ECONOMICS - INDUSTRY & TRADE - EXPORT MARKETS   [Αρχική Σελίδα]










Top 5 αλυσίδες λιανικής & χονδρικής: Ποιους επηρέασε η οικονομική κρίση το 2009 και ποιοι συνέχισαν την αναπτυξιακή τους πορεία.

 

 

 

 

                              

 

Η οικονομική κρίση που πλήττει την Ελλάδα δεν μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστες τις αλυσίδες λιανικής και χονδρικής πώλησης που λειτουργούν στην χώρα μας. Υπάρχουν όμως και ορισμένες αλυσίδες που φαίνεται να μην επηρεάζονται από την οικονομική κρίση σημειώνοντας αύξηση του κύκλου εργασιών τους ή των προ φόρων κερδών τους. 

 

Η αναλυτική εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών κατά την διάρκεια του 2009, όπως αποτυπώνονται στους δημοσιευμένους ισολογισμούς, έχει ως εξής:

 

 

 

 

Carrefour Μαρινόπουλος: Σταθερά στην πρώτη θέση

 

Η πρώτη σε πωλήσεις αλυσίδα της χώρας μας, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του 2008, ήταν ο Όμιλος Carrefour Μαρινόπουλος. (Σχετικά με τον διεθνή Όμιλο Carrefour διαβάστε το άρθρο μας Όμιλος Carrefour: Προβληματισμοί για την πορεία του 2009, νέο προωθητικό πρόγραμμα με πρωταγωνιστή τον πελάτη και η τύχη μας Dia στην Ελλάδα. ).

 

Το 2009 ο Όμιλος είχε μείωση των συνολικών πωλήσεων του στην Ελλάδα κατά 3%: 1,934 εκ. Ευρώ το 2009 έναντι 1,994 εκ. Ευρώ το 2008 αλλά τα προ φόρων κέρδη του σημείωσαν δραματική πτώση κατά 75%: 6,2 εκ. Ευρώ το 2009, έναντι 25,1 εκ. Ευρώ το 2008!

 

Στα παραπάνω αποτελέσματα δεν συμπεριλαμβάνεται η Dia Hellas (389 εκ. κύκλος εργασιών το 2008) – όπως έχει γίνει γνωστό εχει αποφασιστεί η σταδιακή μετατροπή των καταστημάτων της σε «Carrefour Μαρινόπουλος» ή «Carrefour Express».

 

Ο Όμιλος Carrefour Μαρινόπουλος στις 31.12.2009 λειτουργούσε συνολικά 496 καταστήματα εκ των οποίων 236 για δική του εκμετάλλευση (28 Yπερμάκετ, 196 Σουπερμάρκετ και 12 5΄Λεπτά Μαρινόπουλος) και 260 μέσω εκμετάλλευσης FRANCHISE (23 Σουπερμάκετ, 66 5΄ Λεπτά Μαρινόπουλος, 80 ΟΚ ANY TIME MARKET/S και 91 SMILE).

 

Μια πιο προσεκτική ματιά στα οικονομικά στοιχεία του πρώτου Ομίλου της χώρας μας δείχνει ότι:

 

Το κόστος πωληθέντων ήταν 78,27% (78,36% 2008) και το μικτό περιθώριο κέρδους 21,72% (21,63% 2008) του κύκλου εργασιών.

 

Τα έξοδα διοικητικής λειτουργίας ήταν 4,83% (3,68% στο 2008) και τα έξοδα διάθεσης ήταν 17,4% (17,14% στο 2008) του κύκλου εργασιών.

 

Από τα αποτελέσματα (λειτουργικά κέρδη) εκμετάλλευσης ποσού € 15.542.478 αφαιρέθηκε χρηματοοικονομικό κόστος συνολικού ποσού € 9.333.560 και τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε € 6.208.918.

Από το ποσό αυτό αφαιρέθηκε ποσό € 5.888.505 που αφορά φόρους εισοδήματος και έτσι το καθαρό αποτέλεσμα ανήλθε στο ποσό των € 320.413, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι το ύψος των αποσβέσεων για τη χρήση 01.01.09 έως 31.12.09 ανήλθε στο ποσό των  36.721.762 Ευρώ. 

 

 

 

 

Lidl Hellas: Πολύ πιθανό στην δεύτερη θέση με συνεχή ανάπτυξη

 

Υπολογίζεται ότι η δεύτερη σε μέγεθος αλυσίδα λιανικής της χώρας μας είναι η Γερμανική Lidl (Σχετικά με τον Γερμανικό όμιλο, διαβάστε το άρθρο μας Lidl / Όμιλος Schwarz: Ακόμα και οι γίγαντες μπορεί να κλονιστούν…).

 

Η Lidl, όπως άλλωστε και ο κυριότερος ανταγωνιστής της εντός και εκτός Γερμανίας (η Aldi),  δεν δημοσιεύουν ενοποιημένους ισολογισμούς – αντίθετα, μέσα από ένα πλήθος Ομόρρυθμων Εταιριών καθιστούν ιδιαίτερα δύσκολη την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων όσον αφορά τα οικονομικά τους αποτελέσματα ή τα διάφορα οικονομικά τους μεγέθη.

 

Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες της μεγάλης Γερμανικής εφημερίδας Lebensmittel Zeitung, ο κύκλος εργασιών της Lidl στην Ελλάδα το έτος 2008 ήταν της τάξεως του 1,8 εκ. Ευρώ γεγονός που την κατατάσσει στην δεύτερη θέση της ελληνικής αγοράς, αν και δεν λείπουν οι εκτιμήσεις για χαμηλότερο τζίρο με βάση τον αριθμό των καταστημάτων της που λειτουργούν στην Ελλάδα. Για την οικονομική εξέλιξη του  2009 μέχρι στιγμής μόνο υποθέσεις μπορούν να γίνουν, αλλά θεωρείται πολύ πιθανό η Γερμανική αλυσίδα να βρέθηκε και το 2009 στην δεύτερη θέση της ελληνικής αγοράς κυρίως λόγω της διαφοράς που την χωρίζει από την επόμενη αλυσίδα (ΑΒ Βασιλόπουλος), σύμφωνα πάντα με τις πληροφορίες της L/Z.

 

Πάντως είναι πολύ πιθανό το 2009 να δημιουργήθηκαν ορισμένα προβλήματα στην ανάπτυξη της αλυσίδας στην Ελλάδα για πολύ εξειδικευμένους λόγους: Η οικονομική ύφεση που πλήττει την χώρα μας, σε συνδυασμό με την έντονη αντίδραση που παρατηρήθηκε από την αρνητική δημοσιότητα της Ελλάδος στην Γερμανία (δημοσιεύματα Focus, Bild κ.α.) και την προσβλητική συμπεριφορά της Γερμανικής πολιτικής ηγεσίας για εσωτερικές, μικροκομματικές σκοπιμότητες, είναι πιθανό να επηρέασαν αρνητικά την πορεία της αλυσίδας στην χώρα μας παρά την συνεχή επέκτασή της.

 

Είναι πάντως αξιοσημείωτο πως η αλυσίδα υιοθετεί περισσότερα ελληνικά προϊόντα μέσα στο πρόγραμμα που διαθέτει από τα ράφια της, εν όψει της ολοένα και μεγαλύτερης επιμονής των Ελλήνων καταναλωτών σε προϊόντα που παράγονται στην χώρα μας σαν το πιο απλό και αποτελεσματικό «όπλο» αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης που μας έχει σύρει στην «θανατηφόρα αγκαλιά» του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. (Σχετικό άρθρο μας Προτιμάτε με επιμονή προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα: Η πιο απλή και πρακτική λύση στα οικονομικά προβλήματα της χώρας μας! ).

 

Όσον αφορά τα συνολικά καταστήματα της Lidl που λειτουργούν στην Ελλάδα, υπολογίζονται σε «περισσότερα από 200», σύμφωνα με περσυνή προκήρυξη της εταιρίας για νέες θέσεις εργασίας, ενώ συνεχίζεται η σταδιακή επέκτασή της στην χώρα μας με νέα καταστήματα. Φέτος τον Μάρτιο λειτούργησε στην Θεσσαλονίκη το 16ο τοπικό κατάστημά της και στο τέλος Μαΐου 2010 το νέο κατάστημα στον Νέο Κόσμο (Αθήνα). Παράλληλα, πειραματίζεται και σε ένα καινούργιο τύπο καταστημάτων γειτονιάς προκειμένου να αυξήσει ακόμα περισσότερο το σημαντικό μερίδιο αγοράς που διαθέτει στην χώρα μας.

 

 

 

ΑΒ Βασιλόπουλος, στην τρίτη θέση με ισχυρούς ρυθμούς επέκτασης

 

 

Η τρίτη σε μέγεθος αλυσίδα της χώρας μας είναι η ΑΒ Βασιλόπουλος (Για την ιστορία της αλυσίδας διαβάστε το άρθρο μας ΑΒ Βασιλόπουλος: Ο Κωνσταντίνος Μαχαίρας συνεχίζει την μεγάλη παράδοση….).

 

Η ΑΒ Βασιλόπουλος το 2009, σε αντίθεση με πολλούς από τους ανταγωνιστές της, είχε μια καλή χρονιά όπως αυτή αποτυπώνεται στα οικονομικά αποτελέσματα που δημοσιεύτηκαν πρόσφατα:

 

Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της αλυσίδας αυξήθηκε κατά 10,2% σε 1.437,1 εκατ. Ευρώ (από 1.337,1 εκατ. Ευρώ το 2008). Η αύξηση αυτή οφείλεται (κυρίως) στην συνεισφορά των νέων καταστημάτων της αλυσίδας που λειτούργησαν ή ενσωματώθηκαν στις ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις κατά την διάρκεια του 2009, όπως η θυγατρική «ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ ΚΟΡΥΦΗ Α.Ε. » και η εξαγορασθείσα  «ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ M.E.Π.Ε. και ΣΙΑ Ε.Ε.»

 

Το ενοποιημένο μικτό κέρδος αυξήθηκε κατά 15,7% σε 350,1 εκατ. Ευρώ, ενώ οι ενοποιημένες λειτουργικές δαπάνες ανήλθαν σε 299,0 εκατ. Ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 13,4%. Η αύξηση αυτή αντανακλά τις επενδύσεις για την ανακαίνιση και την αναβάθμιση των παλαιότερων καταστημάτων της αλυσίδας.

 

Τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 88,9 εκατ. Ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 26,0% γεγονός που οφείλεται κυρίως στην βελτίωση των περιθωρίων μικτού κέρδους. Για τον ίδιο λόγο τα λειτουργικά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 58,9 εκατ. Ευρώ, αυξημένα κατά 28,0% σε σχέση με το 2008.

 

Τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 52,2 εκατ. Ευρώ από 41,0 εκατ. Ευρώ το 2008 και τα ενοποιημένα κέρδη μετά φόρων σημείωσαν ελαφρά υποχώρηση σε 32,6 εκατ. Ευρώ έναντι 32,7 εκατ. Ευρώ το 2008.

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την 31.12.2009 ο όμιλος «ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ» λειτουργούσε συνολικά 216 καταστήματα (167 καταστήματα λιανικής, 10 cash-and-carry, 39 καταστήματα δικαιόχρησης/ franchising) και απασχολούσε 9.586 εργαζόμενους.

 

Το 2010 ο Όμιλος σχεδιάζει την επιτάχυνση της ανάπτυξής του με την προσθήκη 13 έως 18 νέων καταστημάτων στο δίκτυό του, συμπεριλαμβανομένων των καταστημάτων του δικτύου δικαιόχρησης / franchising. Εξ άλλου ένα από τα νέα καταστήματα του Ομίλου θα είναι και το πρώτο εξ ολοκλήρου πράσινο Super Market, πρωτοποριακό για τα ελληνικά αλλά και τα διεθνή δεδομένα.

 

Τέλος, σημειώνεται ότι ο Βελγικός Όμιλος Delhaise με την από 12 Μαρτίου 2010 δημόσια πρόταση για την απόκτηση του συνόλου των κοινών ονομαστικών  μετοχών της ΑΒ Βασιλόπουλος, αποκτά πλέον το σύνολο των κοινών ονομαστικών μετοχών της αλυσίδας με τίμημα 35,73 Ευρώ ανά μετοχή τοις μετρητοίς. Για την υποβολή της πρότασης και την απόκτηση του «Δικαιώματος Εξαγοράς», στις 11 Μαρτίου 2010 η Delhaise κατείχε άμεσα 11.459.593 Μετοχές, οι οποίες αντιπροσωπεύουν ποσοστό περίπου 90,001% του συνολικού καταβεβλημένου μετοχικού κεφαλαίου και των δικαιωμάτων ψήφου της εταιρείας.  Η δημόσια πρόταση αφορά στην απόκτηση όλων των Μετοχών που δεν κατείχε η Delhaise  κατά την 11η Μαρτίου 2010, δηλαδή 1.273.127 Μετοχές που αντιπροσωπεύουν ποσοστό περίπου 9,99% του συνολικού καταβεβλημένου μετοχικού κεφαλαίου & των δικαιωμάτων ψήφου της Εταιρείας.                                           

 

 

 

 

 

Σκλαβενίτης, στην τέταρτη θέση ξεπερνώντας το 1,1 δις

 

Η τέταρτη σε μέγεθος αλυσίδα λιανικής της χώρας μας και η πρώτη καθαρά ελληνική είναι η Σλαβενίτης (Για την ιστορία της εταιρίας διαβάστε το άρθρο μας Σκλαβενίτης: Η δεύτερη γενιά της οικογένειας τα πάει εξ ίσου καλά, αν όχι καλύτερα …).

 

Την τριετία 2007, 2008, 2009 η αύξηση του τζίρου της «Σκλαβενίτης» είναι συνεχής, παρά την αρνητική οικονομική συγκυρία του 2009:

 

Το 2008 +13,3% σε σχέση με το 2007 (1.088 εκ. Ευρώ, έναντι 912,488 εκ. Ευρώ) και το 2009 +6% σε σχέση με το 2008  (1.153 εκ Ευρώ έναντι 1.088 εκ. Ευρώ). 

 

Το 2009 το μικτό κέρδος αυξήθηκε κατά 6,61% σε 286,8  εκατ. Ευρώ, ενώ οι  λειτουργικές δαπάνες ανήλθαν σε 249,5 εκατ. Ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 8,1%.

 

Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 22,5 εκατ. Ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 41,28% (άλλο ένα +20% είχαν αυξηθεί την προηγούμενη οικονομική χρήση 2008 – από 13,357 εκ. το 2007 σε 15,967 εκ. το 2008). 

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την 31.12.2009 η Σλαβενίτης λειτουργούσε 72 καταστήματα – όλα στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής - και απασχολούσε 7.031 εργαζόμενους.

 

Σήμερα η αλυσίδα διαθέτει στο δίκτυο της 72 καταστήματα – όλα στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής και απασχολεί περισσότερους από 7.090 εργαζόμενους 

 

 

 

Βερόπουλος, στην πέμπτη θέση με θετικό πρόσημο αλλά μείωση κερδών

 

Η πέμπτη σε μέγεθος αλυσίδα λιανικής της χώρας μας, η οποία συμπληρώνει τον πίνακα των Top-5,  είναι η Βερόπουλος (Για την ιστορία της εταιρίας διαβάστε το άρθρο μας Βερόπουλος: Μια ιστορία που ξεκίνησε τον 19ο αιώνα και συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας… ).

 

Σε επίπεδο Ομίλου Εταιριών Βερόπουλου (περιλαμβάνει τις εταιρίες «Αφοι Βερόπουλοι», «Ψυγεία Αθηνών», «Χαλκιαδάκης», «Veropoulos Dooel», «Veropoulos DOO», «Αχαϊκά Κτήρια Επενδύσεων» και «Τροφίνο») ο συνολικός κύκλος εργασιών  «αγγίζει» το 1 δις Ευρώ (991,2 εκατ. Ευρώ το 2009, +0,8% σε σχέση με το 2008 και κύκλο εργασιών 983,5 εκ. Ευρώ) από τα οποία τα 53,6 εκ. Ευρώ (+2,5% σε σχέση με το 2008) προέρχονται από τα Σκόπια και 38,5 εκ. Ευρώ από την Σερβία (-5,5% σε σχέση με το 2008).

 

Πάντα σε επίπεδο Ομίλου Εταιριών Βερόπουλου τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν κατά 31,12% στα 2,974 εκατ. Ευρώ έναντι 4,318 εκατ. Ευρώ της προηγούμενης χρήσης του 2008.  Τα κέρδη πάντως μετά από φόρους για το 2009 διαμορφώθηκαν  σε 741.074 Ευρώ έναντι ζημιών (46.551 Ευρώ) της αμέσως προηγούμενης χρήσης.

 

Ο Όμιλος Βερόπουλου λειτουργεί 228 συνολικά καταστήματα εκ των οποίων τα 99 στην Αττική, τα 87 σε δεκάδες αστικά κέντρα της περιφέρειας (σε 13 από τα καταστήματα αυτά λειτουργούν και πρατήρια βενζίνης), 31 καταστήματα στην Κρήτη με την επωνυμία «Χαλκιαδάκης», 8 καταστήματα στα Σκόπια με την επωνυμία «VERO» και 3 Υπέρ-Μάρκετ στην Σερβία με την επωνυμία «Super VERO».

 

Σε «εθνικό» επίπεδο μητρικής εταιρίας, την τριετία 2007, 2008, 2009 η αλυσίδα σημείωσε συνεχή αύξηση του τζίρου της παρά την αρνητική οικονομική συγκυρία του 2009:

 

Το 2008 +10% σε σχέση με το 2007 (711,380 εκ. Ευρώ, έναντι 647,481 εκ. Ευρώ) και το 2009 +2,6% σε σχέση με το 2008  (729,856 εκ Ευρώ έναντι 711,380 εκ. Ευρώ). 

 

Το 2009 το μικτό κέρδος αυξήθηκε κατά 2,94% σε 164,3  εκατ. Ευρώ, ενώ οι  λειτουργικές δαπάνες ανήλθαν σε 163,2 εκατ. Ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 3,1%.

 

Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 1,9 εκατ. Ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 52,13% (άλλο ένα -42% είχαν μειωθεί την προηγούμενη οικονομική χρήση 2008, από 6,923 εκ. Ευρώ το 2007 σε 3,992 εκ. Ευρώ το 2008). 

 

Σήμερα ο «Όμιλος Σούπερ Μάρκετ Βερόπουλος» απασχολεί 6.000 εργαζόμενους .

 

Αυτή είναι μια συνοπτική εικόνα των μεγεθών και της εξέλιξης των «Top-5» αλυσίδων λιανικής της χώρας μας  (με τον συνυπολογισμό και της Lidl) – σύντομα θα ακολουθήσει ο πίνακας των επόμενων 5 αλυσίδων που συμπληρώνουν τον κατάλογο των «Top-10».

 

Λεωνίδας Κουμάκης*

30 Ιουνίου 2010

kb@kbanalysis.com 

 

  

 

 *Ο Λεωνίδας Κουμάκης, γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και επί τρεις δεκαετίες, με την ιδιότητα του Διευθυντού Εξαγωγών Ελληνικής Οινοβιομηχανίας, ταξίδευσε στις 4 από τις 5 ηπείρους του πλανήτη μας, δημιουργώντας ένα εκτεταμένο δίκτυο διανομής σε 32 χώρες. Είναι συγγραφέας των βιβλίων «Το Θαύμα-Μια πραγματική ιστορία» (1992, η τέταρτη έκδοση το 2008) και «Ματιές στις ρίζες του Ελληνισμού» (1997).   

 

 

 



Βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον;

 Επιστροφή
 

 
© Copyright 2005-2012 K&B Analysis ΕΠΕ. Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναδημοσίευση / αναπαραγωγή περιεχομένων του παρόντος website με οποιοδήποτε τρόπο χωρίς προηγούμενη έγγραφη άδεια των εκδοτών.