Τα αλκοολούχα ποτά αποτελούν το κλάδο εκείνο που κυριολεκτικά γονατίζει κάτω από την πίεση των προβλημάτων που συσσωρεύει η οικονομική κρίση στην χώρα μας. Το «εκκρηκτικό κοκτέιλ» που δημιουργήθηκε από τον υπερδιπλασιασμό του φόρου οινοπνεύματος μέσα στα τελευταία δύο χρόνια (βλπ. σχετικό πίνακα που ακολουθεί), την δραματική συρρίκνωση της καταναλωτικής δαπάνης που είχε σαν φυσική συνέπεια τον μεγάλο περιορισμό της ζήτησης καθώς και την επέκταση (λόγω υψηλής φορολογίας) του λαθρεμπορίου οινοπνεύματος (και όχι μόνο) το οποίο οργιάζει πλέον όσο ποτέ στο παρελθόν, υποχρεώνουν τις μεγαλύτερες εταιρίες του κλάδου σε ραγδαία επιδείνωση του κύκλου εργασιών τους αλλά και των υπόλοιπων οικονομικών τους δεικτών.
ΠΙΝΑΚΑΣ 1: ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΩΝ ΕΙΔΙΚΟΥ ΦΟΡΟΥ ΑΛΚΟΟΛΟΥΧΩΝ
|
Συντελεστής Ε.Φ.Κ. |
Έσοδα από Ε.Φ.Κ. |
% Μεταβολή 2005-2010 |
169,82% |
40,01% |
% Μεταβολή 2005-2009 |
44,05% |
15,16% |
% Μεταβολή 2009-2010 |
87,31% |
21,58% |
Ο κλάδος των αλκοολούχων ποτών γνώρισε μια μεγάλη άνθηση την δεκαετία του 80 όταν οι Έλληνες άρχισαν να υποκαθιστούν το εθνικό μας Ούζο καθώς και άλλα ποτά που παράγονταν στην Ελλάδα με εισαγόμενο Ουίσκυ και διάφορα απίθανα, εισαγόμενα ποτά από κάθε γωνια του πλανήτη. Το αποτέλεσμα ήταν οι περισσότερες ελληνικές (μερικές και εισαγωγικές) εταιρίες που έκαναν προϊόντα απόσταξης ή λικέρ να κλείσουν ή να εξαγοραστούν ή να συγχωνευτούν με μεγάλες εταιρίες που κυριαρχούν στην παγκόσμια αγορά. Σύμφωνα πάντως με την τελευταία διαθέσιμη έρευνα της ICAP (2008), το μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας αγοράς καλύπτεται από εισαγόμενα προϊόντα, ενώ η εγχώρια παραγωγή συνίσταται κυρίως σε ούζο, τσίπουρο, μπράντυ και λικέρ. Το νέο «εθνικό» μας προιόν, το ουίσκι καταλαμβάνει το 40% περίπου της συνολικής αγοράς (2008) και ακολουθεί το ούζο με μερίδιο της τάξης μόλις του 25%!
Αλκοολούχο ποτό είναι οποιοδήποτε υγρό περιέχει αλκόολη και ονομάζεται και οινοπνευματώδες ποτό. Τα αλκοολούχα ποτά, ανάλογα με τρόπο παρασκευής τους, χωρίζονται σε τρείς μεγάλες κατηγορίες:
Η πρώτη κατηγορία είνα όσα ζυμώνονται, δηλαδή όσα ποτά παράγονται με αλκοολική ζύμωση αμυλούχου ή σακχαρούχου πρώτης ύλης, όπως το κρασί ή η μπύρα που αποτελούν τους τυπικούς εκπροσώπους της κατηγορίας αυτής. Δεν μπορούν να ξεπεράσουν τους 18 αλκοολικούς βαθμούς για τον απλούστατο λόγο ότι πέρα από το όριο αυτό σταματάει η δράση των μυκήτων που προκαλούν την ζύμωση.
Η δεύτερη κατηγορία περιλαμβάνει τα ποτά στα οποία η αλκοολική ζύμωση της πρώτης ύλης ακολουθείται από απόσταξη σε ειδική συσκευή (αποστακτήρας ή καζάνι). Οι πιο χαρακτηριστικοί εκπρόσωποι της κατηγορίας αυτής είναι τα δημοφιλή εγχώρια παραγόμενα (ούζο, τσίπουρο) και εισαγόμενα ποτά (ουίσκυ, βότκα και δεκάδες άλλα). Το εθνικό μας Ούζο παράγεται μόνο στην Ελλάδα (όπως και το τσίπουρο), συμφωνα με την νομοθεσία που υιοθέτησε η Ε.Ε. όχι μόνο για τα μέλη της αλλά και για τις συμφωνίες που συνάπτει με οποιαδήποτε «τρίτη» χώρα. Παράγεται με την διαβροχή ή την απόσταξη με σπόρους γλυκάνισου και (προαιρετικά) με μάραθο, μαστίχα Χίου και άλλα μυρωδικά. Το ποσοστό του όγκου που έχει αρωματιστεί με απόσταξη πρέπει να είναι τουλάχιστον 20% - ορισμένα ούζα είναι εξ αποστάξεως 100%. Αντίθετα, το τσίπουρο (στην Κρήτη ονομάζεται τσικουδιά ή ρακή) ορίζεται σαν απόσταγμα στεμφύλων σταφυλιών και διαφόρων (κυρίως άγριων) φρούτων.
Η τρίτη κατηγορία περιλαμβάνει τα ηδύποδα, δηλαδή τα ποτά που παρασκευάζονται τεχνητά με την ανάμειξη προκαθορισμένης ποσότητας αιθυλικής αλκοόλης, νερού, αρωματικών και χρωστικών υλών (φυτικής ή και μη φυσικής προέλευσης) καθώς επίσης και γλυκαντικών ουσιών. Φυσικά, ο πιο χαρακτιριστικός εκπρόσωπος της κατηγορίας αυτής είναι τα διάφορα λικέρ.
Τα αλκοολούχα ποτά της δεύτερης και τρίτης κατηγορίας (αποσταγμένα και λικέρ) είχαν την καλύτερη χρονιά τους το 2006. Την επόμενη τριετία (2007, 2008, 2009) πέρασαν σε μια περίοδο σταδιακής υποχώρησης με μονοψήφιες μειώσεις των πωλήσεων και του κύκλου εργασιών τους. Το 2010 όμως παρουσιάστηκε μια ραγδαία επιδείνωση που ξεπέρασε το 30%, κάτι που συνεχίζεται και το 2011! Έτσι μέσα σε λίγα χρόνια, οι μεγαλύτερες εταιρίες του τομέα των εισαγόμενων και εγχώρια παραγόμενων αλκοολούχων ποτών (αποσταγμένα και λικέρ) είδαν τις πωλήσεις τους στα προϊόντα αυτά να μειώνονται περισσότερο από το μισό ακόμα και σε σχέση με το 2009 και ταυτόχρονα να ανθίζει το λαθρεμπόριο παράνομου τσίπουρου και οινοπνεύματος με αποτέλεσμα την συρρίκνωση της νόμιμης αγοράς και την ραγδαία επέκταση του παράνομου λαθρεμπορίου που στερεί σημαντικά έσοδα από το κράτος προς δόξαν των κάθε κατηγορίας λαθρεμπόρων που θησαυρίζουν βάζοντας μάλιστα και σε κίνδυνο την υγεία χιλιάδων καταναλωτών οι οποίοι, όπως είναι φυσικό, δεν μπορούν να προστατευτούν από τους διάφορους «επαγγελματίες» που τους προσφέρουν τις περίφημες «μπόμπες» εν αγνοία τους.
Σε κάθε περίπτωση, η ζήτηση των αλκοολούχων ποτών (αποστάξεως ή λικέρ) επηρεάστηκε σημαντικά ενώ πολλοί καταναλωτές τα υποκαθιστούν από άλλα ποτά χαμηλότερης περιεκτικότητας σε αλκοόλ (φυσικά και χαμηλότερης τιμής).
Σύμφωνα με οριστικά στοιχεία παραγωγής και πωλήσεων της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για το 2009 (τα οριστικά στοιχεία του 2010 θα ανακοινωθούν στο τέλος του 2011), η εικόνα του κλάδου έχει ως εξής:
ΠΙΝΑΚΑΣ 1: ΠΑΡΑΓΩΓΗ & ΠΩΛΗΣΕΙΣ 2009
ΑΠΟΣΤΑΓΜΕΝΑ ΑΛΚΟΟΛΟΥΧΑ (ΟΥΖΟ,ΛΙΚΕΡ,ΤΣΙΠΟΥΡΑ)
|
Ποσότητα παραγωγής |
Ποσότητα πωλήσεων |
Αξία πωλήσεων (ευρώ) |
Επιχ/σεις
|
Αποστάγµατα από κρασί ή τσίπουρο |
2.674.502 |
2.443.926 |
12.835.349 |
12 |
Τζιν και τζινέβρα |
46.866 |
50.026 |
237.554 |
3 |
Βότκα |
1.173.300 |
1.251.855 |
4.850.479 |
11 |
Λικέρ - ηδύποτα και άλλα αποστ/τα - οινοπ/δη ποτά |
23.692.442 |
26.618.950 |
60.362.597 |
21 |
Ούζο |
13.758.031 |
15.366.233 |
38.150.682 |
20 |
Λικέρ |
294.759 |
363.999 |
1.919.486 |
16 |
Κονιάκ |
8.973.691 |
9.810.160 |
18.094.798 |
10 |
Άλλα |
665.961 |
1.078.558 |
2.197.631 |
8 |
ΣΥΝΟΛΑ |
51.279.552 |
56.983.707 |
138.648.576 |
|
Πίνακας: Λ. Κουμάκης. Στοιχεία: ΕΛΣΤΑΤ
Για την πορεία όμως του 2010 και του 2011 είναι διαθέσιμοι οι Δείκτες Οικονομικής Δραστηριότητας που καταγράφονται σε μηνιαία βάση από την Ελληνική Στατιστική Αρχή. Οι δείκτες αυτοί εμφανίζουν μείωση κατά 18,84% το έτος 2010 και μείωση 25,85% το πρώτο εξάμηνο του 2011.
Η πραγματική πάντως μείωση στην εσωτερική αγορά είναι πολύ μεγαλύτερη γιατί στους δείκτες συνυπολογίζονται και οι εξαγωγές που έχουν τελείως διαφορετική πορεία από εκείνη της εγχώριας αγοράς.
Ειδικότερα στον τομέα των εξαγωγών, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, η εικόνα του έτους 2010 έχει ως εξής:
ΠΙΝΑΚΑΣ 2: ΕΞΑΓΩΓΕΣ 2010
ΑΠΟΣΤΑΓΜΕΝΑ ΑΛΚΟΟΛΟΥΧΑ (ΟΥΖΟ,ΛΙΚΕΡ,ΤΣΙΠΟΥΡΑ)
|
Ποσότητα σε κιλά |
Αξία πωλήσεων (ευρώ) |
Αποστάγµατα από κρασί ή τσίπουρο |
1.128.717 |
1.969.608 |
Ουίσκυ |
1.586.078 |
13.368.240 |
Ρούμι και τάφια |
66.674 |
475.328 |
Τζιν και τζινέβρα |
246.024 |
1.489.227 |
Βότκα |
561.115 |
2.380.531 |
Λικέρ |
459.354 |
1.710.695 |
Ούζο (Φιάλες μέχρι 2 λ.) |
23.295.098 |
19.662.116 |
Αποστάγματα και άλλα οινοπνευματώδη |
41.845.053 |
28.459.882 |
ΣΥΝΟΛΑ |
68.188.113
|
69.515.627
|
Πίνακας: Λ. Κουμάκης. Στοιχεία: ΕΛΣΤΑΤ
Σύμφωνα με τα αντίστοιχα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής το σύνολο της αξίας των εξαγωγών αλκοολούχων ποτών των παραπάνω (συγκρίσιμων) κατηγοριών το προηγούμενο έτος 2009 ήταν 77.501.528 Ευρώ (η ποσότητα σε κιλά ήταν 52.980.749), δηλαδή μειώθηκε κατά 10% - αντίθετα οι εξαγωγές Ούζου το 2010 βελτιώθηκαν σε αξία έστω και ελάχιστα σε σχέση με το 2009: Σημαντικά λιγότερα κιλά (18.964.391) με μεγαλύτερη αξία (19.815.903 Ευρώ).
Οι βασικές εταιρίες που διακινούν το συντριπτικό ποσοστό του νόμιμου εμπορίου (για το λαθρεμπόριο καλύτερα να μην μιλήσουμε άλλο) μετριούνται στα δάκτυλα του ενός χεριού: Diageo Hellas, Β.Σ.Καρούλιας, Pernod Recard, Άμβυξ και Bacardi. Το (μικρό) υπόλοιπο της νόμιμης αγοράς που πληρώνει κανονικά τους φόρους του, συμπληρώνουν πολλές εισαγωγικές επιχειρήσεις (Μπόικος, Κόνδωρ, Χάλαρης κ.α.π.) αλλά και παραγωγικές με δικό τους δίκτυο διανομής. Οι μεγαλύτεροι παραγωγοί των εγχώρια παραγόμενων αλκοολούχων ποτών (αποσταγμένα και λικέρ) είναι οι εταιρίες «Ε.Τσάνταλης ΑΕ» (παράγει και κρασί, διαθέτει ίδιο δίκτυο διανομής – για περισσότερα κάντε κλικ εδώ), «Ούζο Πλωμαρίου Ισίδωρου Αρβανίτη ΑΕ» (διανέμεται από την Καρούλιας), «ΕΠΟΜ» (διανέμεται από την Pernod Recard), «Ποτοποιία Βαρβαγιάννης» (διαθέτει δίκτυο διανομής – για περισσότερα κάντε κλικ εδώ), Τσιλιλής (διανέμεται από την Καρούλιας, παράγει και κρασιά – για περισσότερα κάντε κλικ εδώ) , «Ποτοποιία Θράκης» και «Cavino» (παράγει και κρασιά, διαθέτει ίδιο δίκτυο διανομής – για περισσότερα κάντε κλικ εδώ).
Ακολουθεί ένας πίνακας με τα πιο βασικά οικονομικά μεγέθη των 5 εταιριών που διακινούν το συντριπτικό ποσοστό του νόμιμου εμπορίου των αλκοολούχων ποτών (αποσταγμένα και λικέρ) που καταναλώνονται στην χώρα μας. Σε όλους τους ισολογισμούς των εταιριών αυτών (εκτός από εκείνον της Diageo) ο κύκλος εργασιών συμπεριλαμβάνει και τον ειδικό φόρο κατανάλωσης ο οποίος αυξήθηκε κατά 124% μέσα σε δύο χρόνια, με αποτέλεσμα η πολύ σημαντική πτώση των πωλήσεων των εταιριών να μην «απεικονίζεται» με μια απλή ματιά. Ας δούμε όμως αναλυτικά τις πέντε αυτές εταιρίες με κριτήριο κατάταξης τον συνολικό κύκλο εργασιών:
Πρώτη είναι η DIAGEO με έδρα το Λονδίνο και 100% θυγατρική εταιρία στην χώρα μας. Η DIAGEO (Dia σημαίνει ημέρα και το Geo προέρχεται από την ελληνική γαία) δεν είναι μόνο η πρώτη εταιρία premium Αλκοολούχων Ποτών στην Ελλάδα αλλά και η κορυφαία εταιρεία premium αλκοολούχων ποτών στον κόσμο (λειτουργεί σε 180 χώρες), με μια μοναδική συλλογή μαρκών (Johnnie Walker, Haig, Dimple, Cardhu, Smirnoff, Gordon ’ s, Jose Cuervo, Baileys, Grand Marnier, Ursus κ.α). H DIAGEO δημιουργήθηκε μόλις το 1998, μετά τη συνένωση των εταιρειών Grand Metropolitan και Guinness. Στην χώρα μας απασχολεί 184 εργαζόμενους ενώ διακρίνεται για τις συνεχείς προσπάθειες προώθησης της υπεύθυνης (και με ... μέτρο) κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών καθώς και για τα προγράμματα κοινωνικής μέριμνας όπως η προστασία του περιβάλλοντος, οι εργαζόμενοι στην εταιρία κ.α (Βλπ. παλαιότερο άρθρο μας με τίτλο Diageo Hellas: Κοινωνικός απολογισμός με στόχο την εκτίμηση της Ελληνικής κοινωνίας). Από τον κύκλο εργασιών της DIAGEO, στον πίνακα που ακολουθεί, έχει αφαιρεθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης.
«Diageo Hellas Α.Ε»*
ΕΤΟΣ |
Κύκλος Εργασιών € |
Μικτά κέρδη € |
Καθαρά κέρδη προ φόρων € |
Σύνολο υποχρεώσεων |
2007 |
215.149.888,72 |
78.625.880,17 |
12.784.594,98 |
56.197.043,00 |
2008 |
212.245.721,66 |
83.112.472,08 |
16.029.815,45 |
42.733.409,90 |
2009 |
230.431.847,76 |
88.540.313,66 |
14.645.825,86 |
60.163.737,52 |
2010 |
218.944.030,61 |
78.318.072,29 |
7.219.112,80 |
128.730.200,78 |
*Όλοι οι ισολογισμοί στις 30 Ιουνίου κάθε έτους. Ο ισολογισμός της περιόδου 1/7/2010 έως 30/6/2011 δεν έχει δημοσιευτεί ακόμα και δεν περιλαμβάνεται στον παραπάνω πίνακα. ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΥΚΛΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΕΧΕΙ ΑΦΑΙΡΕΘΕΙ Ο ΕΙΔΙΚΟΣ ΦΟΡΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ.
Δεύτερη είναι η ΚΑΡΟΥΛΙΑΣ η οποία ξεκίνησε την δραστηριότητα της μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο όταν ο Βλάσης Καρούλιας ίδρυσε στο κέντρο της Αθήνας μια επιχείρηση γενικού εμπορίου η οποία στην δεκαετία του ’60 συγκεντρώνεται στα ποτά και την δεκαετία του ’70 μετατρέπεται σε Α. Ε., έχοντας πλέον τα δικαιώματα διανομής πολλών γνωστών σημάτων ποτών. Το 1992 η αγγλική εταιρεία Berry Bros & Rudd εξαγόρασε την πλειοψηφία των μετοχών της ΚΑΡΟΥΛΙΑΣ και το 1998 η έδρα της εταιρείας μεταφέρθηκε από το Κολωνάκι στις νέες, ιδιόκτητες εγκαταστάσεις της, στον Αγιο Στέφανο Αττικής. Τον επόμενο χρόνο (1999) απέκτησε τα δικαιώματα διανομής του Metaxa και το 2001 η Berry Bros & Rudd απέκτησε το σύνολο (100%) των μετοχών της ΚΑΡΟΥΛΙΑΣ. Τρία χρόνια αργότερα (2004) μπήκε στον χώρο διανομής κρασιών με την συμφωνία συνεργασίας με το Κτήμα Κυρ-Γιάννη του Γιάννη Μπουτάρη και στην συνέχεια με το Κτήμα Σπυροπούλου και το Κτήμα Σιγάλα (2005) καθώς και την Ενωση Οινοποιητικών Συνεταιρισμών Σάμου (2006). Φέτος, η ΚΑΡΟΥΛΙΑΣ επανήλθε σε ελληνικά χέρια μετά την απόφαση της Berry Bros & Rudd να αποχωρήσει από το μετοχικό κεφάλαιό της. Νέος ιδιοκτήτης της ΚΑΡΟΥΛΙΑΣ είναι ο διευθύνων σύμβουλος της Χρήστος Αργυρού. Σήμερα, η ΚΑΡΟΥΛΙΑΣ είναι η δεύτερη σε κύκλο εργασιών εταιρία εισαγωγής και διανομής οινοπνευματωδών στην Ελλάδα, διανέμοντας στην ελληνική αγορά (εκτός από ελληνικά κρασιά) μια σειρά από κορυφαία, διεθνή σήματα, όπως Cutty Sark, Famous Grouse, Jack Daniel’s, Southern Comfort, Finlandia, METAXA, Ούζο Πλωμαρίου Ισίδωρου Αρβανίτου κ.α. (Περισσότερα για την ΚΑΡΟΥΛΙΑΣ σε παλαιότερο άρθρο μας –Μάρτιος 2009- με τίτλο: Β. Σ. ΚΑΡΟΥΛΙΑΣ : Παράδοση και σταθερή ανάπτυξη με κορυφαία σήματα).
«ΚΑΡΟΥΛΙΑΣ Β.Σ. ΑΒ&ΕΕ ΠΟΤΩΝ» (ΑΡΜΑΕ 1651/04/Β/86/88(98))
ΕΤΟΣ |
Κύκλος Εργασιών € |
Μικτά κέρδη € |
Καθαρά κέρδη προ φόρων € |
Σύνολο υποχρεώσεων |
2007 |
146.070.044 |
21.947.018 |
2.581.699 |
56.254.706 |
2008 |
147.984.550 |
23.442.536 |
2.621.737 |
57.125.048 |
2009 |
162.979.910 |
25.106.488 |
2.857.359 |
65.468.389 |
2010 |
146.066.289 |
21.090.867 |
1.015.652 |
49.637.252 |
Tρίτη είναι η Ελληνική θυγατρική της Pernod Ricard, της δεύτερης σε μέγεθος εταιρίας αλκοολούχων ποτών στον κόσμο η οποία δημιουργήθηκε το 1975 από την συνένωση των δύο μεγαλύτερων γαλλικών επιχειρήσεων αλκοολούχων ποτών (της Pernod και της Ricard). Η Ελληνική θυγατρική του Ομίλου ο οποίος δραστηριοποιείται σε 70 χώρες, ξεκίνησε την παρουσία της στην χώρα μας από το 1990. Σήμερα διαθέτει δύο σύγχρονες παραγωγικές μονάδες στην Μυτιλήνη, όπου παράγονται το ούζο ΜΙΝΙ, το ούζο ΦΗΜΗ, το ούζο ΛΕΣΒΟΣ και τα λικέρ EOLIKI, καθώς και στον Πειραιά όπου παράγεται το ξύδι ΤOΠ. Εκτός από τα προϊόντα που παράγει στην χώρα μας διανέμει και μια σειρά σημαντικών διεθνών σημάτων όπως Chivas Regal, Ballantine's, Jameson, Absolut, Havana Club, Kahlua, Tia Maria, Malibu, Beefeater κ.α.
«PERNOD RICARD HELLAS ΑΒΕE» (ΑΡΜΑΕ 34450/82/Β/95/13)
ΕΤΟΣ |
Κύκλος Εργασιών € |
Μικτά κέρδη € |
Καθαρά κέρδη προ φόρων € |
Σύνολο υποχρεώσεων |
2007 |
75.631.697 |
38.606.792 |
4.846.722 |
36.012.168 |
2008 |
82.056.542 |
42.893.279 |
5.204.425 |
33.859.310 |
2009 |
77.657.350 |
41.654.303 |
10.349.825 |
28.056.727 |
2010 |
82.627.641 |
42.378.698 |
6.867.987 |
23.788.135 |
Όλοι οι ισολογισμοί στις 30 Ιουνίου κάθε έτους. Ο ισολογισμός της περιόδου 1/7/2010 έως 30/6/2011 δεν περιλαμβάνεται στον παραπάνω πίνακα.
Τέταρτη στον κατάλογο είναι η εταιρία ΑΜΒΥΞ η αφετηρία της οποίας βρίσκεται το 1917 στην Θεσσαλονίκη, όταν ο Αλβέρτος Ρεβάχ ιδρύει με δυο άλλους συνεργάτες του μια εμπορική και εισαγωγική εταιρία τροφίμων και ποτών. Η ραγδαία ανάπτυξη της εταιρίας μεταξύ 1922 και 1939 προσθέτει στην γκάμα των προϊόντων που αντιπροσωπεύει για την Βόρεια Ελλάδα (και σε μερικές περιπτώσεις για όλη την Ελλάδα) της διάσημα σήματα όπως Campari, Moet & Chandon, Perrier, Cointreau, Benedictine. Εκτός όμως από τα ξένα σήματα η εταιρεία στην Θεσσαλονίκη διακινούσε και φημισμένα ελληνικά προϊόντα όπως τα μπισκότα Παπαδοπούλου, η ΣΑΡΙΖΑ κ.α. Ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος και η Γερμανική κατοχή γκρεμίζουν ότι δημιουργήθηκε μέχρι τότε: Ολόκληρη η εβραϊκή κοινότητα της Θεσσαλονίκης διαλύεται και οι περισσότεροι οδηγούνται στα στρατόπεδα συγκεντρώσεως. Ανάμεσά τους η οικογένεια του Αλβέρτου Ρεβάχ και ο συνέταιρός του. Μετά τον πόλεμο, παρά την κλονισμένη υγεία του, ο Αλβέρτος Ρεβάχ βρίσκει τη δύναμη για μια νέα αρχή στην Αθήνα, από μηδενική βάση. Το 1967 ο γιος του Ισίδωρος αναλαμβάνει το δύσκολο έργο της ανάπτυξης της οικογενειακής επιχείρησης. Απευθύνεται στον πετυχημένο έμπορο και μακρινό του εξάδελφο Μωυσή Ναχμία και μαζί ξεκινούν μια νεα πορεία που τους οδήγησε στις κορυφαίες θέσεις της ελληνικής αγοράς: Το 1976 η επιχείρηση μετατρέπεται σε Ανώνυμη Εταιρία και παίρνει το όνομα ΑΜΒΥΞ (άμβυκας, δηλαδή αποστακτήρας). Σήμερα είναι η δεύτερη σε μέγεθος, αμιγώς ελληνική, εταιρία εισαγωγής και διανομής οινοπνευματωδών ποτών - αντιπροσωπεύει και διανέμει στην ελληνική αγορά δεκάδες σημαντικά προϊόντα μεταξύ των οποίων Moet & Chandon, Dom Perignon, Hennessy, Bud, Grand Marnier, Sauza, Teacher’s , Canadian Club, Grant’s, Glenfiddich και το πρώτο σε πωλήσεις στον κόσμο Ούζο 12.
«ΑΜΒΥΞ» (ΑΡΜΑΕ 6262/01ΝΤ/Β/86/659)
ΕΤΟΣ |
Κύκλος Εργασιών € |
Μικτά κέρδη € |
Καθαρά κέρδη προ φόρων € |
Σύνολο υποχρεώσεων |
2007 |
81.425.884 |
18.621.935 |
1.797.151 |
55.134.544 |
2008 |
81.476.633 |
19.313.133 |
525.600 |
55.987.256 |
2009 |
61.945.063 |
16.361.931 |
439.340 |
46.017.620 |
2010 |
65.416.219 |
18.220.417 |
199.699 |
50.670.703 |
Τέλος, πέμπτη στον κατάλογο είναι η Bacardi Hellas η οποία ιδρύθηκε την 1η Ιουλίου 1998 σαν θυγατρική της πολυεθνικής Bacardi Ltd μιας απο τις μεγαλύτερες εταιρίες ποτών στον κόσμο η οποία δραστηριοποιείται σε 100 περίπου χώρες. Στην Ελλάδα το πρόγραμμα των προϊόντων της εταιρίας περιλαμβάνει σημαντικά σήματα μεταξύ των οποίων Dewar/s White Label, Dewar/s Special Reserve 12 years old, Dewar/s Founders Reserve 18 years old, Dewar/s Signature, Aberfeldy 12 & 21 years old, Bacardi Rum, Bombay Sapphire Gin, Grey Goose, 42 Below και Eristoff vodka, Martini, Benedictine, Asti Martini, Cognac Otard και Breezer/s. Από τους δημοσιευμένους ισολογισμούς προκύπτει ότι η Bacardi Hellas έχασε μέσα σε ένα μόνο χρόνο το 25% περίπου του κύκλου εργασιών της παρά την αύξηση του φόρου οινοπνεύματος κατά 124% μέσα σε 2 χρόνια, κάτι που σημαίνει πως οι πραγματικές απώλειες πωλήσεων είναι πολύ μεγαλύτερες.
«ΒACARDI ΕΛΛΑΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΕΠΕ»
ΕΤΟΣ |
Κύκλος Εργασιών € |
Μικτά κέρδη € |
Καθαρά κέρδη προ φόρων € |
Σύνολο υποχρεώσεων |
2007 |
49.985.061 |
22.468.418 |
1.263.020 |
27.508.559 |
2008 |
50.626.177 |
24.166.999 |
1.414.078 |
26.027.733 |
2009 |
50.134.566 |
26.627.843 |
1.265.738 |
26.899.926 |
2010 |
38.104.161 |
21.422.144 |
19.473 |
25.172.299 |
Συμπέρασμα: Ο κλάδος των αλκοολούχων ποτών υποφέρει πάρα πολύ από τις ιδιαίτερες συνθήκες που διαμορφώθηκαν στην Ελληνική αγορά με την αύξηση του φόρου οινοπνεύματος (ΕΦΚ), την οικονομική κρίση, την μείωση της καταναλωτικής δαπάνης, την μείωση των εισαγωγών, την υποκατάσταση των «ακριβών» αλκοολούχων με οικονομικότερες εναλλακτικές λύσεις κ.α. Αυτό βέβαια αφορά τις εταιρίες που λειτουργούν σύμφωνα με τους νόμους του Ελληνικού Κράτους και όχι τους λαθρέμπορους που θησαυρίζουν με το τεράστιο και εκτεταμένο λαθρεμπόριο όχι μόνο με την ελεύθερη, «νόμιμη» και μαζική παραγωγή τσίπουρου «για ίδια χρήση» (η οποία επιφέρει τόσο ποιοτικό όσο και οικονομικό πλήγμα στην παραγωγή του τυποποιημένου τσίπουρου) αλλά και με λαθραίο οινόπνευμα, λαθραίες εισαγωγές αλκοολούχων από γειτονικές χώρες με πολύ μικρότερο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης κ.α.
Οι μεγάλες εταιρίες που επένδυσαν χρήματα, χρόνο και κόπο τοποθετώντας στο πρόγραμμά τους και προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα (Αμβυξ, Pernod, Καρούλιας) σίγουρα έχουν περισσότερα «όπλα» για να αντιμετωπίσουν την σοβαρή κρίση που διέρχεται ο κλάδος!
Λεωνίδας Κουμάκης*
21 Οκτωβρίου 2011
kb@kbanalysis.com
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΓΙΑ:
Αλυσίδες λιανικής , Εμφιαλωμένα νερά , Αναψυκτικά , Ελαιόλαδο , Κρασί , Μπύρα
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:
Βασίλης Βιλιάρδος
Η Κρίση των Κρίσεων
Κυκλοφορούν τα Βιβλία Α & Β της σειράς.
Φωτίζουν όλες τις πτυχές της οικονομικής κρίσης.
ΤΟ ΚΟΥΡΕΜΑ ΚΑΙ Η ΔΡΑΧΜΗ:
Όταν οι πολίτες μία χώρας δεν ξέρουν που πηγαίνουν, είναι αδύνατον
να συνδράμουν στην επίλυση των προβλημάτων του κράτους τους
– ενώ χωρίς αυτούς, δεν μπορεί ποτέ να επιτύχει μία κυβέρνηση
Αγοράζουμε Ελληνικά (4) :
Πρόκληση για την νέα γενιά και την ελληνική νεολαία – και όχι μόνο.
Τουρκική Δημοκρατία:
Η φαντασίωση του νεο-οθωμανισμού,
η αδυσώπητη πραγματικότητα και η γλώσσα του εμπορίου
|
*Ο Λεωνίδας Κουμάκης, γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και επί τρεις δεκαετίες, με την ιδιότητα του Διευθυντού Εξαγωγών Ελληνικής Οινοβιομηχανίας, ταξίδευσε στις 4 από τις 5 ηπείρους του πλανήτη μας, δημιουργώντας ένα εκτεταμένο δίκτυο διανομής σε 32 χώρες. Είναι συγγραφέας των βιβλίων «Το Θαύμα-Μια πραγματική ιστορία» (1992, η τέταρτη έκδοση το 2008) και «Ματιές στις ρίζες του Ελληνισμού» (1997). |