Η ζωή πολλές φορές δημιουργεί καταστάσεις και δεδομένα που φαίνονται κυριολεκτικά αδιανόητα: Ποιος θα τολμούσε αλήθεια να φανταστεί πως η Aldi, ένας από τους μεγαλύτερους λιανοπωλητές του πλανήτη μας θα ερχόταν στην χώρα μας «μετά βαΐων και κλάδων» τον Νοέμβριο του 2008 (Σχετικό άρθρο μας 7/11/2008 Aldi, ο ιδρυτής των discount: 13 Νοεμβρίου 2008 ανοίγουν τα πρώτα καταστήματα στην Βόρεια Ελλάδα) και δύο χρόνια αργότερα, τον Δεκέμβριο του 2010, θα «έβαζε λουκέτο» και στα 38 καταστήματα που πρόλαβε να ανοίξει στην Ελλάδα; (Σχετικό άρθρο μας 9/11/2010 Aldi Ελλάς: 700 εργαζόμενοι επιμένουν να λάβουν μια πειστική απάντηση για την πρωτοφανή για την Aldi, απόφαση αποχώρησης από την Ελλάδα).
Το γεγονός όμως αυτό, (είναι πρωτοφανές στην «παγκόσμια» δραστηριότητα της Aldi αφού δεν έχει αποχωρήσει ποτέ από μια αγορά στην οποία επέλεξε να εγκατασταθεί), δεν είναι το μόνο που δεν θα μπορούσε κανείς να φανταστεί. Όταν ανακοινώθηκε η αποχώρηση της Aldi από την Ελλάδα είχαμε υποθέσει πως αυτό αποτελεί το καλύτερο δώρο στον μεγαλύτερο ανταγωνιστή της, την Lidl (Σχετικό άρθρο μας 17/8/2010 Aldi: Η αποχώρηση από την Ελλάδα, ένα μοναδικό δώρο στην Lidl, τον μεγαλύτερο ανταγωνιστή της). Οι εξελίξεις φαίνεται να μας δικαιώνουν:
Η Aldi στο τέλος του χρόνου «έβαλε λουκέτο» σε όλα τα καταστήματα που λειτουργούσε στην Ελλάδα απολύοντας περισσότερους από 650 εργαζόμενους με «ικανοποιητικές» αποζημιώσεις – όσο «ικανοποιητικές» και να θεωρούνται αποζημιώσεις που στερούν από εργαζόμενους μια «καλή δουλειά».
Στην Aldi παραμένουν σήμερα, μέχρι να εκκαθαριστούν όλες ανεξαιρέτως οι εκκρεμότητες – με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε απαιτούμενο χρόνο, 30 περίπου διοικητικοί υπάλληλοι που έχουν συγκεντρωθεί στο logistic center των 54.000 τ.μ. στην Βόρεια Ελλάδα το οποίο αποτελεί ένα πραγματικό «έργο τέχνης» που σχεδιάστηκε και δημιουργήθηκε όχι μόνο για τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς αλλά και για τις μελλοντικές ανάγκες επέκτασης του Ομίλου στις γειτονικές Βαλκανικές χώρες. Το κέντρο αυτό θεωρείται το πιο σύγχρονο και το καλύτερο που έχει δημιουργήσει ποτέ ο Όμιλος στις χώρες που δραστηριοποιείται.
Την ευκαιρία της αποχώρησης της Aldi από την Ελλάδα δεν θα μπορούσε να μην εκμεταλλευτεί η Lidl (δεύτερη σε κύκλο εργασιών αλυσίδα λιανικής της χώρας μας) και ταυτόχρονα ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής της Aldi.
Στις 3 Ιανουαρίου 2011 αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της Επιτροπής Ανταγωνισμού «Δημόσια ανακοίνωση συγκέντρωσης επιχειρήσεων» του άρθρου 4β παρ. 6 του ν. 703/77, όπως ισχύει.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση (24/12/2010) η Lidl Ελλάς θα αποκτήσει 10 ακίνητα (οικόπεδα με ή χωρίς κτίσμα) της Aldi Ελλάς και θα υπεισέλθει ως μισθώτρια σε δύο συμβάσεις μίσθωσης ακινήτων, με όρους που δεν είναι ακόμα γνωστοί. Το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης έχει ως εξής:
ΔΗΜΟΣΙΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
(άρθρο 4β παρ. 6 του ν. 703/77, όπως ισχύει)
1. Στις 24 Δεκεμβρίου 2010 γνωστοποιήθηκε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού η συναλλαγή με την οποία η εταιρεία ΛΙΝΤΛ ΕΛΛΑΣ & ΣΙΑ Ο.Ε. (14ο χλμ Θεσσαλονίκης Μηχανιώνας, 57001 Θέρμη) (εφεξής "LIDL") προτίθεται να αποκτήσει την κυριότητα δέκα ακινήτων (οικοπέδων με ή χωρίς κτίσμα) από την εταιρεία ALDI ΕΛΛΑΣ SUPERMARKET Ε.Ε. (ΒΙ.ΠΕ. Σίνδου Ο.Τ. 31, 57022 Σίνδος, Θεσσαλονίκη) (εφεξής "ALDI") και να υπεισέλθει ως μισθώτρια σε δύο συμβάσεις μίσθωσης ακινήτων της ALDI.
2. Οι επιχειρηματικές δραστηριότητες των μερών είναι:
(i) Η LIDL είναι ομόρρυθμη εταιρεία που δραστηριοποιείται στον κλάδο λιανικής πώλησης ειδών σουπερμάρκετ και αποτελεί μέρος του γερμανικού ομίλου LIDL. Διατηρεί εκπτωτικά καταστήματα, τα οποία διαθέτουν περιορισμένο αριθμό προϊόντων, τα οποία συνίστανται κυρίως σε συσκευασμένα είδη τροφίμων και ξηρά προϊόντα.
(ii) Η ALDI αποτελεί μέρος του γερμανικού ομίλου ALDI και, στα ακίνητα τα οποία προτίθεται να εξαγοράσει η LIDL, λειτουργούσε, μέχρι πρότινος, εκπτωτικά καταστήματα λιανικής πώλησης ειδών διατροφής.

Δύο μέρες μετά, (5 Ιανουαρίου 2011) σε ανακοίνωση που εξέδωσε η Lidl Ελλάς αναφέρεται η απόφαση του Ομίλου να αυξήσει τα καταστήματα του στην Ελλάδα από 206 σε 220 με μια επένδυση που θα ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια Ευρώ μέσα στο 2011. Το πλήρες κείμενο της σχετικής ανακοίνωσης, έχει ως εξής:
Νέες Επενδύσεις σχεδιάζει η LIDL για το 2011
H Lidl είναι μια Εταιρία λιανικού εμπορίου που έχει παρουσία σε κάθε περιοχή της Ελλάδας και συνεχίζει την εξάπλωσή της στα βασικότερα χωροταξικά σημεία. Η Εταιρία είναι σε συνεχή ανάπτυξη ώστε να μπορεί να βρίσκεται κοντά σε όλους τους πελάτες της.
Εκτός από τα καταστήματα που έχει η Lidl στην Ελλάδα, που αυτή τη στιγμή αριθμούν τα 206, οι βασικότερες προτεραιότητες των επενδύσεων που έχουν δρομολογηθεί για το 2011 αφορούν τόσο στη λειτουργία νέων καταστημάτων όσο και στην ανακαίνιση υφιστάμενων καταστημάτων. Μέχρι και το τέλος του 2011, η Lidl έχει ως στόχο να λειτουργήσει στην Ελλάδα 220 καταστήματα. Το συνολικό ποσό επένδυσης που αφορά στην ανάπτυξη της για το 2011 θα ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια ευρώ.
Ιδιαίτερα σε αυτή την περίοδο που διανύουμε, πολύ σημαντικό είναι να τονιστούν οι εκατοντάδες θέσεις εργασίες που προσφέρει η Εταιρία σε τοπικούς υπεργολάβους, κατασκευαστές και άλλους τεχνίτες για την κατασκευή νέων καταστημάτων αλλά και για τον εκσυγχρονισμό των παλιών. Για το 2011, η Lidl θα προβεί σε 35 εκσυγχρονισμούς, μια επένδυση που θα ξεπεράσει τα 12.000.000 ευρώ. Στο πλάνο εκσυγχρονισμού περιλαμβάνονται εσωτερικές κι εξωτερικές εργασίες, όπως αλλαγές σε πλακάκια δαπέδου χώρου πώλησης, κουζίνες, μπάνια, ψευδοροφές, στέγαστρα, καθώς επίσης, και εργασίες πλήρους αποκατάστασης του περιβάλλοντος χώρου, φύτευσης, όψης, φωτισμού.
Με τον εκσυγχρονισμό των καταστημάτων και την αντικατάσταση από υλικά και τεχνολογία αιχμής, η Εταιρία συμβάλλει και στην εξοικονόμηση ενέργειας καθώς, λόγω καινούριου τεχνικού εξοπλισμού, καταναλώνει πολύ λιγότερη ενέργεια από ότι πριν. Οι εκσυγχρονισμοί έχουν ως στόχο τη δημιουργία ενός καλύτερου και πιο ευχάριστου περιβάλλοντος τόσο για τους πελάτες μας όσο και για τους υπαλλήλους των καταστημάτων μας. Το 2010 εκσυγχρονίστηκαν 20 υφιστάμενα καταστήματα και δαπανήθηκαν για το σκοπό αυτό 5.500.000 ευρώ. Η Lidl θα συνεχίσει με αποφασιστικότητα, επιμονή κι ευθύνη να βρίσκεται κοντά σε όλους τους πελάτες της για να προσφέρει ποιότητα χωρίς συμβιβασμό σε σταθερά χαμηλές τιμές.
Υπενθυμίζεται ότι η Lidl Ελλάς έχει ξεκινήσει από πέρσι την δημιουργία ενός νέου μοντέλου ανάπτυξης που έχει ακολουθήσει με μεγάλη επιτυχία στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται : Τα καταστήματα γειτονιάς, ένα πολύ χρήσιμο «εργαλείο» ανάπτυξης σε πυκνοκατοικημένες περιοχές των μεγάλων πόλεων.
Η αξιοποίηση της ευκαιρίας που προσφέρει η αποχώρηση της Aldi από την Ελλάδα, αναμένεται να «εδραιώσει» την (δεύτερη) θέση της Lidl στην Ελληνική αγορά με την διεύρυνση των καταστημάτων της στα μεγάλα αστικά κέντρα αλλά και στην περιφέρεια. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει την άποψη που είχαμε διατυπώσει παλαιότερα (Σχετικό άρθρο μας 23/7/2010 Top 10 : Οι δέκα μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής και χονδρικής της χώρας μας - Αναμένονται εξελίξεις για Aldi και Ατλάντικ που θα αλλάξουν τα σημερινά δεδομένα) ότι η οικονομική κρίση δεν δημιουργεί μόνο προβλήματα αλλά και ευκαιρίες – ιδίως για όσους έχουν την δύναμη και την πρόνοια να τις αξιοποιήσουν!
Λεωνίδας Κουμάκης*
13 Ιανουαρίου 2011
kb@kbanalysis.com
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Αγοράζουμε Ελληνικά:
Μπορούμε να ξεπεράσουμε την κρίση – είναι στο χέρι μας!