
Ο Όμιλος Carrefour έκανε την εμφάνισή του στην Ελλάδα το 2000 με τη συγχώνευση της γαλλικής εταιρίας Carrefour με την ελληνική Μαρινόπουλος, και μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια έγινε ο πρώτος όμιλος λιανικής σε εθνικό επίπεδο.
Ο Όμιλος Carrefour Μαρινόπουλος απασχολεί πλέον περισσότερους από 12.500 εργαζόμενους με ένα δίκτυο που υπολογίζεται ότι αριθμεί 25 υπερμάρκετ «Carrefour», 227 σουπερμάρκετ «Carrefour Μαρινόπουλος» (τα 19 με το σύστημα της δικαιόχρησης - franchise), 104 καταστήματα «5' Μαρινόπουλος» (τα 79 με το σύστημα της δικαιόχρησης - franchise σε ολόκληρη την Ελλάδα), 78 καταστήματα «Ok Anytime» και 90 καταστήματα «SMILE MARKET» στις περιοχές Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Ημαθίας, Πέλλας, και Πιερίας – τα 79 με το σύστημα της δικαιόχρησης - franchise.
Νέο μοντέλο καταστήματος του Ομίλου που ήδη δοκιμάζεται στην Θεσσαλονίκη
Εδώ και αρκετό καιρό πληθαίνουν οι ενδείξεις πως οι επιχειρηματίες που συνέδεσαν το επαγγελματικό τους μέλλον σε μια «αμοιβαία επωφελή» συνεργασία με τον Όμιλο Carrefour και το σύστημα δικαιόχρησης (franchise), αισθάνονται πως αυτή η συνεργασία δεν είναι καθόλου «αμοιβαία επωφελής» καταφεύγοντας στις αίθουσες των δικαστηρίων προκειμένου να δικαιωθούν.
Ένα από τα παραδείγματα των επιχειρηματιών αυτών είναι η οικογένεια Λαουτάρη, η οποία το 2006 αποφάσισε να προχωρήσει σε συμφωνία συνεργασίας με την Carrefour-Μαρινόπουλος μετονομάζοντας τα καταστήματα «Εύβοια Προμηθευτική» σε «Μαρινόπουλος 5΄». Η συμφωνία συνεργασίας αφορούσε την λειτουργία από την Carrefour, με τη μορφή franchise, των 18 καταστημάτων που διέθετε η «Eύβοια Μάρκετ Προμηθευτική». Η συνεργασία αυτή τερματίστηκε στις 15 Δεκεμβρίου 2008 και κατέληξε στα δικαστήρια γιατί, σύμφωνα με κύκλους της «Εύβοια Μάρκετ Προμηθευτική», αντί να είναι «αμοιβαίου» συμφέροντος, αποδείχτηκε «μονόπλευρου» συμφέροντος υπέρ του πολυεθνικού Ομίλου!
Ανάλογα παράπονα εκφράζονται και από άλλους επιχειρηματίες που φαίνεται πως έχουν παρόμοια άποψη:
Στην Έδεσσα, ο επιχειρηματίας Γιάννης Ναυρινιάδης ειδοποιήθηκε να «κατεβάσει» τις πινακίδες των 4 καταστημάτων «5' Μαρινόπουλος» που λειτουργεί από το 2004 με το σύστημα franchise επειδή, αν και πληρώνει μετρητοίς το εμπόρευμα που παραλαμβάνει και καταβάλλει στον Όμιλο δικαιώματα 2,4% επί των πωλήσεων, εκκρεμεί η εκκαθάριση παλαιότερου χρέους του προς την Carrefour η οποία δεν δέχεται κανένα διακανονισμό. Με τα δεδομένα αυτά, όπως μας δήλωσε ο κ. Γιάννης Ναυρινιάδης «Η δικαστική οδός επίλυσης του θέματος δεν φαίνεται πως θα αποφευχθεί».
Άλλη περίπτωση είναι εκείνη της Βασιλικής Ξοξάκου, η οποία βρίσκεται σε δικαστική αντιδικία με την Carrefour-Μαρινόπουλος ζητώντας αποζημίωση, ενώ αντιμετωπίζει και ανταπαίτηση αποζημίωσης από τον Όμιλο. Σε σχετική συζήτηση που είχαμε, η Βασιλική Ξοξάκου, μας είπε μεταξύ άλλων και τα εξής:
«Ξεκινήσαμε τον Αύγουστο του 2004 με ένα κατάστημα στον Άγιο Ελευθέριο της οδού Αχαρνών βάζοντας την πινακίδα «5' Μαρινόπουλος». Μέχρι τον Δεκέμβριο, διαπιστώσαμε μέσω του λογιστικού γραφείου που υποχρεωτικά χρησιμοποιούσαμε (PricewaterhouseCoopers) ότι αντί των κερδών που προσδοκούσαμε είχαμε ζημιά η οποία μάλιστα στο δωδεκάμηνο (Αύγουστος 2005) διαπιστώσαμε έντρομοι πως είχε φθάσει τις 800.000 Ευρώ!
Μετά από πολλά, υποχρεωθήκαμε να υπογράψουμε προς τον Όμιλο Carrefour «αποδοχή χρέους 575.000 Ευρώ» και να μεταφέρουμε το κατάστημα στο Μαντούδι της Εύβοιας, όπου είχαμε το πατρικό μας, κάνοντας νέα τριετή σύμβαση (2006-2009). Η αιτία όμως της κακοδαιμονίας μας αποδείχτηκε διαχρονική: Το μηχανογραφικό σύστημα του Ομίλου έβγαζε, από λάθος προφανώς του συστήματος, τιμές πώλησης που ήταν χαμηλότερες από τις υψηλότερες τιμές που αγοράζαμε και μέχρι να το καταλάβουμε είχαμε πάθει μεγάλη ζημιά. Και δεν ήταν μόνο αυτό: Όταν παραλαμβάναμε εμπόρευμα και έλειπαν πράγματα, ο Όμιλος ήταν ανένδοτος απορρίπτοντας κάθε απαίτηση συμψηφισμού της χρέωσης που δεν αντιστοιχούσε σε παράδοση εμπορεύματος. Δηλαδή μας υποχρέωναν να πληρώνουμε και πράγματα που δεν πήραμε ποτέ! Άλλο πρόβλημα, οι τιμές χρέωσης: Διαπίστωσα, κάπως αργά είναι αλήθεια, πως πλήρωνα το «Ariel 72» τέσσερα ολόκληρα Ευρώ ακριβότερα από την τιμή που πουλούσε το Metro! Με αυτά και άλλα πολλά φθάσαμε στα δικαστήρια για να μπορέσουμε να βρούμε το δίκιο μας, χωρίς να υποστούμε ολοκληρωτική οικονομική καταστροφή».
Υπάρχουν όμως και άλλες περιπτώσεις που παρουσιάζουν προβλήματα στις σχέσεις των δύο πλευρών. Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε ένας εκ των εμπλεκομένων ο οποίος έχει ήδη τερματίσει την συνεργασία του με τον Όμιλο «Δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα αν μας αντιμετώπιζαν σαν συμμάχους και συνεργάτες και όχι απλά σαν πελάτες που πρέπει να αγοράσουν τα εμπορεύματα τους».
Η εδραίωση και η ανάπτυξη ενός συστήματος δικαιόχρησης είναι απαραίτητο να στηρίζεται στην αμοιβαία ωφέλεια των συνεργαζομένων πλευρών. Αν η σχέση «αμοιβαίας ωφέλειας» καταστρατηγηθεί από την κατά τεκμήριο ισχυρότερη πλευρά, είναι αναπόφευκτο να καταλήξει είτε σε αναγκαστική σχέση εξάρτησης της πιο αδύναμης πλευράς από την πιο ισχυρή, είτε στις αίθουσες των δικαστηρίων. Και στις δύο όμως περιπτώσεις σημαίνει ότι απέτυχε.
Εάν σε ένα σύνολο συνεργατών με το σύστημα δικαιόχρησης (franchise) υπάρχει και ένα μικρό ποσοστό που δυστροπεί ή παραπονιέται, αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί ακόμα και φυσιολογικό. Αν όμως το ποσοστό αυτό δείχνει να έχει προ πολλού ξεπεράσει το κατώφλι ενός ποσοστού που μετριέται με διψήφιο αριθμό, τότε κάτι δεν πρέπει να πηγαίνει καλά στο σύστημα δικαιόχρησης του πολυεθνικού ομίλου στην Ελλάδα.
Λ.Κ./Δ1
6 Δεκεμβρίου 2009
kb@kbanalysis.com
Άλλα άρθρα:
Carrefour:
Θόρυβος για ενδεχόμενη πώληση των ραγδαία αναπτυσσόμενων
καταστημάτων του Ομίλου σε Ασία και Λατινική Αμερική στην Wal-Mart
«Carrefour Discount» :
Η νέα σειρά ποιοτικών προϊόντων με φθηνές τιμές δέχεται τις πρώτες κριτικές.