ECONOMICS - INDUSTRY & TRADE - EXPORT MARKETS   [Αρχική Σελίδα]










Ελλάδα: Οι 10 μεγαλύτερες Οινοποιίες της χώρας και οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στον κλάδο της Ελληνικής Οινοποιϊας.

 

 

 

 

Η κατάσταση στον χώρο της Ελληνικής Οινοποιίας επιδεινώθηκε δραματικά την χρονιά που πέρασε με αποτέλεσμα πολλές από τις περσινές Top-10 της Ελληνικής Οινοποιίας (βλέπε σχετικό άρθρο μας 25 Αυγούστου 2010 με τίτλο Ελληνική Οινοποιία: Οι 10 μεγαλύτερες εταιρίες του κλάδου, οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης και οι υποχρεώσεις μας σαν επαγγελματίες ή καταναλωτές) να αντιμετωπίσουν δραματικές απώλειες στον κύκλο εργασιών και στα κέρδη τους.

 

Η διαρκής συρρίκνωση της καταναλωτικής ζήτησης σαν συνέπεια της πρωτοφανούς, εδώ και δεκαετίες, ύφεσης που βιώνει η Ελληνική οικονομία είχε σαν αποτέλεσμα την καθίζηση των πωλήσεων ελληνικών κρασιών -κυρίως στην κατηγορία των «ακριβών» κρασιών- τόσο στην τεράστια αγορά των Σούπερ Μάρκετ, όσο και στην λεγόμενη «κρύα αγορά» της μαζικής εστίασης. Αντίστοιχα, οι εισαγωγές φτηνών χύμα (κυρίως από Ιταλία) ή άλλων εμφιαλωμένων κρασιών, παρουσιάζουν την ίδια, φθίνουσα εικόνα  εξ αιτίας τόσο των μειωμένων τιμών που διαμορφώθηκαν στην Ελληνική αγορά όσο και εξ αιτίας της ολοένα και εντονότερης «επιστροφής» των Ελλήνων καταναλωτών στην συνήθεια Αγοράζουμε Ελληνικά! και βέβαια στο Ελληνικό κρασί που κουβαλάει μια απίστευτη παράδοση (δυστυχώς άγνωστη στις πλατιές μάζες του νεοέλληνα) η οποία χάνεται στα βάθη των αιώνων. 

 

 

Τον προηγούμενο χρόνο οι εξαγωγικές επιδόσεις των Ελληνικών κρασιών, σύμφωνα με προσωρινά στοιχεία της Hellas Stat που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της ΚΕΟΣΟΕ, υπήρξαν ικανοποιητικές παρά τα προβλήματα που παρουσιάζονται στην ομαλή εφαρμογή του «Στρατηγικού Σχεδιασμού Βranding και Μarketing για το ελληνικό κρασί στην εγχώρια και τις διεθνείς αγορές» το οποίο σε ένα σημαντικό τμήμα του υποστηρίζεται από τα Κοινοτικά Ταμεία (βλπ. άρθρο μας 24/3/2020 «New Wines of Greece»: Η εθνική υπογραφή που αμφισβητείται, μαζί με το λογότυπο που την συνοδεύει).  Οι επιδόσεις αυτές των ελληνικών κρασιών έδωσαν μια σημαντική «διέξοδο» στις τεράστιες δυσκολίες της εσωτερικής αγοράς ενώ το «θετικό» ισοζύγιο εισαγωγών – εξαγωγών στον τομέα του κρασιού μακάρι να εμφανιζόταν και σε πολλές άλλες κατηγορίες Ελληνικών προϊόντων.

 

Στον πίνακα που ακολουθεί παρουσιάζεται το «ισοζύγιο» εισαγωγών και εξαγωγών κρασιών:

 

ΕΛΛΑΔΑ

ΛΙΤΡΑ

ΑΞΙΑ ΣΕ ΕΥΡΩ

ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΧΩΡΕΣ Ε.Ε.

33.225.672

44.970.875

ΕΞΑΓΩΓΕΣ Τρίτες Χώρες

5.341.138

12.901.771

ΣΥΝΟΛΟ ΕΞΑΓΩΓΩΝ

38.566.810

57.872.646

ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ ΧΩΡΕΣ Ε.Ε.

10.195.008

22.554.745

ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ Τρίτες Χώρες

540.885

1.911.486

ΣΥΝΟΛΟ ΕΙΣΑΓΩΓΩΝ

10.735.893

24.466.231

 

 

 

ΕΜΠ. ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΚΡΑΣΙΩΝ

+27.830.917

+33.406.415

Πίνακας: ΛΚουμάκης  - Πηγή: ΚΕΟΣΟΕ

 

Οι κυριότερες Ευρωπαϊκές χώρες εξαγωγής των κρασιών μας είναι η Γερμανία (58% της αξίας των εξαγωγών μας προς ΕΕ) και Γαλλία (12% της αξίας των εξαγωγών μας προς ΕΕ).  Οι κυριότερες τρίτες χώρες στις οποίες εξάγουμε τα κρασιά μας είναι οι ΗΠΑ (51% της αξίας των εξαγωγών μας προς τρίτες χώρες) και Καναδάς (23% της αξίας των εξαγωγών μας προς τρίτες χώρες).

 

Οι τρεις από τις τέσσερις κυριότερες χώρες εξαγωγής ελληνικών κρασιών σημείωσαν σημαντικές αυξήσεις:

 

ΑΞΙΕΣ ΣΕ ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ

Α/Α

ΧΩΡΕΣ

2009

2010

ΔΙΑΦΟΡΑ

1

ΓΕΡΜΑΝΙΑ

24,3

25,9

+6,6%

2

Η Π Α

5,8

6,5

+10,8%

3

ΓΑΛΛΙΑ

6,2

5,2

-15,4%

4

ΚΑΝΑΔΑΣ

2,3

2,9

+26,7%

Πίνακας: Λ. Κουμάκης

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2010 η Ρωσία σχεδόν διπλασίασε τις εισαγωγές ελληνικών κρασιών (από 253.800 Ευρώ το 2009 σε 467.840 Ευρώ το 2010), ενώ εξαιρετική ανάπτυξη σημείωσε η αγορά της Κίνας με εντυπωσιακό άλμα (από 152.890 Ευρώ το 2009 σε 505.560 Ευρώ το 2010. Πολύ καλές επιδόσεις είχαν επίσης η Λετονία (από 52.350 Ευρώ το 2009 σε 278.320 Ευρώ το 2010), το Χόνκ-Κόγκ (από 95.300 Ευρώ το 2009 σε 254.210 Ευρώ το 2010) και η Βραζιλία (από 56.060 Ευρώ το 2009 σε 179.240 Ευρώ το 2010).

 

Το μεγαλύτερο μερίδιο εξαγωγών ελληνικών κρασιών συγκεντρώνουν οι Εταιρίες «Ε. Τσάνταλης ΑΕ», «Cavino ΑΕ», «Ελληνικά Κελάρια – Δ. Κουρτάκης ΑΕ» και «ΙΝΟ ΑΕ».

 

Όσον αφορά τις κυριότερες Ευρωπαϊκές χώρες από τις οποίες κάνουμε εισαγωγή κρασιών, αυτές είναι η Γαλλία (42% της αξίας των εισαγωγών μας από ΕΕ) και η Ιταλία (38% της αξίας των εισαγωγών μας από ΕΕ). Οι κυριότερες τρίτες χώρες από τις οποίες εισάγουμε κρασί είναι οι ΗΠΑ (32% της αξίας των εισαγωγών μας από τρίτες χώρες) και η Χιλή (27% της αξίας των εισαγωγών μας από τρίτες χώρες).

 

Η πορεία των κορυφαίων επιχειρήσεων της Ελληνικής Οινοποιϊας το 2010 ήταν ανάμεσα σε «συμπληγάδες» και παγίδες που διαμόρφωσε η οικονομική κρίση. Ας δούμε αναλυτικά την πορεία της κάθε επιχείρησης ξεχωριστά:

 

 

 

 

Ε. Τσάνταλης ΑΕ* (ΑΡΜΑΕ 11100/61/Β/86/1)

 

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη

Καθαρά κέρδη προ φόρων 

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

40.217.076

15.586.012

739.595

47.553.177

2008

40.886.094

18.691.708

502.973

50.470.470

2009

37.788.234

16.373.757

396.802

49.361.532

2010

35.980.887

14.852.301

-585.510

52.027.998

* Παράγει και αποστάγματα – Πίνακας: Λ. Κουμάκης

 

 

Η Οινοποιία – Ποτοποιία Ε. Τσάνταλης ΑΕ παρά τον έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό της και την «ενίσχυση» του κύκλου εργασιών της από την αύξηση του φόρου κατανάλωσης στα αποστάγματα που διαθέτει στην Ελληνική αγορά, δεν είχε μόνο απώλεια τζίρου για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά (-7% το 2009 και -4,7% το 2010) αλλά παρουσιάζει και ζημιές 585.510 Ευρώ – για πρώτη φορά εδώ και πολλά χρόνια, ενώ οι συνολικές της υποχρεώσεις βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων χρόνων. Οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης επηρέασαν αρνητικά τα «ακριβά» κρασιά της Ε. Τσάνταλης ΑΕ η οποία προσπαθεί να καλύψει το κενό αυτό αφ΄ ενός μεν με νέα προϊόντα σε χαμηλότερες τιμές στην εσωτερική αγορά, αφ΄ ετέρου δε με ένταση των εξαγωγικών προσπαθειών, ένα τομέα στον οποίο παραδοσιακά σημειώνει εκπληκτικές «επιδόσεις» (εξάγει τα προϊόντα της σε 55 χώρες των 5 ηπείρων). Οι επιδόσεις αυτές, δημιούργημα επίπονης προσπάθειας ολόκληρων δεκαετιών του Αντιπροέδρου της εταιρίας Δρ. Γιώργου Τσάνταλη  και των συνεργατών του, είναι εκείνες που ουσιαστικά της χαρίζουν την πρώτη θέση στον κατάλογο των Top-10 του κλάδου. 

 

 

 

 

Ε. Μαλαματίνας & Υιος  ΑΕ (ΑΡΜΑΕ 8408/62/Β/86/243)

 

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη

Καθαρά κέρδη προ φόρων 

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

29.179.654

16.664.459

6.401.750

42.133.786

2008

27.340.474

14.066.249

2.304.618

43.224.278

2009

24.183.800

11.149.906

1.193.282

38.479.405

2010

26.698.404

14.121.219

431.435

38.452.220

Πίνακας:            Λ. Κουμάκης

 

Η εικόνα της Ε. Μαλαματίνας & Υιος  ΑΕ για την δύσκολη χρονιά του 2010 φαίνεται εξαιρετική από απόψεως αύξησης του κύκλου εργασιών της (+10,4%) γεγονός που την οδηγεί στην δεύτερη θέση της γενικής κατάταξης. Υπάρχουν όμως και δύο «αρνητικά» σημεία: Το πρώτο αφορά την περαιτέρω συρρίκνωση των καθαρών (προ φόρων) κερδών κατά 63,4% (431 χιλ. Ευρώ έναντι 1,1 εκ Ευρώ του 2009) – παρ΄ όλα αυτά παραμένει για μια ακόμα χρονιά μεταξύ των πιο κερδοφόρων οινοποιείων του κλάδου της Ελληνικής οινοποιίας (Νο 2 μετά το «Κτήμα Βιβλία Χώρα») και το δεύτερο την διατήρηση υψηλών συνολικών υποχρεώσεων.

 

Επί πλέον, σε επίπεδο Ομίλου Εταιριών Μαλαματίνα η εικόνα δεν φαίνεται καθόλου καλή: Η «Μαλαματίνας Κ. ΑΕΒΕ Εμφιαλώσεως» (μηδενικός τζίρος, συμμετοχές σε συνδεδεμένες επιχειρήσεις 12,3 εκ. Ευρώ) έχει σύνολο υποχρεώσεων 8,8 εκ Ευρώ, η «Δουμπιά _ Μαλαματίνα ΑΕ» (τζίρος 293 χιλ. Ευρώ) έχει σύνολο υποχρεώσεων 7,3 εκ Ευρώ και η «Μαλαματίνα ΑΕ Οίνων & Ποτών» (τζίρος 1,4 εκ. Ευρώ) έχει σύνολο υποχρεώσεων 2,7 εκ Ευρώ.

 

Η πολύ σημαντική πάντως αύξηση του κύκλου εργασιών της Ε. Μαλαματίνας & Υιος  ΑΕ σε μια δύσκολη χρονιά αποτυπώνει την «στροφή» του καταναλωτικού κοινού σε παραδοσιακά (και φθηνά) προϊόντα όπως η Ρετσίνα.

 

 

 

 

Ελληνικά Κελάρια – Δ. Κουρτάκης ΑΕ (ΑΡΜΑΕ 1891/04/Β/86/367)

 

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη

Καθαρά κέρδη προ φόρων 

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

25.022.068

11.231.239

2.318.552

19.230.726

2008

24.735.574

 8.295.621

-357.972

21.078.785

2009

24.229.091

 8.555.503

100.299

19.722.015

2010

24.765.368

9.094.961

140.716

17.640.465

Πίνακας:            Λ. Κουμάκης

 

 

Η Ελληνική οινοποιία που κυριάρχησε στην Ελληνική αγορά επί δεκαετίες με την παραδοσιακή Ρετσίνα, παραμένει στις κορυφαίες θέσεις του κλάδου (στην τρίτη θέση το 2010) επιστρατεύοντας μια σειρά ενεργειών όπως η καλύτερη δυνατή «συντήρηση» των εξαγωγών (την δεκαετία του 90 κάλυπταν το 50% του κύκλου εργασιών της επιχείρησης – σήμερα βρίσκονται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα), η συμπλήρωση ενός ευρύτατου προγράμματος διαφόρων τύπων λευκών και ερυθρών κρασιών με ιδιαίτερα ικανοποιητική σχέση ποιότητας και τιμής, η απόκτηση σημάτων με υψηλό image (Καλλιγάς – για τον δημιουργό τους Γιάννη Καλλιγά μπορείτε να διαβάσετε το άρθρο μας 14/8/2011 με τίτλο Γιάννης Καλλιγάς: Αξιαγάπητος, ανήσυχος, δημιουργικός και αντιφατικός – ένας αυθεντικός καλλιτέχνης που έφυγε από κοντά μας), η μετοχική συμμετοχή στην Οινοφόρος, η προσθήκη στο πρόγραμμα που διαθέτει στην Ελληνική αγορά των εξαιρετικής ποιότητας αποσταγμάτων (και βιολογικών κρασιών) Μπαμπατζιμόπουλου ακόμα και η εισαγωγή Γαλλικών κρασιών (κατά την γνώμη μας εσφαλμένη ενέργεια για πάρα πολλούς λόγους).   

Η εταιρία που βελτίωσε τον κύκλο εργασιών της κατά 2,2% το 2010, έκανε αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 926 εκ. Ευρώ και αναμόρφωσε ορισμένα κονδύλια του ισολογισμού της προκειμένου να είναι συγκρίσιμα – μεταξύ αυτών και οι συνολικές υποχρεώσεις του 2009 (από 19,7 εκ. Ευρώ σε 17,7 εκ. Ευρώ). 

 

 

 

 

 

Ι Ν Ο ΑΕ* (ΑΡΜΑΕ 49487/11/Β/01/11)

 

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη

Καθαρά κέρδη προ φόρων 

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

17.543.969

5.264.236

127.556

34.316.892

2008

17.678.896

5.584.783

-640.264

38.604.448

2009

19.169.449

5.333.681

 70.063

39.096.108

2010

18.200.000*

5.500.000

100.000

33.000.000

Πίνακας : Λ. Κουμάκης  * Ο Ισολογισμός της ΙΝΟ κλείνει στις 30 Ιουνίου κάθε χρόνου. Ο τελευταίος ισολογισμός (2009)  αφορά την περίοδο από 1/7/2009 έως 30/6/2010. Για την περίοδο 1/7/2010 – 30/6/2011 τα αποτελέσματα θα δημοσιοποιηθούν μέσα στον Οκτώβριο 2011. Τα ποσά που αναφέρονται για το 2010 αποτελούν εκτιμήσεις του συντάκτη του πίνακα.  

 

 

Η ΙΝΟ την περίοδο της «μεγάλης κρίσης» συνέχισε μια έντονη ανάπτυξη (βλπ. άρθρο μας 16/11/2010 με τίτλο Όμιλος Σκουλούδη: «ΙΝΟ» και «Ευβοϊκή» συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία, αντίθετα στο αρνητικό ρεύμα της τρέχουσας οικονομικής συγκυρίας)  αλλά τα πρόσθετα (και αναπάντεχα) προβλήματα  που παρουσιάστηκαν το 2010 «συγκράτησαν» την πορεία αυτή:  Πέρα από την εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία, οι ξαφνικές απαιτήσεις των Τραπεζών (που βρίσκονται σε ακόμα δυσκολότερη θέση από την Ελληνική Οινοβιομηχανία) οδήγησαν σε «εσπευσμένη» μείωση των συνολικών της υποχρεώσεων με παρέμβαση των μετόχων της, ενώ η αλλοπρόσαλλη πολιτική της τέως διοίκησης του ΕΦΕΤ την υποχρέωσε σε οικονομικές και άλλες απώλειες (Σχετικό άρθρο μας 14/6/2011 Το σύνδρομο των σπασμένων γυαλιών και ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) : Υπέρμετρη αυστηρότητα ή μήπως πρόσκαιρη σκοπιμότητα;) 

 

Παρ΄ όλα αυτά όμως η ΙΝΟ βρίσκεται ήδη στην τέταρτη θέση της γενικής κατάταξης, αλλά αν συνυπολογιστούν και οι πωλήσεις της «Ευβοϊκής» (ανήκει στον Όμιλο Σκουλούδη) οι δύο Οινοποιητικές εταιρίες του Μανώλη Σκουλούδη απέχουν μια ανάσα από την πρώτη θέση της Ελληνικής αγοράς – ήδη απορροφούν τις μεγαλύτερες ποσότητες σταφυλιών από οποιαδήποτε άλλη ελληνική εταιρία ή όμιλο εταιριών στην χώρα μας.

 

Η ανοδική πορεία της ΙΝΟ των τελευταίων ετών οφείλεται στην θεαματική βελτίωση των εξαγωγικών της επιδόσεων (εξάγει τα προϊόντα της με διψήφιους ρυθμούς αύξησης τα τελευταία χρόνια), την καθιέρωση της στην λεγόμενη «ζεστή αγορά» (Σούπερ Μάρκετ, Παντοπωλεία κ.α.) με καλά προϊόντα σε καλές τιμές (οι προσφορές 1+1 στα Ελληνικά Σούπερ Μάρκετ πρωτοξεκίνησαν από την ΙΝΟ) καθώς και την μεγάλη επιτυχία των ασκών (3 λίτρα, 5 λίτρα, 10 λίτρα, 20 λίτρα) στην αγορά της μαζικής εστίασης – και όχι μόνο. 

 

 

 

 

CAVINO AE* (ΑΡΜΑΕ 10001/22/Β/86/99)

 

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη

Καθαρά κέρδη προ φόρων 

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

10.669.000

1.341.000

173.000

13.779.000

2008

13.357.000

1.686.000

238.000

15.406.000

2009

14.715.000

2.125.000

327.000

15.437.000

2010

15.678.000

2.487.000

120.000

17.003.000

*Παράγει και αποστάγματα - Πίνακας: Λ. Κουμάκης

 

Μια Ελληνική Οινοβιομηχανία η οποία ενάντια στην σφοδρότητα της οικονομικής κρίσης που πλήττει την χώρα μας, επιδεικνύει εξαιρετική δυναμική ανάπτυξης, κινούμενη σε κατεύθυνση αντίθετη από το γενικό ρεύμα είναι η Cavino και μάλιστα με εξαιρετικούς οικονομικούς δείκτες σε σχέση βέβαια με την έντονα αρνητική οικονομική συγκυρία.  Το 2010 η Cavino είχε αύξηση του κύκλου εργασιών της κατά 6,5% για τρίτη συνεχόμενη χρονιά (το  2008 +25,1%,  το 2009 +10,1% και το 2010 +6,5%).

 

Το επίτευγμα αυτό στους δύσκολους οικονομικούς καιρούς που ζούμε οφείλεται σε σειρά παραγόντων οι βασικότεροι από τους οποίους είναι ο (παραδοσιακός και κυρίαρχος) εξαγωγικός προσανατολισμός της Οινοβιομηχανίας στον οποίο κατευθύνεται το 70% της συνολικής παραγωγής, η πολύ σημαντική αναβάθμιση τόσο της ποιότητας όσο και της συσκευασίας των προϊόντων της Cavino με την «είσοδο» της νέας γενιάς στην διοίκηση της εταιρίας (Γιάννης και Θόδωρος Αναστασίου) και την δημιουργία μιας σειράς νέων, εξαιρετικών προϊόντων σε προσιτές τιμές, οι συνεχείς επενδύσεις σε μηχανολογικό εξοπλισμό και Συστήματα Διαχείρισης Ποιότητας & HACCP για την εκπλήρωση όλων των απαιτήσεων των 26 εξαγωγικών αγορών στις οποίες απευθύνεται, η δημιουργία του Κτήματος στο Μέγα Σπήλαιο σε ένα μαγευτικό περιβάλλον και ένα αμπελώνα που υπάρχει από τον 15ο αιώνα και προσφέρει μοναδικά κρασιά εξαιρετικής ποιότητας, είναι μερικά μόνο από τα «μυστικά» της επιτυχίας της Cavino που την ανέβασαν στην πέμπτη θέση της Ελληνικής αγοράς. 

 

 

 

 

 

Μπουτάρης Ι. & Υιός ΑΕ (ΑΡΜΑΕ 19584/52/Β/89/8 /2010)

 

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη

Καθαρά κέρδη προ φόρων 

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

32.626.000

15.745.000

554.000

44.522.000

2008

32.246.000

13.990.000

-937.000

50.539.000

2009

26.908.000

 8.861.000

-361.000

40.546.000

2010

13.345.229

1.577.754

-2.849.922

37.603.000

Πίνακας:            Λ. Κουμάκης

 

Ένα ιστορικό όνομα στον χώρο του Ελληνικού κρασιού και ταυτόχρονα το διαχρονικά «συνώνυμο» του καλού ελληνικού κρασιού (Μπουτάρης) ταρακουνήθηκε από την οικονομική κρίση που πλήττει την χώρα μας με την απώλεια ενός σημαντικού μέρους του ετήσιου κύκλου εργασιών και ταυτόχρονη  αύξηση των ζημιών, για λόγους που αναφέρονται στο άρθρο μας 25/5/2011 με τίτλο Μπουτάρης: Βελούδινο διαζύγιο με την «Καρούλιας» και νέα αρχή στον εμπορικό τομέα.

 

Μια οινοποιητική επιχείρηση που εδώ και εκατόν τριάντα δύο χρόνια έχει ταυτίσει το όνομά της με το εκλεκτό, ποιοτικό ελληνικό κρασί (το 2010 το Αμερικάνικο περιοδικό Wine & Spirits απένειμε στην εταιρία «Μπουτάρη»  τον τίτλο «International Winery of the Year» για 14η χρονιά, κατατάσσοντας την ανάμεσα στην πρώτη δεκάδα των καλύτερων οινοποιείων στον κόσμο, σαν μια διεθνή αναγνώριση της υψηλής ποιότητας και του ιδιαίτερου χαρακτήρα των κρασιών της εταιρίας «Μπουτάρη») είναι βέβαιο πως διαθέτει τόσο γερές «ρίζες» στην συνείδηση του Έλληνα (και όχι μόνο) καταναλωτή, ώστε οι συγκυριακές δυσκολίες που αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει, οι οποίες την οδήγησαν το 2010 στην έκτη θέση της γενικής κατάταξης, θα ξεπεραστούν και θα την επαναφέρουν σύντομα στην θέση που πραγματικά της αξίζει.  

 

 

 

 

ΕΥΒΟΪΚΗ ΟΙΝΟΠΟΙΗΤΙΚΗ ΑΕ* (ΑΡΜΑΕ 24724/12/Β/91/18)

 

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη

Καθαρά κέρδη προ φόρων 

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

12.689.853

2.669.800

693.128

30.259.806

2008

13.139.240

2.207.030

139.536

41.992.242

2009

13.313.027

1.982.793

 48.394

41.199.501

2010

12.500.000*

2.000.000

50.000

35.000.000

Πίνακας : Λ. Κουμάκης  * Ο Ισολογισμός της ΕΥΒΟΙΚΗΣ κλείνει στις 30 Ιουνίου κάθε χρόνου. Ο τελευταίος ισολογισμός (2009)  αφορά την περίοδο από 1/7/2009 έως 30/6/2010. Ο επόμενος ισολογισμός αφορά την περίοδο 1/7/2010 – 30/12/2011(δεκαοκτάμηνη  χρήση)  - τα αποτελέσματα θα δημοσιοποιηθούν τον Ιούνιο 2012. Τα ποσά που αναφέρονται για το 2010 αποτελούν εκτιμήσεις του συντάκτη του πίνακα και αφορούν την περίοδο 1/7/2010 – 30/6/2011 .  

 

 

Στην έβδομη θέση της Ελληνικής αγοράς βρίσκεται η Ευβοϊκή (η δεύτερη εταιρία του Ομίλου Σκουλούδη), η οποία είναι η μοναδική εταιρεία παραγωγής συμπυκνωμένου χυμού σταφυλής στην Ελλάδα και μία από τις μόλις 25 που υπάρχουν στο είδος της σε ολόκληρη την Ευρώπη! Τα τελευταία χρόνια έχει αναπτύξει πολύ σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα συνάπτοντας συνεχώς νέες συμφωνίες συνεργασίας τόσο στην Ευρωπαϊκή όσο και σε άλλες εκτός Ευρώπης αγορές έχοντας σαν βασική φιλοσοφία το γεγονός ότι οι διεθνείς αγορές αποτελούν την μοναδική διέξοδο και ταυτόχρονα μια σημαντική ευκαιρία των υγιών ελληνικών επιχειρήσεων – κάτι που «αποδεικνύει» στην πράξη! 

  

 

 

 

 

ΚΤΗΜΑ ΚΩΣΤΑ ΛΑΖΑΡΙΔΗ AE (ΑΡΜΑΕ 26064/06/Β/92/15)

 

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη

Καθαρά κέρδη προ φόρων 

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

8.043.749

3.608.528

1.326.223

17.557.618

2008

8.287.833

3.901.145

1.503.720

17.392.639

2009

8.368.323

3.992.209

1.751.532

14.799.357

2010

6.644.964

3.064.493

  396.232

13.306.590

Πίνακας:            Λ. Κουμάκης

 

 

Το Κτήμα Κώστα Λαζαρίδη (Chateau Julia) (όγδοο στην γενική κατάταξη) ιδρύθηκε το 1992 στην Αδριανή Δράμας σαν φυσική εξέλιξη μιας μικρής οικογενειακής οινοποιίας που ξεκίνησε να παράγει μικρές ποσότητες από τις αρχές της δεκαετίας του '80. Σταδιακά, ο οικογενειακός αμπελώνας των 100 περίπου στρεμμάτων αυξήθηκε συνολικά σε 2200 περίπου στρέμματα, φυτεμένα με τις ευγενέστερες διεθνείς και ελληνικές ποικιλίες σταφυλιών.

 

Σε ένα πρότυπο αρχιτεκτονικά οινοποιείο 14.000 τ.μ. εξοπλισμένο με τον πιο σύγχρονο  μηχανολογικό εξοπλισμό και ειδικούς χώρους (αποθήκευσης, κάβας, υποδοχής και φιλοξενίας επισκεπτών) παράγονται τα φημισμένα κρασιά και αποστάγματα του Κτήματος τα οποία κυκλοφορούν σε φιάλες με ετικέτες που φιλοτέχνησε ο δραμινός ζωγράφος Γιάννης Νάνος και τα οποία έχουν αποσπάσει περισσότερες από 500 διακρίσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς. Το 2006 ολοκληρώθηκε η Οινότρια Γη Κώστα Λαζαρίδη στο Καπανδρίτι Αττικής, ένα συγκρότημα περίπου 10.500 τ.μ. με χώρους κοινωνικών και επαγγελματικών εκδηλώσεων, επίσκεψημα μουσεία, χώρους παλαίωσης, χώρους γευστικών δοκιμών καθώς και ένα σύγχρονο οινοποιείο μέσα σε ένα πρότυπο αμπελώνα 200 στρεμμάτων βιολογικής καλλιέργειας από τον οποίο παράγεται η οικογένεια των κρασιών Οινότρια Γη.

 

Η αναπόφευκτα υψηλή τιμή των προϊόντων του Κτήματος, σαν συνέπεια της εξαιρετικά προσεγμένης αλλά και περιορισμένης παραγωγής σε συνθήκες οικονομικής κρίσης με συρρίκνωση της καταναλωτικής δαπάνης, είχε σημαντική επίπτωση στις πωλήσεις των προϊόντων του Κτήματος: Ο κύκλος εργασιών μειώθηκε το 2010 κατά 20,6% σε σχέση με το 2009 ενώ τα καθαρά, προ φόρων, κέρδη συρρικνώθηκαν κατά 77,3%.  

 

 

 

 

ΤΣΑΚΤΣΑΡΛΗΣ Β - Ε ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΟΙΝΟΠΟΙΙΑ ΑΕ

(ΑΡΜΑΕ 48504/53/Β/01/004

 

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη

Καθαρά κέρδη προ φόρων 

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

4.347.109

1.801.331

  809.898

5.816.571

2008

4.890.429

2.440.533

1.068.513

5.966.021

2009

5.928.235

2.910.307

1.448.523

5.733.477

2010

5.491.908

2.082.547

  797.638

5.397.619

Πίνακας:            Λ. Κουμάκης

 

 

Στην ένατη θέση της κατάταξης βρίσκουμε την «ΤΣΑΚΤΣΑΡΛΗΣ Β - Ε ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΟΙΝΟΠΟΙΙΑ ΑΕ» με τον διακριτικό τίτλο «Κτήμα Βιβλία Χώρα». Στις πλαγιές του Παγγαίου, μια περιοχή με μεγάλη αμπελοοινική παράδοση που ξεκινά από τους αρχαίους χρόνους, οι εμπνευστές του Κτήματος (Βασίλης Τσακτσαρλής και Βαγγέλης Γεροβασιλείου)  δημιούργησαν ένα οινοποιείο – έργο τέχνης μέσα σε ένα βιολογικό αμπελώνα 350 στρεμμάτων τον οποίο εγκατέστησαν το 1998. Στον αμπελώνα αυτό καλλιεργούνται ελληνικές και ξενικές ποικιλίες, σύμφωνα με τα πρότυπα της βιολογικής αμπελοκαλλιέργειας, προσφέροντας οίνους υψηλής ποιότητας.

Η μεγάλη ποιοτική αξία των κρασιών του Κτήματος εκτιμάται δεόντως από την ελληνική και διεθνή αγορά, με αποτέλεσμα η πορεία του Κτήματος, από το 2001 που έγινε η πρώτη παραγωγή, να είναι εντυπωσιακή και να συνεχίζεται παρά την οικονομική κρίση και την μικρή μείωση του κύκλου εργασιών του 2010 σε σχέση με το 2009. Τα καθαρά προ φόρων κέρδη της Οινοποιίας είναι τα μεγαλύτερα από τους Top-10, ακόμα και από εκείνα του «πρωταθλητή των κερδών της Ελληνικής Οινοποιίας» (Μαλαματίνας).   

 

 

 

 

 

Κ.Α.Ι.Ρ. ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΓΕΩΡΓΙΚΗ & ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΡΟΔΟΥ (ΑΡΜΑΕ 12066/80/Β/86/29)

 

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη

Καθαρά κέρδη προ φόρων 

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

7.057.436

721.032

-1.993.334

20.285.711

2008

5.317.431

872.379

-1.839.679

23.965.324

2009

4.862.894

525.813

-2.248.121

24.109.460

2010

5.207.588

376.124

-1.941.418

20.063.648

Πίνακας:            Λ. Κουμάκης

 

 

 

Στην δέκατη θέση της κατάταξης του 2010 βρίσκεται η Ροδίτικη ΚΑΙΡ η οποία ιδρύθηκε το 1928 διασώζοντας την μοναδική παράδοση του νησιού το οποίο συγκαταλέγοταν  ανάμεσα στους πιο σημαντικούς τόπους παραγωγής και εμπορίας κρασιού του αρχαίου κόσμου.

 

Αν και στις μέρες μας η Ροδίτικη Οινοβιομηχανία είναι πολύ γνωστή για τους Αφρώδεις Οίνους της (CAIR, Φυσικοί Αφρώδεις με Ζύμωση στην φιάλη και Φυσικοί Αφρώδεις Methode Charmat), παράγει και μια σειρά λευκών, ροζέ και ερυθρών κρασιών (Επιτραπέζιοι, Τοπικοί και Ονομασίας Προέλευσης Ανωτέρας Ποιότητος) οι οποίοι δεν κυριαρχούν μόνο στην Ρόδο ή στα Δωδεκάνησα, αλλά «επεκτείνονται» σταδιακά και στην υπόλοιπη Ελλάδα, παράλληλα με τις αξιόλογες εξαγωγές σε Ευρώπη και Αμερική.

 

Η ΚΑΙΡ είναι πιστοποιημένη κατά ISO 9001/2000 και τα τελευταία χρόνια πραγματοποίησε πολύ σημαντικές επενδύσεις που οδήγησαν τις συνολικές της υποχρεώσεις στα ύψη με συνεχείς ζημιές. Το 2010 αύξησε τις πωλήσεις της κατά 7%, μέσα σε ένα ιδιαίτερα δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, «κέρδος» που αναμένεται να διατηρήσει και το 2011 λόγω της εξαιρετικής πορείας του Ροδίτικου τουρισμού την φετινή περίοδο.

 

 

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί η αρνητική πορεία του κύκλου εργασιών της «Κτήματα Χατζημιχάλη ΑΕ» (ένατη στην περσινή κατάταξη, εκτός Top-10 το 2010) με απώλεια του μισού περίπου κύκλου εργασιών της μέσα σε 4 χρόνια.

Για την εξαιρετική δουλειά που γίνεται εδώ και δεκαετίες (ιδρύθηκε το 1973) στην Αταλάντη αναφερθήκαμε αναλυτικά στο άρθρο μας 6 Ιουλίου 2009 με τίτλο Κτήμα Χατζημιχάλη: Πιστοποίηση ποιότητας από το αμπέλι μέχρι τα χέρια του επαγγελματία!

 

Δυστυχώς, η αναπόφευκτα υψηλή τιμή των κρασιών αυτών (λόγω υψηλού κόστους) σε συνθήκες οικονομικής κρίσης που συρρικνώνει συνεχώς τις καταναλωτικές δαπάνες, είχε σαν συνέπεια την περαιτέρω μείωση του κύκλου εργασιών το 2010 κατά 27,9% σε σχέση με το 2009 ενώ τα καθαρά, προ φόρων, κέρδη του 2009 (355.993 Ευρώ) μετατράπηκαν το 2010 σε μικρές ζημιές (34.722 Ευρώ).

  

ΚΤΗΜΑΤΑ ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΗ AE (ΑΡΜΑΕ 2242/01ΑΤ/Β/86/1175)

 

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη

Καθαρά κέρδη προ φόρων 

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

8.182.805

4.112.533

1.335.371

11.780.609

2008

7.578.818

3.845.721

 514.653

12.854.509

2009

6.218.380

3.471.214

 355.993

11.859.061

2010

4.482.370

2.383.638

-34.722

10.509.067

Πίνακας:            Λ. Κουμάκης

 

 

 

 

Συμπέρασμα: Παρά την πολύ δύσκολη οικονομική συγκυρία οι μισές επιχειρήσεις του πίνακα των Top -10 κατάφεραν να αυξήσουν τον κύκλο εργασιών τους σε πολύ μικρότερα όμως ποσοστά από τις υπόλοιπες μισές που είχαν σημαντικές έως πολύ μεγάλες «απώλειες».  Όσον αφορά όμως την κερδοφορία η κατάσταση είναι δραματική: Όσες εταιρίες παρουσιάζουν καθαρά προ φόρων κέρδη αυτά είναι πολύ μικρότερα από τα περσινά ενώ οι ζημιές των υπόλοιπων εταιριών και ιδίως οι συνολικές τους υποχρεώσεις είναι πολύ σημαντικές.

 

Παρ΄ όλο που το 2011 δεν διαγράφεται θετικό, ελπίζεται ότι η Ελληνική Οινοποιία θα καταφέρει να προσαρμοστεί στις ανάγκες των δύσκολων καιρών που ζούμε και θα αξιοποιήσει την αυξητική τάση των Ελληνικών εξαγωγών η οποία υποστηρίζεται από τον απόδημο Ελληνισμό και τους φιλέλληνες σε ολόκληρο τον κόσμο, βελτιώνοντας σημαντικά τις εξαγωγικές της επιδόσεις και ταυτόχρονα βρίσκοντας διέξοδο στην «ασφυξία» που επιβάλλει στην εσωτερική αγορά η ύφεση στην οποία βύθισαν την Ελλάδα οι δανειστές μας με εγκληματικές «συνταγές». 

 

Όλοι εμείς, σαν επαγγελματίες ή καταναλωτές, έχουμε υποχρέωση να υποστηρίζουμε με συνέπεια της Ελληνική οινοβιομηχανία που μας προσφέρει ένα μοναδικό πλούτο γεύσεων και διαφόρων τύπων ελληνικών κρασιών, σε τιμές που ξεκινούν από ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα (και φυσικά φθάνουν σε υψηλά - ανάλογα με το κόστος και την ποιότητα των κρασιών), εγκαταλείποντας οριστικά την επιλογή απίθανων (και πολλές φορές αμφίβολης ποιότητας) εισαγόμενων κρασιών που προωθούνται από τα ράφια (κυρίως των πολυεθνικών) αλυσίδων λιανικής!

 

 

 

Λεωνίδας Κουμάκης*

22 Αυγούστου 2011

kb@kbanalysis.com

 

ΑΡΘΡΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ ΟΙΝΟΠΟΙΗΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΟ 2011

Top 10: Οι δέκα μεγαλύτερες Οινοποιίες της χώρας το 2011

8 Οκτωβρίου 2012 



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:

 

Η ΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΚΡΙΣΕΩΝ - ΒΙΒΛΙΟ Β:

Κυκλοφόρησε με 27 ακόμα άρθρα του Βασίλη Βιλιάρδου, μεταξύ των οποίων

 «Κρατική Πτώχευση», «Εταιρίες Αξιολόγησης» και «Κρίση των Κρίσεων»

 

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 

Αγοράζουμε Ελληνικά (1) 8/3/2010

Προτιμάτε με επιμονή προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα:

Η πιο απλή και πρακτική λύση στα οικονομικά προβλήματα της χώρας μας!

 

Αγοράζουμε Ελληνικά (2) 14/6/2010

Δυναμική καμπάνια στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής!

 

Αγοράζουμε Ελληνικά (3) 12/7/2010

  Μπορούμε να ξεπεράσουμε την κρίση – είναι στο χέρι μας!

 

Αγοράζουμε Ελληνικά (4)   5/2/2011

 Πρόκληση για την νέα γενιά και την ελληνική νεολαία – και όχι μόνο.

 

Αγοράζουμε Ελληνικά (5)   6/5/2011

Απόδημος Ελληνισμός και φιλέλληνες:

Οι καταλυτικές δυνάμεις που μπορούν να οδηγήσουν την Ελλάδα

στην έξοδο από την κρίση, εύκολα και αποτελεσματικά.

 

Ίδιο άρθρο στην Αγγλική γλώσσα

 

Αγοράζουμε Ελληνικά (6)   8/6/2011

«Κίνημα Πολιτών – καταναλώνουμε ότι παράγουμε»:

Καμπάνια προώθησης Ελληνικών προϊόντων στις μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής.  

 

Αγοράζουμε Ελληνικά (7): 4/8/2011

Μετά την Αυστραλία και το Χόλυγουντ, με τον δικό του τρόπο,

φαίνεται να προσπαθεί να βοηθήσει την Ελλάδα!

 

 

ΑΡΘΡΑ ΓΙΑ ΕΤΑΙΡΙΕΣ:

(Κάντε κλικ επάνω στο όνομα)

 

Βαρβαγιάννη (Ούζο) ,  Βεργίνα (Μπύρα) , Βίκος (Νερά) ,

Δωδώνη (Γαλακτοκομικά) , EBZ (Ζάχαρη) , Ήλιος (Μπαχαρικά) ,

ΙΝΟ (Κρασί) , ΙΟΝ (Σοκολάτα) , Κτήμα Σκούρα (Κρασί) ,

Λουξ (Αναψυκτικά),   Μ Ε Τ Α Χ Α ,   Μινέρβα (Ελαιουργική) ,

 Μπουτάρη (κρασί) , Παπαδημητρίου (Βαλσαμικό) ,

Παπαδοπούλου (Μπισκότα) , Τσιλιλή (Αποστάγματα)

 

Terra Creta (Ελαιόλαδο), Fix Hellas (Μπύρα)

 

 

 

 

*Ο Λεωνίδας Κουμάκης, γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και επί τρεις δεκαετίες, με την ιδιότητα του Διευθυντού Εξαγωγών Ελληνικής Οινοβιομηχανίας, ταξίδευσε στις 4 από τις 5 ηπείρους του πλανήτη μας, δημιουργώντας ένα εκτεταμένο δίκτυο διανομής σε 32 χώρες. Είναι συγγραφέας των βιβλίων «Το Θαύμα-Μια πραγματική ιστορία» (1992, η τέταρτη έκδοση το 2008) και «Ματιές στις ρίζες του Ελληνισμού» (1997).



Βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον;

 Επιστροφή
 

 
© Copyright 2005-2012 K&B Analysis ΕΠΕ. Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναδημοσίευση / αναπαραγωγή περιεχομένων του παρόντος website με οποιοδήποτε τρόπο χωρίς προηγούμενη έγγραφη άδεια των εκδοτών.