ECONOMICS - INDUSTRY & TRADE - EXPORT MARKETS   [Αρχική Σελίδα]










Αναψυκτικά: Η Ελληνική αγορά διαφοροποιείται, αργά αλλά σταθερά, από την «κυριαρχία» δύο μεγάλων πολυεθνικών.

  

        

 

Τα αναψυκτικά (πορτοκαλάδα, λεμονάδα, γκαζόζα, όλα όσα αποτελούν την κατηγορία cola και άλλα πολλά),  αποτελούν τα ποτά εκείνα που λατρεύουμε από μικρά παιδιά και ας ακούμε συνεχώς διάφορες «παραινέσεις» να αποφεύγουμε την (υπερ) κατανάλωση τους  γιατί (τάχα) παχαίνουν ή καταστρέφουν τα δόντια ή προκαλούν οστεοπόρωση ή αφυδάτωση ή κυτταρίτιδα κ.α.

Όλες αυτές οι υπερβολές  αποκτούν κάποια στοιχειώδη αξία όταν αποτελούν την  βάση κάθε κακής διατροφής η οποία όμως ισχύει για χιλιάδες άλλα τρόφιμα ή ποτά: Στην περίπτωση όμως των αναψυκτικών μια ισορροπημένη διατροφή είναι αδύνατο να μην συμπεριλαμβάνει και την κατανάλωση τους! Ιδιαίτερα στην χώρα μας στην οποία η ευλογημένη και γόνιμη Ελληνική γη προσφέρει πλούσια δώρα από διάφορα προϊόντα τα οποία αποτελούν την βάση των περισσοτέρων Ελληνικών αναψυκτικών: Το πορτοκάλι (πλούσιο σε βιταμίνη C), το θαυματουργό λεμόνι (ιδανικό φάρμακο για πλήθος προβλημάτων υγείας), το βύσσινο με την υψηλή περιεκτικότητα του (πολύτιμου για τον οργανισμό μας) σίδηρου, το μήλο (ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό κάνει πιο πέρα), το ροδάκινο και τόσα άλλα!

Στον πίνακα που ακολουθεί παρατίθενται στοιχεία παραγωγής, πωλήσεων και αξίας αναψυκτικών σε 4 διαφορετικές κατηγορίες, όπως προκύπτουν από τους πίνακες της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής:

 

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ (Έτος 2009)

 

Λίτρα Παραγωγή

Λίτρα Πωλήσεις

Αξία (Ευρώ) Πωλήσεων

Αξία ανά Λίτρο

Αριθμός Επιχ/σεων

Γκαζόζες

28.664.062

30.125.920

25.638.411

 0,85 Ε

18

Πορτοκαλάδες

91.150.212

113.982.914

83.264.724

0,73

20

Λεμονάδες

24.379.587

25.465.741

22.232.890

0,87

18

Coca-Cola & λοιπά

335.007.803

373.349.691

388.752.443

1,04

16

ΣΥΝΟΛΑ

479.201.664

 

542.924.266

 

519.888.468

 

-

-

Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ, Επεξεργασία στοιχείων: Λ. Κουμάκης

 

Για το 2010 (τα αντίστοιχα του παραπάνω πίνακα αποτελέσματα θα δημοσιοποιηθούν στο τέλος του 2011) οι Δείκτες οικονομικής δραστηριότητας που καταγράφονται σε μηνιαία βάση από την Ελληνική Στατιστική Αρχή δείχνουν αύξηση της συνολικής παραγωγής στην (μικτή) κατηγορία Νερά – Αναψυκτικά (Κλάση 11071) κατά 4,32%  (περίοδος Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2010).

Αντίθετα για το πρώτο εξάμηνο του 2011 οι Δείκτες οικονομικής δραστηριότητας που καταγράφονται σε μηνιαία βάση από την Ελληνική Στατιστική Αρχή δείχνουν συγκράτηση στα ίδια ακριβώς περσινά επίπεδα (+0,09) παρά την οικονομική κρίση και την συρρίκνωση των καταναλωτικών δαπανών.

Εν τούτοις η αύξηση του ΦΠΑ σε 23% από την 1η Σεπτεμβρίου 2011 στα αναψυκτικά και στους χυμούς φρούτων – Πολ. 1182/26.8.2011, θεωρείται βέβαιο πως θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στις συνολικές πωλήσεις και μάλιστα σε μια περίοδο που γίνονται σοβαρές προσπάθειες «συγκράτησης» των τιμών με πρωταγωνιστή τον Νο 1 του κλάδου (Coca-Cola Τρία Έψιλον) ο οποίος προχώρησε μόλις τον Μάρτιο 2011 σε μειώσεις τιμών (κυρίως στις οικογενειακές συσκευασίες) που φθάνουν μέχρι και το 8,4% σε 37 κωδικούς αναψυκτικών στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας Ευθύνης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης του υπουργού Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Μιχάλη Χρυσοχοϊδη (Το ράβε-ξήλωνε της Ελληνικής πολιτείας στην ιδανική του εφαρμογή!)

Όσον αφορά τις εξαγωγές, ο κλάδος των αναψυκτικών (Δασμολογική Κλάση 22.02.90 - Ποτά, μη αλκοολούχα - εκτός από νερό, χυμούς φρούτων ή λαχανικών και γάλα- ANAΨΥΚΤΙΚΑ) δεν έχει να επιδείξει ιδιαίτερες επιδόσεις. Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής στατιστικής αρχής την τελευταία διετία (2009 και 2010) η εικόνα καταγράφεται ως εξής:

 

ΣΥΝΟΛΑ ΕΞΑΓΩΓΩΝ

ΑΞΙΑ ΣΕ ΕΥΡΩ

ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΣΕ ΚΙΛΑ

ΕΤΟΣ 2009

21.752.491

53.307.584

ΕΤΟΣ 2010

 11.087.474 

15.175.040


Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ, Επεξεργασία στοιχείων: Λ. Κουμάκης, Επικαιροποίηση 11/2012

 

Η αγορά των αναψυκτικών στην χώρα μας κυριαρχείται από δύο μεγάλες πολυεθνικές οι οποίες ελέγχουν το 80% περίπου της Ελληνικής αγοράς. Η άνιση «κατανομή» του μεριδίου αυτού (68% περίπου Coca-Cola 3E, η οποία έχει και «ισχυρή δόση» Ελληνικών συμφερόντων, 12% περίπου Pepsico-HBH) προκαλεί «εμπορική αντιδικία» που εκκρεμεί εδώ και πολλά χρόνια ενώπιον της Επιτροπής Ανταγωνισμού (Βλπ. σχετικό άρθρο μας 9/10/2009 με τίτλο Coca Cola 3E – PepsiCo HBH: Μάχη γιγάντων ενώπιον της Επιτροπής Ανταγωνισμού, πράξη τρίτη).

Η μέση κατά κεφαλή κατανάλωση αναψυκτικών στην Ελλάδα εκτιμάται γύρω στα 20 λίτρα ετησίως χωρίς να υπάρχει όμως μια αναμφισβήτητη «μέτρηση», όταν στην Βρετανία με δυσμενέστερες κλιματολογικές συνθήκες είναι (τουλάχιστον) δεκαπλάσια. Το στοιχείο αυτό δείχνει τον δυναμισμό και την προοπτική του κλάδου παρά τις πολλές και σημαντικές «ιδιαιτερότητες» που τον χαρακτηρίζουν.

Ο ΣΕΒΑ (Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Αναψυκτικών), έχει σαν μέλη του μόνο έξη Εταιρίες οι οποίες όμως απασχολούν συνολικά πάνω από 6.000 εργαζόμενους: Coca-Cola 3E, Pepsico-HBH, ΕΨΑ ΑΕ, Π. Κουγιός ΑΒΕΕ, Αφοί Γ. Κουρτίδη και Ψυγεία Κλιάφα ΑΕ.

Όλες οι επιχειρήσεις – μέλη του ΣΕΒΑ αποτελούν συνεργάτες – διανομείς των δύο κορυφαίων εταιριών του κλάδου (εκτός από την ΕΨΑ), ενώ ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Παρασκευαστών Αναψυκτικών ο οποίος κάποτε αριθμούσε περισσότερα από 100 μέλη, σήμερα είναι αδρανοποιημένος αφού δεν απέμειναν περισσότερες από 10 έως 15 «ανεξάρτητες» εταιρίες αναψυκτικών σε ολόκληρο τον κλάδο.  Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΣΕΒΑ είναι ο Βασίλης Λώλας (Coca-Cola Ελληνική Εταιρεία Εμφιαλώσεως ΑΕ), αντιπρόεδρος ο Κίμων Μαλαταράς (Pepsico - HBH ABE), γενικός γραμματέας ο Νικόλαος Τσαούτος (ΕΨΑ ΑΕ), ταμίας ο Γιώργος Κουρτίδης (Αφοι Γ. Κουρτίδη ΑΕ) και μέλη οι κ.κ. Παντελής Κούγιος (Κούγιος Παντελής ΑΒΕΕ) και Κωνσταντίνος Κλιάφας (Ψυγεία Κλιάφα ΑΕ).

Εξετάζοντας τους ισολογισμούς των Βιομηχανιών αναψυκτικών διαπιστώνουμε πως οι κορυφαίες εταιρίες του κλάδου έχουν αξιόλογη μείωση των πωλήσεων τους με αποτελέσματα τα οποία (ίσως συγκυριακά) δεν είναι ικανοποιητικά. Αντίθετα, σε αρκετές (πολύ μικρότερες) Ελληνικές Βιομηχανίες Αναψυκτικών, με πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα εκείνα της «ΛΟΥΞ –Μαρλαφέκας ΑΒΕΕ», «Παντελής ΚΟΥΓΙΟΣ ΑΒΕΕ»,  «Αδελφοί Γεωργίου ΚΟΥΡΤΙΔΗ ΑΕ» παρουσιάζονται ικανοποιητικά αποτελέσματα αλλά και αντοχή απέναντι στην οικονομική κρίση. Ας ρίξουμε όμως μια ματιά στα οικονομικά στοιχεία των πιο σημαντικών Βιομηχανιών του κλάδου:

 

 

Coca-Cola Ελληνική Εταιρεία Εμφιαλώσεως Α.Ε. (ΑΡΜΑΕ 13630/06/Β/86/49)

 

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη

Καθαρά κέρδη προ φόρων 

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

    686.600.000

    314.200.000

  174.400.000

    525.000.000

2008

    714.100.000

    325.800.000

  173.600.000

    476.400.000

2009

    700.700.000

    329.600.000

  202.200.000

  1.051.000.000

2010

  609.000.000

  261.900.000

     -500.000

   529.200.000

Πίνακας: Λ. Κουμάκης - Πηγή: 3 Ε – Τα ποσά είναι στρογγυλοποιημένα 

Όπως είναι γνωστό η Coca-Cola Τρία Έψιλον (μέλος του ελληνικού πολυεθνικού Ομίλου Coca-Cola Hellenic, έναν από τους μεγαλύτερους –παγκοσμίως- εμφιαλωτές προϊόντων της The Coca-Cola Company) αποτελεί την μεγαλύτερη εταιρία παραγωγής και εμπορίας μη αλκοολούχων ποτών στην ελληνική αγορά.

 

Υπολογίζεται ότι κατέχει ένα σημαντικό μερίδιο της Ελληνικής αγοράς (68% περίπου),  δραστηριοποιείται (εκτός από την Ελλάδα) σε 27 ακόμα χώρες του κόσμου λειτουργώντας (συνολικά) 77 εργοστάσια. Στις 31/12/2010 απασχολούσε 43.189 εργαζόμενους (περισσότερο από το 98% των εργαζομένων προέρχεται από τις τοπικές κοινωνίες – χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται), διακινούσε 90 διαφορετικά, μη αλκοολούχα  brands με πωλήσεις που ξεπέρασαν τα 2,1 δισεκατομμύρια κιβώτια και καθαρά  έσοδα 6,794 δις Ευρώ (έτος 2010, +4% σε σχέση με το 2009). Με δυο λόγια μια από τις μεγαλύτερες Βιομηχανίες που λειτουργούν (ακόμα) στη χώρα μας, μια πολυεθνική που διαθέτει όμως «ισχυρή δόση» Ελληνικών συμφερόντων αφού το 30% της Coca-Cola Hellenic ελέγχεται από την οικογένεια Δαυίδ – Λεβέντη. Ανεξάρτητα από την (ικανοποιητική) πορεία του Ομίλου στο σύνολό του, η Ελληνική αγορά παρουσιάζει μια αργή «διολίσθηση» λόγω των υψηλών μεριδίων αγοράς που κατέχει η εταιρία, της οικονομικής κρίσης που περιορίζει τις καταναλωτικές δαπάνες αλλά και της ανόδου άλλων Ελληνικών εταιριών του κλάδου οι οποίες κερδίζουν, αργά αλλά σταθερά, μικρά «μερίδια αγοράς» στα διάφορα σημεία της χώρας μας.  

 

 

PEPSICO-HBH ΑΒΕ (ΑΡΜΑΕ 2486/04/Β/86/02)

 

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη

Καθαρά κέρδη προ φόρων 

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

 112.858.400

  53.953.797

      -83.854

   34.303.555

2008

 118.032.295

  55.623.650

      273.497

   39.779.188

2009

 125.586.362

  57.629.664

      310.524

   44.259.642

2010

106.203.692

  46.557.937

  -22.363.286

  68.677.841

 Πίνακας: Λ. Κουμάκης

 

Σε ανάλογη, αν όχι χειρότερη, κατάσταση βρίσκεται η Pepsico-ΗΒΗ η οποία κατέχει την δεύτερη θέση στην Ελληνική αγορά με πλήθος προϊόντων (αναψυκτικά, χυμοί, νερό, τσάι - στο κρύο τσάι ελέγχει το 68% περίπου της αγοράς με το Lipton Ice Tea κ.α.). Ανήκει στην δεύτερη μεγαλύτερη εταιρία τροφίμων-ποτών στον κόσμο, την PepsiCo με ετήσια έσοδα 60 δισ. Δολάρια περίπου και 285.000 εργαζομένους. Την τελευταία τετραετία η  PepsiCo-ΗΒΗ στην χώρα μας παρουσιάζει είτε ζημιές είτε μικρά (για το μέγεθός της) κέρδη. Η «απότομη» επιδείνωση των οικονομικών μεγεθών του 2010 (μείωση του κύκλου εργασιών κατά 15%, ζημίες 22,3 εκ. Ευρώ και το μεγαλύτερο σύνολο υποχρεώσεων στον μικρότερο κύκλο εργασιών της τελευταίας τετραετίας) οφείλονται στην μεγέθυνση των «δαπανών διάθεσης» της εταιρίας σε μια προσπάθεια να συγκρατήσει τα μερίδια αγοράς που διαθέτει στην Ελληνική αγορά με αυξημένες προωθητικές ενέργειες. Είναι πάντως άξιο προσοχής πως αρκετά από τα προϊόντα που διαθέτει στην Ελληνική αγορά εισάγονται έτοιμα από άλλα εργοστάσια εκτός Ελλάδος και φέρουν ΕΑΝ Barcode που δεν αρχίζει από 520 (ο κωδικός που σημαίνει πως ένα προϊόν είτε παράχθηκε, είτε συσκευάστηκε στην Ελλάδα). Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με το Νο1 της Ελληνικής αγοράς (Coca-Cola Τρία Έψιλον).  

 

ΛΟΥΞ ΜΑΡΛΑΦΕΚΑΣ ΑΒΕΕ (ΑΡΜΑΕ 38091/122/Β/97/15)

 

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη

Καθαρά κέρδη προ φόρων 

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

 15.797.737

  7.033.486

  2.495.165

   6.048.068

2008

 19.390.303

  8.182.036

  3.488.442

   8.308.519

2009

 19.401.952

  8.847.686

  3.489.591

  10.246.874

2010

19.416.525

  9.780.498

  2.908.798

 10.001.008

 Πίνακας: Λ. Κουμάκης -  Πηγή: ΛΟΥΞ

Μια Ελληνική εταιρία που κινείται ενάντια στο αρνητικό οικονομικό κλίμα των τελευταίων ετών με συνεχή βελτίωση σε όλα τα οικονομικά της μεγέθη (Βλπ. σχετικό άρθρο μας 28/6/2010 Αναψυκτικά Λουξ: Μια ελληνική «απάντηση» υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών – περισσότερες πληροφορίες στο ατομικό περίπτερο σε Αγγλικά και Ελληνικά που διατηρεί η Εταιρία στην Χ-Hellenica, την Διαρκή Έκθεση Ελληνικών Τροφίμων & Ποτών στο διαδίκτυο της ιστοσελίδας μας κάντε κλικ εδώ-) είναι η «ΛΟΥΞ-Μαρλαφέκας ΑΕ».

Σε μια αγορά που κυριαρχείται από τις δύο πρώτες (πολλαπλάσιου μεγέθους) εταιρίες, η «ΛΟΥΞ» καταφέρνει να βελτιώνει την παρουσία της με «όπλα» τα 100% ελληνικά προϊόντα τα οποία προσφέρει με ιδιαίτερη φροντίδα καταλαμβάνοντας δίκαια την τρίτη θέση στον κατάλογο των μεγαλύτερων εταιριών αναψυκτικών της χώρας μας.

Η «ΛΟΥΞ» (δεν αποτελεί μέλος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Αναψυκτικών) το 2009 κέρδισε το 1ο Βραβείο Επιχειρηματικότητας «ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΚΟΥΡΟΣ 2009» της Λέσχης Επιχειρηματικότητας ενώ φέτος (2011) εντάχθηκε στον ετήσιο οδηγό «Diamonds 2011 - Οι υγιέστερα αναπτυσσόμενες επιχειρήσεις στην περίοδο της κρίσης» της Τράπεζας Πληροφοριών Stat Bank, πληρώντας τα σημαντικότερα 10 οικονομικά κριτήρια που είχαν τεθεί μεταξύ των 3.500 μεγαλύτερων εταιρειών στην Ελλάδα, σχετικά με την αξιοπιστία και την υγιή τους πορεία. 

 

 

ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΚΟΥΓΙΟΣ ΑΒΕΕ (ΑΡΜΑΕ 12220/80/Β/86/183)

 

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη

Καθαρά κέρδη προ φόρων 

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

  10.024.351

   3.765.727

    1.033.759

   6.949.175

2008

  10.712.566

   4.002.051

      993.176

   7.310.278

2009

  10.814.728

   3.725.485

      735.898

   6.506.871

2010

  11.640.864

   3.777.574

      602.482

  7.560.861

 Πίνακας: Λ. Κουμάκης

 

Η Ροδίτικη Βιομηχανία Αναψυκτικών «Παντελής Κουγιός ΑΒΕΕ» η οποία ιδρύθηκε το 1967 δεν εμφιαλώνει μόνο δικά της αναψυκτικά,  χυμούς ή εμφιαλωμένο νερό, αλλά διακινεί στην Ρόδο και άλλα νησιά της Δωδεκανήσου και τα προϊόντα της Pepsi από το 1980. Τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει μια σταθερή ανάπτυξη με ικανοποιητικά κέρδη και κύκλο εργασιών που συνεχώς αυξάνεται. 

 

 

ΕΨΑ ΑΕ ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΩΝ & ΧΥΜΩΝ (ΑΡΜΑΕ 10349/32/Β/86/001)

 

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη

Καθαρά κέρδη προ φόρων 

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

 11.722.169

   5.088.822

  2.495.165

   6.173.115

2008

 11.793.469

   4.584.213

  3.488.442

   6.124.228

2009

 11.078.413

   4.241.692

     226.290

   6.052.825

2010

  9.727.432

  3.483.778

   -693.493

  7.035.561

 Πίνακας: Λ. Κουμάκης 

 

Η ιστορία της ΕΨΑ, με αφετηρία το 1924, είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τον Βόλο και την μεγάλη παραγωγή λεμονιών της περιοχής. Η οικογένεια Κοσμαδόπουλου υπήρξε ο δημιουργός της ΕΨΑ. Στην συνέχεια η Εθνική Τράπεζα ανέλαβε τις τύχες της επιχείρησης και από το 1969 μεταβιβάστηκε στους αδελφούς Μοσκαχλαΐδη και τον Νίκο Τσαούτο. Το 2001 η ΕΨΑ άλλαξε όλες τις συσκευασίες των προϊόντων της προσθέτοντας νέα προϊόντα στην παραγωγή της (νέκταρ πορτοκάλι, βυσσινάδα, τσάι με ροδάκινο κ.α.). Τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει μια σταθερότητα στον κύκλο εργασιών της στα επίπεδα των 11 εκ. Ευρώ, εκτός από την περσινή χρονιά που δεν «υστέρησε» μόνο σε κύκλο εργασιών αλλά εμφάνισε και ζημιές – για πρώτη φορά την τελευταία τετραετία.  

 

 

ΑΔΕΛΦΟΙ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΟΥΡΤΙΔΗ ΑΕ (ΑΡΜΑΕ 11056/59/Β/86/28)

 

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη

Καθαρά κέρδη προ φόρων 

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

   5.583.106

   1.413.278

      245.254

   2.060.650

2008

   6.475.767

   1.766.512

      306.103

   2.280.101

2009

   6.566.455

   1.748.394

      244.351

   2.094.853

2010

  6.140.625

   1.626.806

      207.506

  2.153.787

 Πίνακας: Λ. Κουμάκης

 

Το 1936 ο Γιώργος Κουρτίδης, πρόσφυγας από τις αλησμόνητες πατρίδες, έβαλε τα θεμέλια μιας επιχείρησης η οποία σήμερα διοικείται από την τρίτη γενιά της οικογένειας και έδρα τις Σέρρες. Με σήμα τα αναψυκτικά «Νέκταρ» προσφέρει στην Ελληνική αγορά 10 διαφορετικές γεύσεις που έχουν φανατικούς φίλους. Με «νοικοκυρεμένα» οικονομικά στοιχεία, η επιχείρηση αντιμετωπίζει με επιτυχία την κρίση που μαστίζει την χώρα μας, διανέμοντας επίσης (σε περιορισμένη έκταση) και τα προϊόντα της Coca-Cola Τρία Έψιλον 

 

Συμπέρασμα: Ένας κλάδος με σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης αν ληφθεί υπ΄ όψη η (ούτως ή άλλως) χαμηλή ετήσια κατά κεφαλή κατανάλωση που έχουμε στη χώρα μας παρά τις ιδιαίτερα ευνοϊκές κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν στην Ελλάδα κατά την διάρκεια ενός έτους. Ο κλάδος περιλαμβάνει την μεγαλύτερη εταιρία παραγωγής και εμπορίας μη αλκοολούχων ποτών στην ελληνική αγορά (και όχι μόνο) καθώς και την θυγατρική της δεύτερης μεγαλύτερης εταιρίας τροφίμων-ποτών σε ολόκληρο τον κόσμο, αφήνοντας περιορισμένο χώρο για τις λιγοστές επιχειρήσεις αναψυκτικών που απέμειναν ακόμα σε διάφορα σημεία της Ελλάδος.  Από το ενδεικτικό πάντως «δείγμα» με οικονομικά στοιχεία εταιριών του κλάδου την περίοδο 2007-2010, προκύπτει μια πολύ καλή εικόνα, με ικανοποιητικά κέρδη, χαμηλό μέσο όρο συνολικών υποχρεώσεων σε σχέση με τον κύκλο εργασιών καθώς και μια αξιόλογη ανάπτυξη των «μικρότερων» εταιριών του χώρου με αποτέλεσμα η Ελληνική αγορά να διαφοροποιείται, αργά αλλά σταθερά, από την «κυριαρχία» των δύο μεγάλων πολυεθνικών. 

 

Λεωνίδας Κουμάκης *

21 Σεπτεμβρίου 2011

kb@kbanalysis.com

 

 

 ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Βιλιάρδος

Η Κρίση των Κρίσεων

 

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγοράζουμε Ελληνικά:

Μπορούμε να ξεπεράσουμε την κρίση – είναι στο χέρι μας!

 

 

Αλυσίδες λιανικής, Εμφιαλωμένα νερά , Ελαιόλαδο, Κρασί, Μπύρα

 

 

*Ο Λεωνίδας Κουμάκης, γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και επί τρεις δεκαετίες, με την ιδιότητα του Διευθυντού Εξαγωγών Ελληνικής Οινοβιομηχανίας, ταξίδευσε στις 4 από τις 5 ηπείρους του πλανήτη μας, δημιουργώντας ένα εκτεταμένο δίκτυο διανομής σε 32 χώρες. Είναι συγγραφέας των βιβλίων «Το Θαύμα-Μια πραγματική ιστορία» (1992, η τέταρτη έκδοση το 2008) και «Ματιές στις ρίζες του Ελληνισμού» (1997).

 



Βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον;

 Επιστροφή
 

 
© Copyright 2005-2012 K&B Analysis ΕΠΕ. Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναδημοσίευση / αναπαραγωγή περιεχομένων του παρόντος website με οποιοδήποτε τρόπο χωρίς προηγούμενη έγγραφη άδεια των εκδοτών.