμιλος είχε καθαρές πωλήσεις 87 δις Ευρώ (+5,9% σε σχέση με το 2007) και κέρδη 1,27 δις Ευρώ (-44,7% σε σχέση με το 2007). Η χρηματιστηριακή του αξία στις 15 Οκτωβρίου 2009 ήταν 21,15 δις Ευρώ με τιμή μετοχής 31,22 Ευρώ και λογιστική αξία 14,78 Ευρώ.
(2) Οι πιο σημαντικοί μέτοχοι του Ομίλου ασκούν πίεση για την πώληση των επικερδών επιχειρήσεων του Ομίλου σε Ασία και Λατινική Αμερική – κάποια δημοσιεύματα μάλιστα αναφέρουν πως έχει μάλλον κατατεθεί και σχετική προσφορά από την Wal-Mart.
Υπενθυμίζεται ότι οι επιχειρήσεις του Ομίλου Carrefour σε Βραζιλία και Κίνα έχουν καταπληκτική επιτυχία: Συμπωματικά, η λέξη Carrefour στα Κινεζικά χαρακτηρίζει κάθε ευτυχισμένη οικογένεια, κάτι που συνέβαλε στην επιτυχία της αλυσίδας στην Κίνα στην οποία δραστηριοποιείται από το 1995.
Στην Βραζιλία η Carrefour άρχισε την δραστηριότητά της 20 χρόνια νωρίτερα από ότι στην Κίνα και βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της αγοράς της Βραζιλίας. Και οι δύο αγορές θεωρούνται εξαιρετικές, ραγδαία αναπτυσσόμενες και προσφέρουν σημαντική απόδοση.
Στην Ασία οι πωλήσεις του Ομίλου φθάνουν τα 6 δις Ευρώ (+10,9% σε σχέση με το 2007), ενώ στην Λατινική Αμερική τα 10,5 δις Ευρώ με μια εκρηκτική αύξηση (+31%) σε σχέση με το 2007.
(3) Ο μεγαλύτερος μέτοχος του Ομίλου Carrefour, η συμμαχία του Bernard Arnault, Προέδρου της LVMH (Ομίλου προϊόντων πολυτελείας) και της Colony Capital LLC (μιας ιδιωτικής, αμερικάνικης εταιρίας επενδυτικών κεφαλαίων), ελέγχει περισσότερο από το 13% του Ομίλου και έχει δικαιώματα ψήφου 20% περίπου μέσω μιας κοινής (joint holding) εταιρίας (Blue Capital). Η συμμαχία αυτή επένδυσε για πρώτη φορά στον Όμιλο Carrefour το 2007 αγοράζοντας μετοχές προς 50 Ευρώ και υπολογίζεται ότι έχει χάσει μέχρι σήμερα 1 περίπου δισεκατομμύριο Ευρώ από την επένδυσή της αυτή, αφού η μετοχή του Ομίλου βρίσκεται σήμερα (16/10/2009) στα 31,33 Ευρώ.
(4) Εκτιμάται ότι η πώληση των επιχειρήσεων της Carrefour σε Ασία και Λατινική Αμερική θα μπορούσε να αποφέρει έσοδα της τάξεως των 13 δις Ευρώ.
Σύμφωνα με Γάλλους αναλυτές, η Wal-Mart η οποία διαθέτει ήδη παρουσία σε Κίνα και Βραζιλία θα ήταν σίγουρα πρόθυμη να διαθέσει ένα μεγάλο τίμημα, κάτι όμως που θα στερούσε από τον Όμιλο Carrefour τις αγορές εκείνες που διαθέτουν μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης και σίγουρα κέρδη περιορίζοντας τις δραστηριότητες του Ομίλου στην Ευρώπη όπου είναι έντονα τα σημάδια των προβλημάτων: Στην Γαλλία (το 44% των πωλήσεων του Ομίλου) η Carrefour προσπαθεί να συγκρατήσει τα μερίδια αγοράς που διαθέτει, στην Ισπανία διεξάγεται ένας «πόλεμος τιμών» με τις αναγκαίες «συνέπειες», ενώ η Ιταλία και το Βέλγιο βρίσκονται σε διαδικασία αναδιοργάνωσης. Το συμπέρασμα των αναλυτών είναι πως ενδεχόμενη πώληση δραστηριοτήτων σε Κίνα και Λατινική Αμερική θα ήταν απλά μια κοντόφλαμη «αρπαχτή» των μετόχων.

Carrefour στην Βραζιλία Carrefour στην Κίνα.
(5) Ο Lars Olofsson, ο CEO του Ομίλου που ανέλαβε τα καθήκοντά του πέρσι με τις ευλογίες του Blue Capital, μόλις φέτος τον Ιούνιο δήλωσε πως οι αγορές της Βραζιλίας, της Κίνας, της Ρωσίας (το πρώτο Υπέρμαρκετ λειτούργησε φέτος το καλοκαίρι ενώ έχουν προγραμματιστεί πολλά νέα καταστήματα) και της Ινδίας (αναζητείται τοπικός συνεργάτης) αποτελούν τις αγορές με τις μεγαλύτερες προοπτικές επέκτασης και βρίσκονται στις κορυφαίες προτεραιότητες του Ομίλου.
Ο Όμιλος με ανακοίνωση του στις 7 Οκτωβρίου 2009 αναφέρει πως «δεν είναι στα σχέδια του η πώληση καταστημάτων στις αναπτυσσόμενες αγορές».
Στις 12 Οκτωβρίου 2009 εκπρόσωπος της Carrefour China δήλωσε πως «Όλα όσα γράφονται αποτελούν φήμες χωρίς ουσία. Η Carrefour China συνεχίζει κανονικά το πρόγραμμα επέκτασης με 20 έως 25 νέα καταστήματα κάθε χρόνο. Μόλις τον Σεπτέμβριο, ο Lars Olofsson που επισκέφτηκε την Κίνα, εξέφρασε την αισιοδοξία του για την Κινέζικη οικονομία και τις προοπτικές της Κινεζικής αγοράς».
Στις 15 Οκτωβρίου 2009 ο Όμιλος ανακοίνωσε την έξοδο του από την Ρωσική αγορά, μόλις ένα μήνα μετά την λειτουργία του δεύτερου καταστήματος του στην Ρωσία. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει έμμεσα την πίεση που ασκείται από τους ισχυρότερους μετόχους του για την έξοδο του Ομίλου από τις αναπτυσσόμενες αγορές, κάτι που είχε αρνηθεί 8 μόλις ημέρες νωρίτερα.
(6) Την διετία 2005 και 2006 ο Όμιλος Carrefour πούλησε τις επιχειρήσεις του σε Ιαπωνία, Ν. Κορέα και Μεξικό σε τοπικούς ανταγωνιστές του με την αιτιολογία ότι οι αγορές αυτές «δεν ήταν ικανοποιητικές». Στην Ιταλία δεν δίστασε να απαλλαγεί από ένα μέρος των δραστηριοτήτων του που δεν είχαν «ικανοποιητικές αποδόσεις». Είναι συνεπώς πολύ δύσκολο ο Όμιλος να αποξενωθεί από μια κερδοφόρα και ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά όπως εκείνη της Κίνας ή της Βραζιλίας με «πειστική» αιτιολογία.
Πάντως οι φήμες επιμένουν πως η συμμαχία Blue Capital έχει την δύναμη να υποχρεώσει τον Όμιλο να πουλήσει, κάτι που αναμφισβήτητα θα δημιουργήσει σοβαρές αντιδράσεις και «μάχη» μέσα στο Διοικητικό Συμβούλιο.

Απομένει να δούμε αν τα «επιθετικά» επενδυτικά κεφάλαια θα περιμένουν μια καλύτερη αλλά πιο μακροπρόθεσμη απόδοση ή θα υποχρεώσουν τον Όμιλο σε μια πώληση που θα εξυπηρετεί το άμεσο κέρδος τους σε βάρος των μακροπρόθεσμων συμφερόντων του Ομίλου.
Κ & Β Analysis
(16/10/2009/k1009)